Снимка: © Getty Images

В партньорство с 

 

Ако приемем факта, че Унгария се превърна в първата коронавирус автокрация в Европейския съюз, Полша, изглежда, е втората. Планът на полското правителство за провеждане на президентски избори на 10 май е подигравка с демокрацията и представлява огромен риск за милиони хора.

Ако се проведат, изборите ще нанесат последния удар върху полската демокрация и ще хвърлят страната в политическа криза с безпрецедентни размери. Все още не е късно да спрем това безумие. Европа не трябва да си мълчи.

Отдавна се смята, че изборите през май ще бъдат превратен момент за Полша. От 2015г. правителството превръща страната в нелиберална демокрация. Прави това с подкрепата на независимия само на думи президент Анджей Дуда с прякор „Перото на Качински“, даден му заради навика да подписва всички предложения, направени от управляващата партия "Право и справедливост" (PiS) на Ярослав Качински.

По тази причина избирането на президент от редиците на опозицията би било смяна на играта. Той би могъл да наложи вето на
законодателството на "Право и справедливост". Ето защо правителството е толкова решено да проведе изборите по график, въпреки нарастващия брой инфекции от коронавирус и смъртни случаи в Полша, които заплашват от затрупване зле оборудваната здравна система на страната. Целта на властта е да осигури победата на Дуда преди да е станало твърде късно.

Ако изборите се отложат, икономическата криза, предизвикана от вируса, може да породи негодувание срещу управляващата партия и значително да намали шансовете им за преизбиране.

Независимо от това, изборите няма как да се проведат без да създадат риск за живота на хората. Около 50 процента от 30-е милиона избиратели на Полша дадоха гласа си на последните президентски избори, проведени през 2015г.

В реч в парламента миналия понеделник министър-председателят Матеуш Моравецки предвиди, че пикът на инфекциите в Полша ще дойде през май или юни месец. (бел.р. В момента носители на заразата са малко на 13 500 души, а смъртните случаи наближават 700). Дори пандемията по чудо да изчезне през следващите пет седмици, сериозните здравни рискове от такова масово упражнение няма да се изпарят.

За да проведат изборите по график, полските власти трябва да назначат и обучат около 250 000 членове на избирателни комисии.

По закон местните власти са задължени да организират изборите, освен ако не докажат, че са неспособни да го направят, защото това би застрашило живота на гражданите.

На 6 април парламентът преразгледа избирателния закон: Избори без прецедент: Полша ще гласува за президент само по пощата   Тази предпазна мярка няма да премахне сериозния риск за общественото здраве - избирателните комисии ще трябва да бъдат на едно място, за да преброят гласовете, а 25 000 пощенски работници ще доставят и вземат бюлетините.

Това ще създаде милиони нови точки за контакт между хората и вероятно ще разпространи вируса в момент, в който неговото потискане е от първостепенно значение.

Провеждането на тези избори също така предизвиква сериозни опасения относно основните демократични стандарти. Най-важното е, че докато публичните събития са забранени, предизбирните кампании не могат да се провеждат както обикновено, .

Ситуацията благоприятства властимащия, който се представя за енергичен кризисен мениджър. Освен това конституцията забранява промени в избирателното законодателство през шестте месеца, предхождащи изборите.

Поляците нямат много опит с гласуване по пощата, тъй като на предишните избори, то беше разрешено само за хора с увреждания.

Законът за масовото гласуване по пощата ще влезе в сила най-рано на 7 май, след като премине стандартната парламентарна процедура. Административно невъзможно е да се организират избори в рамките на три дни без дълбок риск от измама.

Има начин да се уважават както демократичните стандарти, така и човешкия живот. Правителството може да обяви природно бедствие, при което не могат да се проведат избори. Това състояние ще продължи един месец, но със съгласието на парламента, правителството може да го удължи толкова дълго, колкото ситуацията изисква. Ако пандемията намалее, властите могат да проведат изборите след няколко месеца.

Със затварянето на училища и ресторанти, първите фалити, налагането на социално дистанциране и големите глоби за тези, които се събират в групи, извънредното положение вече е част от живота. Всички партии и кандидати за президенти от лявата до крайно дясната страна на опизицията призоваха правителството просто да го официализира. Но Качински остава решен да се възползва от възможността да консолидира властта си.

Правителства от цяла Европа предизвикаха безпокойство с въвеждането на ограничения и други спешни мерки за борба с пандемията. Специалните изпълнителни правомощия могат да бъдат опасни, ако останат за постоянно. Страните със стабилни демократични институции и независими съдебни системи вероятно ще удържат тази заплаха за либералния ред.

За разлика от тях, в Полша ( Да преминеш всички граници: Извънредното положение на Виктор Орбан ), където правителството вече премахна ключови стълбове на либералния демократичен ред, залозите на коронавирусната политика са по-големи, отколкото на други места. Там битката не е в обхвата на гражданските права, а на бъдещето на демокрацията на по-дълбоко ниво.

Това не е моментът, в който Европа да мълчи. Международните организации трябва да поемат своите отговорности. Например, Световната здравна организация трябва да издаде предупреждение, че изборите, проведени по време на пандемията, представляват риск за общественото здраве. Съветът на Европа, който наблюдава ситуацията в Полша, трябва да даде ясен сигнал, че изборите при настоящите условия не биха били в съответствие с демократичните стандарти.

Нито представители на Съвета на Европа, нито наблюдатели от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа могат да пътуват до Полша, за да наблюдават изборите.

На равнище ЕС трябва да има повече от изразяване на притеснение от страна на Европейската комисия. Председателят на Европейския съвет спешно трябва да постави в дневния ред на следващата видеоконференция ситуацията в Полша и Унгария (срещу
които вече е задействана процедурата по член 7).

В крайна сметка европейските лидери и публичните власти трябва открито да призоват правителството във Варшава да отложи изборите, като използва инструментите, предоставени от полската конституция. Придържането към настоящия график е не само недемократично, но и неморално. Борбата срещу пандемията е обща европейска отговорност.

Правителството на PiS не само рискува живота на полските граждани, но подкопава усилията, полагани от ЕС като цяло. Ако Дуда бъде преизбран на 10 май, той ще стане „корона президент“ - никой не трябва да му стиска ръката.

 


*Пьотр Бурас е ръководител на Европейския съвет за външна политика във Варшава

Този текст е част от постоянната рубрика на Европейски съвет за външна политика (ЕСВП) в boulevardbulgaria.bg. ЕСВП е паневропейски тинк танк с офиси в седем европейски страни. Целта на ЕСВП София е да въвлича българската политическа общност в дискусия по европейските външнополитически въпроси.

Прочети