"Спрете да говорите на хората за война и покажете светлина в тунела"

Австриецът Йоханес Домсих е комуникационeн експерт и културолог. Компанията му анализира форуми, блогове, уебсайтове и социални общности, занимава се с откриване на тенденции и наблюдение на общественото мнение и пазарните нагласи в интернет.

Според него Covid-19 води до прекаляване с информацията, което той нарича “информационно претоварване”. Това състояние, в което се намират повечето хора не е безобидно - носи в себе си раздразнение, което се наблюдава сред всички слоеве на обществото.

Домсих обобщава четири групи хора, които наблюдава в интернет в момента.

Несигурните: Групата на всички онези, които вече не могат да различат: кое е важно, кое е маловажно? Кое е “по темата”. Тази група също така не е сигурна какви мерки трябва да предприеме сама за себе си, и какво е правилно или не”.

Безсилните: Това са всички онези, които имат проблем да моделират поведението си. Усещането им е: безсилен съм и не мога да направя нищо. Според Домсих мотото на тази група е “Нищо няма значение, ще се случи това, което така или иначе ще се случи".

Безперспективният: Тази група се интересува основно от себе си и заобикалящата среда: „Какво означава коронавируса (кризата, икономика) за моята среда, за мен”.

Несигурните в плановете си: Тук са всички онези, които „биха искали да предприемат стъпки, но не знаят какви“. Хората в тази група се занимават с много конкретни практически въпроси: "Как върви училището, детската градина, матурата, какво трябва да направя за работата си?"

Според Домсих всички, които се занимават с комуникации трябва да имат предвид, че хората са в “крехко състояние”. Те имат нужда от “светлина в тунела” в противен случай може да се стигне до голяма съпротива, включително изразяваща се в неподчинение.

Основният критичен пункт, който обединява тази съпротива е забраната да се ходи в паркове и градинки. И тя важи за всички държави.

Важно е комуникацията по време на криза да адресира нуждите на хората и то по много специфичен начин - трябва да се знае, че хората имат много различни нужди и желаят да получат отговори на съвсем конкретни въпроси “, обяснява Домсих.

Политическата комуникация трябва спешно да избяга от всички бойни и военни метафори.

“Изберете правилните понятия”, казва той. Изразът „войната срещу коронавируса“ предполага сила, но също така създава и голяма несигурност у хората. Думата “нов" също трябва да изчезне от “речника на решението” , съветва Домсих.

Термини като "новото нормално" имат много отрицателен послевкус и припомнят негативни преживявания, които не рядко са били за сметка на индивида.

За Домсих е изключително важно всички предприети мерки да взимат под внимание целия социален спектър. Формулираните типове несигурност преминават през всички слоеве и в момента всеки човек има много специфични, практически нужди, които са свързани с решаването на проблеми и функционирането на хората“, казва Домсих.

Неговият съвет е на обществото да се предлагат прагматични решения.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Коледен булевард

Най-голямата пощенска кутия за коледни желания очаква всички от 30 ноември в Централни хали

За всяко пуснато писмо Kaufland България ще дарява по 1 лв. за деца в нужда

14:25 - 25.11.2024