Когато чуем името „Ролс-Ройс“, в съзнанието ни изниква автомобилният производител Rolls-Royce Motor Cars, основан през 1998 като подразделение на BMW. Немският технологичен гигант обаче добива лиценза за името и логото от Rolls-Royce plc – многонационална инженерна компания, която произвежда електроенергийни системи за авиационната и енергийната индустрия, както и за други големи бизнеси.

Тя датира още от 1904 година, когато Чарлс Ролс и сър Хенри Ройс решават да се посветят на своята голяма страст. 116 години по-късно тяхната компания е вторият по големина производител на самолетни двигатели след General Electric.

Как обаче започва всичко? С една мечта, голяма доза риск и поставяне на рекорд.

На днешния ден – 2 юни, през 1910 година, един от пионерите в летенето Чарлс Стюарт Ролс прави нещо невиждано към онзи момент. Със своя биплан – самолет с два чифта крила, той завършва първия в историята двупосочен полет над Ламанша.

Ролс чака седмици наред благоприятни условия, за да запише името си в историята, но бурните ветрове, мъглата, а и техническите неизправности по машината оказват своето влияние. В началото на юни обаче перспективите вече са добри и Чарлс се извисява над британските скали по крайбрежието. Отдолу му махат много хора, събрали се да гледат полета, а сред тях са баща му и майка му – лорд и лейди Лангаток, както и сестра му Шели.

Репортажът на „Telegraph“ от мястото на събитието гласи, че Ролс достига скорост „приблизително 40 мили в час“, когато наближава френския бряг. В 19:15 ч. местно време той вече прелита над малкото френско градче Сангат – там, където днес се намира тунелът под Ламанша.

Ролс пуска три плика със съобщения на френска територия, които гласят: „Да живее споразумението“. Летецът поздравява французите и прави препратка към Сърдечното съглашение от 1904, което слага край на векове конфликти между страната и Великобритания.

След това Чарлс обръща посоката си на движение и прекосява Ламанша за втори път. В 20:00 ч. вече лети отново над Довър. „На брега на океана, по скалите и кейовете бе препълнено с хора – най-вероятно повечето от които изпитващи огромно удоволствие“, пише „Telegraph“.

Ролс поздравява тълпата с възможно най-сложните маневри, които може да изпълни със своя Флайер I. Той прави обиколки около външните кули на средновековната катедрала и вдига адреналина си, както и този на зрителите долу.

„Взех решение да обиколя цитаделата, въпреки че това значително удължи полета ми. Но имах много гориво и двигателят ми работеше великолепно“, споделя пионерът в летенето пред кореспондента на „Telegrarph“.

А събралата се тълпа знае, че става свидетел на нещо историческо. Ролс постига две големи постижения по време на своя 95-минутен полет. Той става първият англичанин, прекосил Ламанша по въздух, както и първият авиатор, който лети от Англия до Франция и обратно с един и същ полет.

Чарлс се превръща в национален герой и в международна звезда. Току-що встъпилият в длъжност Крал Джордж Пети му изпраща лична телеграма, която гласи: „Кралицата и аз сърдечно ви поздравяваме за вашия великолепен полет над канала“. Въздушните сили на Англия и Франция го награждават със специални призове, а в музея „Мадам Тюсо“ в Лондон започват да изграждат негова восъчна фигура.

Любопитното е, че летецът не получава и най-малкия финансов стимул за своите начинания. „Flight Journal“ дори пише, че Чарлс Ролс е похарчил една трета от състоянието си, за да лети само през първата половина на 1910 година. Самият той се шегува с думите: „Това бе единственият път, в който успях да внеса във Франция и после да изнеса 10 галона гориво, без да плащам такса“.

Точно по това време авиацията се развива с огромни темпове. Малко под година преди рекордния полет на Чарлс Ролс французинът Луи Блерио шокира света с първия полет в историята от Франция до Англия. След него британецът прави двойно прекосяване на Ламанша със самолет Wright Flyer, произведен от братята Уилбър и Орвил Райт, които правят първия полет в света през 1903 г.

Машината на Ролс е от дърво и материал, подплатен с тел. Ширината ѝ, считано от края на едното крило до края на другото, е едва 12 метра. Заедно с двигателя тежи общо 457 килограма – толкова, колкото голямо пиано. Рисковете за сигурност от летене с подобен примитивен самолет са очевидни. Различни източници сочат, че Ролс е предприел връщането от Франция едва когато напълно се е убедил в изправността на двигателя.

Чарлс Ролс е описван като много талантлив пилот и също толкова решителен. Неговата кариера започва почти заедно с откриването на авиацията. Роден е през 1877 и още като ученик е бил пленен от инженерството. Завършва механика в Trinity School в Кеймбридж. Открива клуба Royal Aero и прави над 170 полета, като през 1903 печели златен медал за най-дълъг престой във въздуха.

През пролетта на 1909, когато братята Райт идват от Америка в Англия, Ролс е техен официален домакин в летателния клуб. Година по-късно става едва вторият британец с пилотски лиценз.

През 1904 Ролс опитва да убеди Хенри Ройс да произведат свой самолет. Опитът му не се увенчава с успех, но двамата започват да конструират двигатели. Чарлс си купува Wright Flyer и с него прави повече от 200 полета.

Съдбата на младия авиатор обаче е трагична. Той среща смъртта си само месец след историческия полет над Ламанша, и то в същия самолет. На 12 юли 1910, по време на състезание в Борнемут, машината му се разпада и се спуска надолу от около 30 метра височина. Така Ролс загива малко преди 33-ия си рожден ден, докато прави това, на което е посветил живота си.

Макар днес Чарлс Ролс да не е познат най-вече заради своите летателни постижения, приносът му към авиацията е огромен. През април 1912 в Довър е издигната негова статуя, която да увековечи прелитането му над Ламанша.

Днес, когато от „Ролс-Ройс“ честват 110 години от полета на Чарлс, един от директорите на компанията Торстен Мюлер-Отвьос споделя: „Чарлс Ролс е съчетавал висококачествени технологични идеи със смелост и приключенски дух. Бил е истински пионер и в авиацията, и в автомобилизма. Представлявал е важна част от развитието на самолетите и автомобилите, а към това допринасят рекордните му постижения“.

„Той е отвел човешката амбиция в изцяло ново измерение. Това, че е постигнал толкова много в краткия си живот, е невероятно и вълнуващо. Креативността и смелостта му са живи в нашата компания повече от век след неговото постижение“, казва Мюлер-Отвьос.

„Изглежда много уместно да си припомним великия му полет точно през тази година“, споделя още директорът. „Отделно от 110-ата годишнина, това е време, в което се изправяме пред огромни ограничения на свободата на нашето придвижване. Постижението му ни окуражава да продължаваме да мечтаем за приключения отвъд хоризонта, които, рано или късно, ще предприемем“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Петте книги на 2021 г., които Бил Гейтс препоръчва за четене

От историята на CRISPR до новия роман от автора на "Марсианецът"

Тежка катастрофа край Враца с две жертви и дете в тежко състояние

Семейство загина след сблъсък с тир, влязъл в насрещното

Преговорите за новата власт: Какво предлагат партиите в сектори "Национална сигурност" и "Спорт"

Четирите преговарящи партии продължават с дискусиите в отделните панели

House of Gucci: Този път не се роди звезда

Филмът с Лейди Гага разочарова, а обещаваше да е заглавието на годината

България отива на Евровизия 2022 с вокалиста на "Rainbow" Рони Ромеро

Групата Intelligent Music Project ще ни представлява в Торино с рок парче, песента им съвсем скоро ще бъде представена пред публиката

НСлС: Открито е тялото на 45-а жертва от катастрофата на АМ "Струма"

Отхвърлена е версията за още един спасен човек

Нов мутирал вариант на SARS-CoV-2 притесни света: Какво знаем за B.1.1.529

СЗО свика спешно заседание, Европа вече се затваря за южноафриканските страни