Защо всички купуват тоалетна хартия?  Снимка: © Getty Images

Запасяването с тоалетна хартия изглежда странно. Направо нелогично. Не се яде, не се пие, не може да заредиш колата си с нея … На всичкото отгоре заема и място.

Въпреки това целият свят полудя по тоалетната хартия - България, Италия, Германия, САЩ… Тоалетната хартия е пълен хит. Американското издание Vice прави експеримент и пита случайни хора в супера защо купуват тоалетна хартия.

Лили, 65 г.: Купувам, защо всички купуват. Важна е за хигиената. Не е хубаво човек да си рискува живота.

Vice: Нали знаете, че вирусът не е стомашен?

Лили, 65 г.: Знам, че всички познати купуват тоалетна хартия. До един. И всички казват, че се тревожат за ситуацията.

Хайден, 30 г.

Vice: Защо купувате тоалетна хартия?

Хайден, 30 г.: Защото се страхувам, че ще се изкупи и когато ми трябва, няма да я има. Купувам и за моите роднини.

Vice: Но защо точно тоалетна хартия, а не нещо друго?

Хайден, 30 г.: Поне засега не изглежда да има дефицит на храна, по някаква причина всички купуват тоалетна хартия.
Ако ти потрябва, трябва да имаш. Това си е луксозна стока, човече.

Vice: А какво те накара да купуваш тоалетна хартия. Има ли някаква конкретна причина?

Хайден, 30 г.: Тоалетната хартия е навсякъде - в новините, в социалните медии, Facebook, Twitter, Instagram.

А сега и обяснението на експертите.

Доктор Димитриос Циврикос е експерт по поведенческа социология в University College London. Пред Sky той обяснява разликата между паника при бедствия и обща паника, като тоалетната хартия е символ на общата.

"Паниката при бедствия обикновено е за нещо, за което имате повече информация, като например природно бедствие", каза той.

„Знаете, че то ще се случи и обикновено знаете, че ще продължи няколко дни и можете да се подготвите, като бъдете повече или по-малко рационални в това, което купувате."

По въпросите на общественото здраве, казва той, ние нямаме представа за времето или интензивността им. “Ежедневно получаваме съобщения, четем новини и влизаме в режим на паника, в който купуваме повече, отколкото е необходимо. Защото това е единственият ни инструмент за контрол."

Димитриос Циврикос смята също, че тъй като тоалетната хартия има по-дълъг срок на годност от много хранителни стоки, и е на видно място по пътеките в супермаркетите и е с големи размери, в условията на криза ние психологически сме привлечени да я закупим.

Той казва: „Колкото по-големи са нещата, толкова по-важни смятаме, че са”.

"Ако имахме международен знак за паника, това би бил предупредителен знак с ролка тоалетна хартия в средата.”

Катарина Витгенс, психолог по индивидуалното и груповото поведение, смята че мозъците ни са програмирани да внимават за заплаха и да търсят безопасност. Този режим се засилва, когато опасността е „нова и е извън нашия контрол“.

Витгенс каза, че хората надценяват рисковете от смърт от коронавирус.

„Много хора умират при автомобилни катастрофи или битови произшествия, но сутрин преди да тръгнем за работа, не изпадаме в паника“.

"Трудно е да убедим мозъка си с факти, затова статистиката често не работи."

По нейна оценка, тези своеобразни “паник атаки" обикновено намаляват след месец, когато хората имат време да мислят по-рационално.



Когато застанат пред празните рафтове, обяснява психоложката, хората се опасяват, че стоките ще свършат и започват да купуват много повече, отколкото им е необходимо.

В един момент това става "опасно", тъй като някои стоки като сапун, лекарства и дезинфектанти стават недостъпни за онези, които са в непосредствена нужда.

Тоалетната хартия е обемна стока и когато нейните стелажи в суперите са празни в сравнение със стелажите на други по-малки предмети, това води до засилване на манията над стоката.

Хората правят връзка межди хигиена, ходене до тоалетна и зарази, въпреки че това няма връзка с covid-19. Идеята че може да няма тоалетна хартия, ги кара да се чувстват заплашени.

"Това е нелепо", казва Ема Кели за "паническото купуване".

„Наистина е интересно да видите как хората трупат неща като тоалетна хартия… неща, които няма да ги изведат от точка А до точка Б в ситуация на живот или смърт - храната е това, от което биха имали нужда“, каза тя.

"Ето защо е ясно, че хората всъщност не са толкова загрижени за самия вирус, а повече за това да се придържат към тези удобства на цивилизования свят като например използването на тоалетната."

Макар да е разбираемо, че хората се чувстват загрижени за хигиената по време на самоизолация, количествата, които те натрупват, са нерационални.

"Вие не реагирате на вируса, реагирате на страха от това, което ще се случи, ако всички хора изпаднат в паника и това създава паническото купуване, което подхранва целия цикъл", каза тя и добавя: "И това е проблем ".


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

България остана без аргументи срещу Испания пред 40 000 на националния стадион

Пълни трибуни, но разочароващ резултат

00:57 - 05.09.2025
Живот

Модната легенда Джорджо Армани почина на 91-годишна възраст

Армани беше синоним на италианския стил и елегантност.

17:11 - 04.09.2025
Политика

ПП-ДБ поиска да бъде спрян изборът на членове на антикорупционната комисия

Според ПП-ДБ процедурата е компрометирана от самото начало

16:43 - 04.09.2025
Пътуване

Ryanair увеличава безплатния ръчен багаж, но затяга проверките за нарушения

От днес размерът на безплатната чанта става 40х30х20 см

16:23 - 04.09.2025
Технологии

A1 празнува 30 години с нови тарифни планове за повече свобода и забавление

Юбилейните планове могат да бъдат заявени в периода от 1 септември до 31 октомври 2025 г.

16:10 - 04.09.2025
Важно днес

Младежи пребиха жестоко шефа на полицията в Русе заради забележка (обновена)

Старши комисар Николай Кожухаров е в болница и е опериран по спешност

14:38 - 04.09.2025
Пътуване

Wizz Air възобновява полетите от София до Абу Даби

Редовните полети ще се изпълняват три пъти седмично от 17 ноември на цени от 49.99 евро

14:10 - 04.09.2025