Автомобилното шоу в Мюнхен: последно повикване за европейските автопроизводители Снимка: © Getty

Aвтомобилното изложение в Мюнхен започва на 5 септември, но вместо басовото ръмжене на мощните двигатели на мерцедеси и силуети на нови модели поршета, обгърнати в пелерини от сатен, тази година фокусът ще бъде върху Tesla и достиженията на китайското електрическо автомобилостроене.

Конкурентните на европейския автопазар вече получват удари след години на спаринг с конкуренцията.

Tesla на Илън Мъск ще представи актуализирана версия на своя бестселър Model 3, а базираната в Шънджън BYD – най-голямата компания за електрически автомобили в страната – ще демонстрира рекордните шест модела в изложбените зали на IAA.

41% от изложителите ще бъдат азиатски компании, включително големи производители на батерии от Южна Корея като LG и Samsung.

Списъкът на китайските компании се е увеличил повече от два пъти от мюнхенското изложение през 2021 г. като това включва пазарни лидери в технологиите за батерии с големи амбиции за стария континент.

„Китай е насочен към европейския пазар с потенциал да промени фундаментално облика на европейските индустрии“, пише Сигрид де Врийс, главен автомобилен лобист за Европа в асоциацията ACEA, в отворено писмо преди изложението. „Подкрепена от публични средства и от плановете на правителството, не е тайна, че китайското автомобилно производство в момента е предизвикателство за автомобилната индустрия в Европа и извън нея.“

Не че европейците не се стараят. В Мюнхен BMW представя своя концептуален автомобил Vision Neue Klasse на изложението в родния си град.

Компании като Volkswagen и Mercedes също имат нови EV модели, за които да говорят. Но много от превозните средства от следващо поколение няма да влязат в търговско производство до края на това десетилетие.

Тук и сега, това поставя конкуренцията твърдо начело.

Анализ на UBS показва, че китайските производители могат да покрият 2/3 от глобалния автомобилен пазар, като Европа е най-привлекателният регион заради мащаба си и ясните планове за разширяване на потреблението на електромобили.

"Докато преходът към електромобили от традиционните производители се случва с умерени темпове, Tesla и BYD правят огромни стъпки напред", се казва в анализа на UBS, публикувана в навечерието на изложението в Мюнхен.

Очаква се най-голямата медийна еуфория на шоуто да се завърти около HiPhi - китайската луксозна марка за електрически превозни средства.

Компанията, която е основана през 2019 г. като част от стартъпа Human Horizons, вече започна продажбите на два модела - големия кросоувър HiPhi X и седана Z GT - в Германия и Норвегия.

Цената на Z започва от 105 000 евро в Германия и предлага 662 к.с. от два електромотора, които осигуряват ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди. Цената на HiPhi X започва от 109 000 евро. Той има два електрически мотора с мощност 295 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,9 секунди.

Тревожното настъпване на Китай, глобален лидер в производството на батерии, не е нещо ново в европейските автомобилни среди. Китайските марки изграждат позиции на по-богатите континентални пазари с високо навлизане на EV след автомобилното изложение в Париж през 2022 г.

Сега обаче нахлуването им на европейския пазар е на ръба да се превърне в поражение за местните играчи.

Данните от Schmidt Automotive Research, обхващащи 18 пазара в Западна Европа, показват, че приблизително един от 10 нови електрически превозни средства с батерии, продадени през юли, е от китайска марка. Смята се, че поне една китайска компания скоро ще инвестира в европейски завод.

Tesla вече завоюва първите две места в продажбите на електромобили в Европа със своите Model Y и Model 3, но все още нито една компания не е успяла да пробие на пазара с електромобили под $30 000. Китай би могъл да направи това.

В проучване за сравнение на разходите UBS казва, че ще бъде "почти невъзможно" за традиционен производител на автомобили да се конкурира с който и да е китайски модел, дори ако е произведен в ЕС. Това се дължи на структурните предимства, които компании като BYD имат при снабдяването с батерии и компоненти, твърдят от UBS.

BYD са продали само 1900 бройки в Западна Европа през юли, но според Schmidt Automotive Research компанията ще ускори продажбите си през втората половина на годината с пускането на нови модели в Мюнхен, включително новия SUV вариант Seal.

Компанията "наистина е посветена на въвеждането на иновативни и високотехнологични екологични автомобили на европейския пазар", твърди Майкъл Шу, управляващ директор на BYD за Европа, в изявление.

Разместванията на пазара заради новите участници в него вече разрушават бизнес модела на индустрията.

Производителите на автомобили традиционно планират пускане на продукти през седемгодишни цикли на разработка и продажби, което им дава достатъчно време да спечелят сериозни печалби от всяко поколение.

"Но скоростта на иновациите в батериите и дигиталните технологии се увеличава и превръща автомобилите, поне през този бърз период на иновации, в бързооборотни потребителски стоки, подобни на мобилните телефони, като моделите бързо остаряват", уточнява Мартин Бенеке, анализатор в S&P Global Mobility, цитиран от Politico.

На изложението IAA в Мюнхен Tesla ще разкрие промени в своя Model 3, които ще му осигурят по-голям обхват от зареждане. Това оказва натиск върху производителите в Европа да се конкурират с Модел 3 като в крайна сметка усилията им може да се окажат недостатъчни.

„Един пример е ID.3 от VW“, каза Бенеке.

„В момента е съвсем свеж модел, но ще се задържи 3-4 години, въпреки че вече изглежда доста старо. Имаше фейслифт, но да се конкурираме (с китайците) със същото превозно средство ще бъде трудно.”

Концептуалният автомобил дава конкретна представа за това как Volkswagen ще пренесе култовия си модел GTI в електрическото бъдеще. На международното автомобилно изложение за първи път новата ориентация на марката ще се види във всички области.

Наред с електрически превозни средства като ID. GTI Concept, ID.4, ID.5 и новия ID.7, Volkswagen също ще продължи да предлага превозни средства с двигатели с вътрешно горене, като новите поколения на Passat 4 и Tiguan 5.

IAA Mobility Show ще се проведе от 5 до 10 септември 2023 г. и традиционно ще привлече големи производители на автомобили, включително Ford и Volkswagen. На изложението ще присъства и виетнамската марка VinFast, както и големите европейски производители Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Porsche, Renault, Rimac и други.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

В Деня на Европа кметът на Дупница издигна руското знаме пред общината

Кметът на БСП в Дупница не вижда "нищо лошо" руското знаме да бъде издигнато пред общината на 9 май

18:12 - 09.05.2024
Живот

Boeing – внимание, опасност от силна турбуленция

"Самолетът ни току що се запали", написа пътник от полет със самолет Boeing. Той обаче е поредният потърпевш от подобен инцидент

18:00 - 09.05.2024
Важно днес

Хипермаркетите искат Радев да наложи вето върху регулацията за надценка на хляба

Сдружението за модерна търговия иска президентът да наложи вето върху регулацията на цената на хляба

17:40 - 09.05.2024
Важно днес

Мария Бакалова, Бойко Кръстанов и още 15 българи стават част от Европейската филмова академия

17 български професионалисти от света на киното са приети в Европейската филмова академия

15:28 - 09.05.2024
Важно днес

Ваня Григорова започна кампанията пред ПСА, Митрофанова положи цветя в Лозенец

Румен Радев поздрави участници в забраненото шествие "Безсмъртен полк"

15:14 - 09.05.2024