Правителството предлага създаването на държавна петролна компания в опит да снижи търговските надценки, които големите вериги бензиностанции слагат върху продажбата на дизел и бензин. Това стана ясно от обяснението на финансовия министър Владислав Горанов по повод новото държавно предприятие.
Горанов направи разбор на спада на борсовите цени на суровия петрол "брент" с около 57% от началото на пандемията до този момент, като ги съпостави с понижението на цените на горивата по българските бензиностанции - между 25 и 27% за дизела и бензина.
"Лукойл, Шел, Еко, ОМВ, Петрол, Газпром и Ромпетрол поддържат цена на дизеловото гориво средно с около 30 стотинки над средната продажна цена на останалите бензиностанции и около 55 стотинки над средната цена на едро от данъчните складове. При бензините статистиката е подобна - тази група бензиностанции поддържа средно с около 20 стотинки над средната продажна цена на останалите бензиностанции и с около 50 ст. над цената, при която горивото напуска данъчните складове. Обръщам внимание, че там държавата почти е изчерпала своето участие в ценообразуването. Разликата се явява само при доначисляването на ДДС", каза Горанов.
"Тази разлика от близо 50 ст. между най-ниските и най-високите цени ни накара да търсим решение за пазара, който според КЗК работи без проблем", каза още той. "Ние не твърдим, че има нещо нередно, но искаме да създадем допълнителна конкуренция и да сме сигурни, че с пазарни инструменти можем да покажем действителната цена, на която при минимални надценки могат да се продават горивата в България".
Горанов напомни още, че над 75% от вместимостите в данъчните складове за горива в България се притежават от един оператор - Лукойл България. Най-големият търговец на горива и още пет компании притежават общо 91% от всички данъчни складове. Тази информация беше обявена от Министерството на финансите още през 2017 г. по искане на група депутати, но едва сега се предприемат действия по промяна на този статут.
"Невъзможността пред това всеки свободно да може да внася и търгува с горива от данъчни складове провокира в нас идеята да организираме съхраняването на държавните резерви и работата със създадените от държавата вместимости за горива да бъде прехвърлено на Държавна петролна компания. Според нас ще подобри съществено конкуренцията. Упрекът, че това е левичарско или непазарно действие, може да намери отговора "Пазарът ще реши", защото търговията с горива е напълно свободна и ценообразуването не се подчинява на друго освен на пазарната логика. Ако държавните бензиностанции ценообразуват разумно, ще покажат цена, която ще е или равна или по-добра от останалите", каза Горанов.
Той подчерта, че държавата не разполага със собствена рафинерия и единственият й механизъм за намеса в ценообразуването е в крайната стойност на горивата за потребителите - т.е. в търговската надценка.
Министърът на икономиката Емил Караниколов обяви, че бизнесът не бива да се притеснява от влизането на държавата, защото тя ще бъде "лоялен конкурент".
"Не считам, че някой има проблем с това, че държавата ще участва в този процес. Ако някой има страхове, те са от нелоялна конкуренция, а не от това, че държавата ще се яви като балансьор", каза още той.
Финансирането на резервите ще става през бюджета, а търговската дейност на планираните до 100 държавни бензиностанции ще се осигурява на търговски принцип.
"Първо трябва да изберем типовия модел на тези бензиностанции. Определена локация може да е върху терен държавна собственост, върху общинска или частна собственост. Това са различни хипотези и различни стойности. Откъде ще бъдат осигурени парите - към момента не считаме, че изграждането на бензиностанции ще става със средства от държавния бюджет. Ще търсим собствено финансиране", каза Караниколов, без да даде повече детайли по тази идея.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: