Войната в Газа засегна пряко продажбите на McDonald's - още през януари главният изпълнителен директор на веригата за бързо хранене призна за "значително въздействие върху бизнеса" в региона. Ситуацията обаче изглежда вече е повече от неустойчива и компанията взе голямо решение за бизнеса си в Израел, след като продажбите в световен мащаб спаднаха заради бойкот на марката в отговор на войната.
McDonald's ще изкупи обратно всички свои израелски ресторанти, които носят името ѝ. Досега в продължение на 30 години заведенията на веригата бяха собственост на местната фирма Alonyal Limited на израелския бизнесмен Омри Падан.
Въпреки че McDonald's е глобална верига, нейните франчайзи често са собственост на местно ниво и работят самостоятелно - какъвто е случаят в Израел. Сега тя ще придобие всичките 225 ресторанта там след месеци на драстичен спад в продажбите, свързани с бойкот на марката от пропалестински клиенти.
Критиките към Alonyal Limited започнаха, след като предприятието започна кампания за безплатна храна и отстъпки за израелските сили след началото на войната в Газа. Много мюсюлмански държави в региона, сред които Кувейт, Малайзия и Пакистан направиха изявления, с които се дистанцираха от фирмата заради това, че според тях тя подкрепя Израел.
Недоволството прерастна в бойкот в глобален план, подхранван и от пропалестински активисти. Гигантът в сферата на бързото хранене отчете ръст от само 0,7% през четвъртото тримесечие на 2023 г. в звеното, което включва ресторантите му в Близкия изток и Югоизточна Азия, при прогнозни стойности от 5,5%.
Главният изпълнителен директор на групата Крис Кемпчински заяви, че войната между Израел и "Хамас" и "свързаната с нея дезинформация" относно позицията на американската компания са довели до "значимо въздействие върху бизнеса".
"McDonald's остава ангажиран с израелския пазар и с осигуряването на положително преживяване за служителите и клиентите на пазара и занапред", заяви в четвъртък Джо Семпелс, президент на отдела за международно развитие на лицензираните пазари.
Очаква се сделката между гиганта и местната израелска фирма да приключи през следващите месеци, като след това McDonald's ще притежава пряко всички ресторанти под свой бранд в страната, като ще запази работните места. Повече подробности около сделката обаче не се разкриват.
Това обаче не е първият път, в който бизнесменът Омри Падан - собственик на Alonyal, е в центъра на кампании за бойкот заради заеманата от него произраелска позиция и предполагаемите финансови връзки с държавата.
През 2013 г. той разгневи движението на израелските заселници, когато отказа да открие клон на веригата за бързо хранене в селището Ариел в окупирания Западен бряг. Компанията на г-н Падан Alonyal беше помолена да открие ресторант в търговски център там, но отказа да го направи, като заяви, че фирмата има политика да не навлиза в окупираните територии. По това време фирмата посочва, че решението не е било съгласувано с централата на McDonald's в САЩ.
Откакто Израел окупира Западния бряг и Източен Йерусалим - земи, които палестинците искат да бъдат част от тяхна бъдеща държава - той е построил там около 160 селища, в които живеят около 700 000 евреи. По-голямата част от международната общност счита, че селищата са незаконни съгласно международното право, въпреки че Израел оспорва това, посочва BBC.
McDonald's не е единствената западна верига за бързо хранене, която беше засегната от мащабни бойкоти заради войната. Обект на подобни кампании станаха Starbucks, Coca-Cola и Nestle заради възприеманата от нея произраелска позиция.
Главният изпълнителен директор на Starbucks Лаксман Нарасимхан заяви миналата седмица, че гневът на потребителите заради войната в Газа е повлиял на продажбите през последното тримесечие. Starbucks отчете 9,43 млрд. долара нетни продажби за последното тримесечие и 5% увеличение на глобалните продажби, което е под прогнозите от над 7% ръст.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: