За мнозина Rimac e символът на бъдещето при спортните електромобили. Tехният Concept One претендираше да е един от най-бързите автомобили с е-двигател през 2013 г., а неотдавна новият им модел Rimac Nevera записа световен рекорд за скорост на отсечка от четвърт миля (8,58 секунди и върхова скорост 269,58 км/ч). 

Други си спомнят хърватската хиперкола заради катастрофата на Ричард Хамънд по време на снимките на The Grand Tour в Швейцария, когато водещият излетя от пътя, а отломките на Concept One се възпламениха (Хамънд се отърва само с контузия на коляното). 

Амбицията на Rimac обаче е много по-голяма: през лятото на 2021 г. компанията придоби 55% дял в собствеността на една от най-престижните и дългогодишни марки в света - Bugatti. 

В основата на всичко стои 33-годишният Мате Римац, роден в семейството на етнически хървати от Босна и Херцеговина. Родителите му емигрират в Германия, когато той е само на 2 години, заради избухването на войната в Югославия. 

През 2000 г. семейство Римац се връща в Хърватия, а Мате открива интереса си към автомобилите и технологиите още като ученик, благодарение на един от учителите си.  

Момчето става национален шампион в състезания за електронни иновации, печели и международно признание. "Ако моят преподавател не ме беше пратил на тези конкурси, никога нямаше да имам самочувствието да направя нещо свое", казва той пред Wired. 

На 19 години той решава да трансформира старо BMW 3 Series в електромобил, докато работи в гаража на дома си. Скоро обаче разбира, че опитите за електрифициране на платформи, които са предназначени за двигатели с вътрешно горене, е грешна идея - независимо че още се прилага от някои от най-големите автопроизводители, които така и не разбират защо не успяват да се наложат на пазара.  

На 21 г. Римац учредява едноименната си компания, а през 2011 г. идва и впечатляващият прототип Concept One. 

Освен че разработва свои модели, бизнесът на Римац се занимава с продажбата на патентовани системи за електрическо задвижване на автомобили с висока производителност (двигатели, батерии и софтуер), а сред клиентите му са Ferrari, Aston Martin, Mercedes, Jaguar и Koenigsegg. 

Porsche и Hyundai са инвеститори и акционери в компанията Rimac, съответно с 24% и 12%. Мате Римац притежава 37% от собствеността. 

Почти всеки елемент от новия модел Nevera е разработен от неговия екип - практика, която вече липсва в останалите автомобилни компании. За разлика от другите стартъпи в тази индустрия Римац успява да доведе концепциите си до финален вариант на автомобил и до реално производство - "срещу малка част от разходите на конкурентите ни".

"Причината не е в това, че хърватските заплати са по-ниски. Причината е, че ние работим по различен начин от другите производители", казва той. Не на последно място - Rimac е това, което е, благодарение на скоростта.  

Придобиването на Bugatti от хърватската компания отначало изглежда странно, но всъщност логиката е ясна, пише Robb Report. 

От 1998 г. досега Volkswagen е инвестирал най-малко 2,4 млрд. долара в марката, но е регистрирал загуба от около 5 млн. долара за всеки продаден Veyron. Още 420 млн. долара са похарчени за създаването на следващото поколение Chiron, а сега VW възнамерява да инвестира сходна сума за трансформацията на модела в електрически. 

Според медията - Rimac е предложил да разработи наследника на Chiron за около 240 млн. долара. Вместо да подпишат договор за тази сума от Volkswagen са предложили обединение.

55% от собствеността е на Rimac Group, a 45% - на Porsche като представител на VW. Въпреки че делът на Porsche в Rimac и общото предприятие е практически по-голям от този на Мате Римац, те не разполагат с фактически или правен контрол.

Сделката предвижда Римац да бъде главният изпълнителен директор на Bugatti и да държи оперативното й управление. 

Засега двата бранда ще продължат да произвеждат моделите си в отделни бази - Bugatti в Източна Франция, а Rimac Nevera (на снимката) в нов завод, който се очаква да отвори врати през 2023 г. край Загреб. Бъдещите електрически модели на Bugatti ще използват свръхпроизводителните двигатели, създадени от хърватската компания. 

Очаква се два изцяло нови модела на Bugatti да се появят в следващите години - хибридна хиперкола с 2000 к.с. с комбинация между 8-литровия W-16 двигател на Chiron и системата за електрическо задвижване на Rimac, както и чист електромобил от луксозния сегмент до 2030 г. 

Междувременно Мате Римац има още по-амбициозни планове - той работи по концепция за роботизирана таксиметрова услуга с електрически автомобили, за която смята, че може да доведе до истинска промяна в транспортните навици на хората. Засега идеята е в етап на разработка, но Римац обещава новини по темата в началото на 2022 г. 

Поемането на управлението на Bugatti е сбъдната мечта, но и потренциално "проклятие". 

"Това е първата ми работа. Преди да се захвана с нея, бях ученик в гимназията. Със сигурност правя много грешки и се уча в крачка. Правя това, което ми се струва естествено, а не това, което съм чел в книгите по бизнес мениджмънт". 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Нинова: Не сме се договаряли нито да съм първи председател на НС, нито да има ротационен принцип

"Нито едно от имената, които се спрягат за министри от БСП, не отговаря на истината"

Фаворитите за най-добър филм на "Оскари" 2022

10 предложения, които могат да попаднат сред номинираните

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед

Комисията на Цацаров проверява кмета на "Красно село" за лично облагодетелстване

КПКОНПИ чака Росина Станиславова да им предаде нужните документи

Алек Болдуин дава първо интервю след фаталния инцидент: "Не съм натискал спусъка"

Интервюто по ABC ще бъде излъчено в петък от 3 ч. наше време

Проверка откри дефекти при ремонта на мантинели на АМ "Струма"

Институтът за пътна безопасност засече серия от нарушения в поставянето на обезопасителните елементи

WTA спря всички тенис турнири в Китай заради режима: "Пен Шуай е по-важна от бизнеса"

Президентът на асоциацията Стив Саймън реши да наложи мярката с незабавен ефект