Новите законови промени, които забраниха "пропагандата на нетрадиционна сексуална ориентация", ще нанесат повече вреди, отколкото ще помогнат за възпитанието на учениците.
Това коментира пред БНР Асен Александров, директор на 51. СУ "Елисавета Багряна" в София и председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование.
Той представи серия от практически възможни хипотези, които изненадващо рискуват да попаднат под ударите на недомислените законови текстове:
"Ако един ученик в гимназиален етап заяви, че е с хомосексуална ориентация пред неговите съученици, какво правим? Изключваме ли го? Наказваме ли го? Ако ученик се подиграва или набие такова дете, какво правим? Ако го защитим, означава ли, че пропагандираме тази ориентация? Освен това учениците до 16 г. имат правно задължително образование. Изключваме ли тези, които заявяват такава сексуална ориентация - а има такива деца", каза той пред БНР.
Подобен казус може да възникне и с деца, които идват да учат в България по програма "Еразъм".
"Ако случайно някое дете дойде и, да кажем, изглежда предизвикателно или подсказващо - какво да направим? Да го изгоним ли? Това пропаганда ли е?", иронично попита той.
Александров предупреди, че директорите ще се окажат "между чука и наковалнята", защото ако се наложи да прилагат санкции - "ще бъдем съдени и от едната, и от другата страна".
Според него - учебната програма по биология обяснява достатъчно ясно и точно какви са разликите между половете и сексуалната ориентация на хората. А това е тема, която интересува младите хора, и не бива да бъде стигматизирана заради страх от последната поправка в закона.
"Аз предполагам, че като се приберат в училище, децата ще питат учителите си по биология за казуса с боксьорите (от Олимпиадата) - за хромозомите, мъже ли са, жени ли са... Какво да кажат учителите? Във всички случаи техните твърдения може да се интерпретират по различни начини от различни хора в зависимост от тяхното разбиране за света", каза още Асен Александров.
По думите му - в училищата няма LGBT-пропаганда, но в социалните мрежи се появяват "митове", чиято цел е да скандализират консервативното общество.
"Бил съм свидетел как се появяват митове за тези неща. Твърдеше се, че в една задача например се говори за един Петърчо, който има двама бащи. Оказа се, че няма такъв учебник - а обиколи всички социални мрежи и хиляди бяха възмутени", каза той.
"В едно голямо училище с 1000 стаи, ако някой ученик сложи някъде листовка, за да види как ще реагираме - бъдете сигурна, че ще е голямо забавление - всичките учители и директори родители ще започнат да се паникьосват. Това изостряне ще навреди, отколкото да помогне по някакъв начин", коментира още Асен Александров.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: