Участието на България в световното търговско изложение Експо 2020 в Дубай започна със странния казус със задържането на репликите на Панагюрското и Варненското златно съкровище от митническите служби в емирството. Те бързо бяха освободени и изложени от 1 октомври, но българският павилион продължава да е гореща тема.

Архитекти и дизайнери го описват като „лоби на изоставен соц-хотел “Ален Мак” и „разграбена аптека“, усъмнявайки се в цената на обществената поръчка за организацията и концепцията на стойност 5,6 млн. лв. без ДДС.

Възложител е Министерството на икономиката, а за изпълнител е избран ДЗЗД „България ЕКСПО 2020“. Управител на консорциума е Любомир Ганчев, който беше зам.-министър на икономиката в служебния кабинет на Огнян Герджиков, а по-късно - съветник на Емил Караниколов в МИ.

Според сайта на Експо 2020 (отложено с година заради пандемията) архитект на българския павилион е Александър Брайнов.

Световната експозиция започна на 1 октомври и ще продължи до 31 март 2022 г.

В официалния сайт на българския павилион пише, че архитектурата и дизайнът са съобразени както с темата „Мобилност – движение на хора, стоки и идеи“, така и със съвременния облик и културното наследство на страната ни. На снимките се виждат 3 екрана, които показват археологическите, архитектурните и историческите забележителности на България.

„Всеки наш гост ще има възможност да види и усети България чрез 3D мапинг, автентични вкусове и аромати, разнообразни инициативи и артистични участия, които представят не само богатата ни история, природа и талант, но и новите възможности за бизнес, наука, технологии и устойчиво развитие“, гласи концепцията на ДДЗД „България ЕКСПО 2020“.

Павилионът е разположен на два етажа с обща площ 800 кв. метра и според изпълнителя „създава усещането за мащабна, витална и модерна архитектура“.

Архитектът Павел Янев, който е основател на All In Studio, е един от хората, критикуващи целия процес по организация, подготовка и избор на изпълнител за концепцията. „Смърди на “взехме едни пари от бюджета и скалъпихме без конкурс едно нещо, дето и ние не знаем какво е“, пише той във Facebook. „130 години по-късно Байганьовщината е по-жива от всякога“.

Той определя павилиона като „инсталация“ в наемна площ, като според него тя струва не повече от 100-ина хиляди лева. „Къде са останалите 4-5 милиона?“, пита Янев. „И защо вместо конкурс за дизайн, на който да се избере най-доброто, се прави уж конкурс за… „Осигуряване на цялостна организация по подготовка, изготвяне на концепция и осъществяване на участието на Република България в Световното универсално изложение ЕКСПО 2020 Дубай”.

Точно това е записано като предмет на обществената поръчка в официалните документи. В сумата са включени още осигуряване на квалифициран персонал за осъществяване на организацията; самолетни билети, настаняване, трансфер и други разходи на гостите – музиканти и лектори; осигуряване на хранителни продукти и напитки; организиране на ежедневната програма на павилиона.

България е организирала шест отделни музикални събития за шестте месеца от изложението. На 9 октомври част от Expo Beats Festival стана българската група JEREMY?. Представление направи и ансамбъл „Тракия“, който се включи като част от културната програма на страната. На сцената на Експо 2020 свириха още пианистите Хасан и Ибрахим Игнатови.

Освен това българският павилион е организирал конференция „България в космоса: Полет на иновациите“ на 20 октомври. Сред лекторите са били проф. инж. Георги Сотиров и доц. д-р Деница Борисова от БАН, които са показали „постиженията на България в сферата на космоса, свързани с космическата храна, изследването на космоса чрез наносателити от следващо поколение и други теми“.

На снимките, публикувани от официалния Facebook профил на българския павилион, прави впечатление, че секторът със златните съкровища и екраните, излъчващи природни пейзажи, е семпъл, но стегнат. По масите се прожектира глаголицата, а на колоните е изписана българската азбука. Павилионите на други държави все пак са далеч по-модерни и технологични.

Според архитекта Павел Янев и негови колеги цялостната концепция не е на ниво. „Да го бяха пуснали на студентите в университетите…щяхме да имаме по-добър резултат и, най-вече, евтин“, пише той.

Дизайнерът Рали Радева от „Дом Хармония“ припомня подобен случай от Expo 2010 в Шанхай, когато „станахме за срам“: „Там бяха избрали едни доста оправни наши представители, на които парите не им стигнали и бяха потърсили помощ от други държави, за да запазят нашия щанд. Като гледам, нищо не се е променило оттогава, толкова ли можем да покажем за България?“.

Според някои хора „концепцията ни е да няма концепция“. И още: „Може изпод мокета да изскочат холограми на нестинарки, които да раздават розово масло“; „Кадърните и талантливи хора се избутват, трябват вътрешни и доверени техни хора да си преразпределят едни пари“.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

21 офиса на Еконт в страната ще работят и в неделните дни

В рамките на 24 часа, всеки потребител на Еконт в районите на тези 21 офиса, ще има възможност да вземе пратката си.

Дагестан отказва на Кремъл да изпраща мъжете си като пушечно месо в Украйна

Втори ден на протести в Махачкала срещу войната

Kaufland изгради парк с над 300 нови дървета в кв. „Горубляне“

Избрани са видове, които пречистват повече въздуха

Урсула фон дер Лайен идва в България за откриването на интерконектора с Гърция

Това е второто посещение в България на председателя на ЕК за тази година

Русия изпрати въоръжена охрана на границата с Грузия заради бягащите резервисти

Почти 5000 автомобила чакат на пункта "Верхний Ларс", за да напуснат Русия

Шофьорът, предизвикал катастрофата на Околовръстното, е бил дрогиран и пиян

В кръвта на 39-годишния шофьор са открити кокаин и 1,7 промила алкохол

32-годишната жена на Берлускони стана депутат от Сицилия, без да e стъпвала на острова

Коя е Марта Фашина - най-новата любов на Силвио Берлускони и депутат от "Forza Italia"

Риана ще е звездата на музикалното шоу за Супербоул през 2023 г.

Поп иконата Риана ще е част от музикалното шоу на най-гледаното телевизионно събитие в САЩ