Амстердам, Нидерланция, петък вечер. За един човек точно тази вечер е свързана с предпремиерно напрежение, сценична треска. Причината - за първи път от 4 години насам той има възможност да присъства лично на своя опера. Вярно, извън родината си Русия. Това е световноизвестният режисьор Кирил Серебреников, а вълнението му расте, докато гостите пристигат в Холандската национална опера.
"Разбира се, че е различно," признава Серебреников пред The Guardian. Разговорът се води час преди премиерата. "Всичко е различно, когато го правиш лице в лице", добавя един от най-успешните руски режисьори преди вдигането на завесите на първото представление "Der Freischütz".
Серебреников е сред най-изтъкнатите руски културни фигури, а работата му го качна на сцени в цяла Европа. Защо в последните 4 години не е бил на нито една своя оперна премиера?
След август 2017 г. Серебреников прекарва близо две години под домашен арест в Москва. След това е осъден за присвояване на 133 милиона рубли в дело, което мнозина наричат политически мотивирано и част от усилията на правителството на Владимир Путин да ограничи артистичната свобода в страната. Резултатът в крайна сметка бе условна присъда, издадена през юни 2020, заедно със забрана за пътуване за година и половина.
Въпреки че е затворен в апартамента си толкова време, режисьорът продължава да работи. Използва адвокатите си, за да предава инструкции на театрите зад граница, тъй като първоначално няма право да използва интернет. Впоследствие направлява репетициите от екрана на компютъра си.
"Дигиталната работа беше интересна на моменти," разказва Серебреников. "Сядаш някъде далеч, даваш инструкции през мониторите и те те слушат уплашено, без да ти противоречат много. На живо е много по-интересно, но и по-трудно."
Вълнението за премиерата обаче бързо изчезва от лицето му, когато разговорът се насочва към инвазията на Русия в Украйна.
"Като цяло, разбира се, съм много притеснен и в мрачно настроение," започва Серебреников.
Въпреки честите сблъсъци с властите, режисьорът така и не напуска Русия преди началото на войната. След инвазията на Путин в Украйна моментът за това настъпва. Серебреников решава да се насочи към Берлин в края на март. Той е сред активните критици на нападението.
"Как да не съм разгневен от това, което се случва, когато украинци умират заради руски бомби? Когато градове биват заличавани от картите? Когато цивилни умират?"
"Как се очаква някой да мълчи? Как? Как мога да нарека тези убийства "специална военна операция?" пита Серебреников.
Подготвил се е психически да остане далеч от Русия за дълго: "Вече съм казал: "Майната ѝ на войната" толкова много пъти. И двамата знаем, че това е криминално престъпление," посочва той, визирайки новите закони, въведени от Кремъл.
Първата спирка за Серебреников в доброволно изгнание в Европа беше Кан, където се проведе премиерата на "Tchaikovsky's Wife". Филмът му се фокусира върху Антонина Милюкова, съпругата на най-известния руски композитор, която постепенно полудява, след като осъзнава, че мъжът ѝ е гей.
Серебреников не очаква скорошна прожекция в Русия, където това е тема табу. "Тези, които държат властта, ненавиждат всичко в този филм. Режисьорът греши, начинът, по който е изобразена съпругата на Чайковски, също е грешен."
Макар публиката на фестивала да го аплодира на крака, не всеки бе щастлив да го види там - част от членовете на украинската кино индустрия призовават за пълен бойкот на руските филми.
Той казва, че "разбира" причините за това искане, но не е съгласен с тях. "Трябва ли да се застреляме в крака от солидарност? Каква е ползата от това?"
"Да, сега не е моментът за филми за руски кукли, балалайки и народни танци. Но би трябвало винаги да има място за умна, сложна и честна руска култура, за човешки истории. Не провеждаме никаква пропаганда, не подкрепяме империалистките амбиции на правителството, нищо от тези глупости."
Според режисьора да се бойкотират Достоевски, Чехов и Чайковски само би помогнало на наратива на Кремъл - Путин наскоро излезе с твърдение, че Западът "анулирал" руската култура.
Не само това обаче предизвика недоволство по време на визитата на Серебреников на кинофестивала в Кан - по време на една от пресконференциите той призова за вдигането на санкциите срещу Роман Абрамович, руския олигарх, който е и един от инвеститорите на последния му филм.
Аргументацията - че просто повтаря думите на украинския президент Володимир Зеленски, който през март изрази желание пред президента на САЩ Джо Байдън за отмяна на санкциите срещу бившия собственик на "Челси", тъй като вярва, че милиардерът може да бъде полезен за преговорите с Москва за украинската страна.
"Беше важно за мен да говоря по въпроса. Абрамович помага много на руската съвременна култура. Той буквално е помагал на руски артисти да оцелеят," защитава отново позицията си Серебреников пред британското издание, като добавя, че олигархът е платил за лечението на режисьора Андрей Звягинцев в Германия. Номинираният за "Оскар" артист прекара седмици в кома през 2021, след като се зарази с коронавирус.
Категоричната позиция на Серебреников за Абрамович показва как част от богатите в Русия намират начин да лавират по време на режима на Путин - превръщайки се едновременно в покровители на критичното изкуство и финансови поддръжници на Кремъл.
Въпреки арестите, Серебреников също се е докосвал до държавно финансиране през своeто кино Gogol Center, но отрича да се е компрометирал или да е спечелил нещо от това.
"Не получихме субсидии, получихме проблеми. Наказателни дела и разследвания. Бяхме във всеки черен списък. От години чакат да закрият Gogol Center. Предвид настоящата война, изпитвам притеснения, че най-после ще успеят."
"Тази война е трагедия за Украйна и самоубийство за модерната и отворена Русия."
Режисьорът признава, че му е трудно да се фокусира върху работата си: "Върша я с натежало сърце, защото не мога да се изолирам от случващото се навън."
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: