Технологичната компания Telus International реши да направи разяснения относно "модерацията на съдържание в България", но вместо да даде конкретни обяснения, по-скоро се оплете в тях.
В страницата си във Facebook компанията публикува прессъобщение с отговорите на въпроси, които сама си задава - с обяснението, че това са питанията, които са били често отправяни през последните дни.
От известно време потребители изразяват недоволство от начина, по който се модерира българското съдържание във Facebook и отправят критики срещу Telus, за която се твърди, че изпълнява тази дейност. Преди дни в спора се намеси и сайтът за разследваща журналистика Bird.
Компанията обаче за пореден път дава празни пояснения. В изявлението си тя признава, че "предоставя услуги за модериране на съдържание на широк спектър от компании", но избягва да спомене каквото и да било относно Facebook.
- Въпросът за това кой точно модерира българската секция на социалната мрежа стои без отговор от години.
- През 2019 г. технологичният гигант откри свои офис у нас, който се управлява в партньорство именно с Telus.
- Компанията обаче отказва да дефинира каква точно дейност извършва за социалната мрежа и от години се опитва да покрие скандала, свързан с модерацията, като провежда комуникацията си предимно чрез прессъобщения.
Telus твърди още, че служителите ѝ се "ръководят и придържат към правилата и стандартите, определени от нашите клиенти". С това обаче намекват, че в крайна сметка клиентите са тези, които взимат решенията за модерацията, и така не отговарят на въпроса защо се блокират граждански гласове, които очевидно не нарушават "стандартите на клиента".
Политиката на Telus относно самия процес на модерация също остава неясна. Според компанията тези процеси "изключват възможността служителите ни да вмъкват лични, политически мнения или убеждения в работата си". Последвало изречение от позицията обаче опровергава това - защото се посочва, че работниците преглеждат съдържание, "което е избрано на случаен принцип и преценяват дали то нарушава политиките, стандартите и насоките на нашите клиенти".
Недоволството около модерирането на съдържанието във Facebook продължава да се разраства. А на фона на руската война в Украйна и разпространяващата се дезинформация се появиха сигнали, че открито пропагандни профили продължават да съществуват напълно свободно в платформата.
Същевременно профили на гласовити български потребители с ясна позиция против Путин и Русия изчезват по причини, нямащи нищо общо с т.нар. "стандарти на клиента", за които говорят от Telus. Част от проблема идва и от факта, че изявени български активисти от началото на руската война срещу Украйна вече нямат дори техническа възможност да обжалват решението.
- Последният подобен пример е ограничаването на акаунта на главния редактор на Bird Атанас Чобанов.
- Срещу профила му във Facebook бяха наложени рестрикции заради това, че е споделил новина за Европейския парламент, който обявява Русия за държава, спонсорираща тероризъм.
По този повод Telus казва, че "няма никаква връзка с руското или което и да е друго правителство", но не уточнява каква е позицията ѝ относно работата ѝ с руски компании например или с дружества, контролирани от руски собственик.
Въпреки че от цялото изявление не става ясно каква точно дейност извършва технологичната компания в социалната мрежа, тя казва, че нейните служители "имат значителен принос както към изграждането на позитивна и безопасна онлайн среда, така и към местните общности".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: