Изкуство в изгнание: Творческото пътешествие на Настя Слепцова

Анна Сарвира е украинска илюстраторка, арт директор и куратор, родом от Киев. Тя е съосновател на Pictoric Illustrators Club – културна организация, която обединява съвременни украински илюстратори и графични дизайнери.

С дългогодишен опит в анимацията и илюстрацията на детски книги, Сарвира е носителка на две награди от Bologna Children’s Book Fair, работила е като арт директор за анимационния сериал Brave Bunnies.

В момента е ангажирана с проекти, които целят да популяризират украинската култура и изкуство по време на война. В интервю за Мелба фестивала в София тя споделя своя опит и визия за ролята на изкуството в трудни времена.

Изложбата #SupportUkrainePIC - избрани плакати от Pictoric Illustrators Club продължава до 10 ноември в Кино Кабана.


Какво е усещането да рисуваш в условията на война или хуманитарна криза?

Анна Сарвира: Самата аз не съм в зоната на войната, защото съм извън Украйна, но много от моите приятели и колеги все още са там. Невероятно е как продължават да работят въпреки постоянните обстрели и прекъсвания на електрозахранването. Някои дори са правили илюстрации за войната от бомбоубежища.

Понякога имат само около шест часа електричество на ден и трябва да вместят всичко в тези няколко часа светлина – работа и ежедневни задачи. Дори извън Украйна е трудно да се обработва всичко това. Новините са ужасяващи, но някак си трябва да намериш вътрешна сила да останеш спокоен и да продължиш да твориш.

Можете ли да разкажете повече за процеса на подбор на илюстраторите, представени в изложбата?

Искахме да изберем плакати, които показват Украйна от различни гледни точки. Заради пълномащабната война Украйна най-често се възприема през призмата на конфликта, което е разбираемо. Но ние също така искаме да покажем, че въпреки войната страната ни е пълна с богата култура, дълбоки традиции, завладяваща история и дори забавни, обикновени моменти от ежедневието. Разбира се, всичко това е застрашено от войната.

Затова подбрахме плакати, които улавят както украинската култура и традиции, така и реалността на войната.

Друг важен момент е, че този проект е динамичен и продължава да се развива, като досега над 150 плаката са създадени от повече от 25 украински художници. Затова искахме да представим всеки илюстратор. В Pictoric сме страстни почитатели на качеството, експерименталния и разнообразен стил на илюстрациите. Гордеем се с талантливите илюстратори, с които работим, сме вълнуваме да споделим техните произведения със света.

Има ли някои конкретни истории или преживявания на илюстратори, които особено ви впечатлиха по време на курирането на изложбата?

Една от историите, които особено ме впечатлиха, е на Настя Слепцова и нейния плакат за най-дългия тролейбусен маршрут в света, намиращ се в Крим. Настя е родом от Крим и беше принудена да напусне дома си през 2014 г., когато полуостровът бе окупиран от Русия. След тази първа принудителна миграция тя продължи да твори и работи като илюстратор. Когато я поканихме да се включи в нашия проект, именно тя предложи темата за тролейбусния маршрут – идея, която се оказа непозната за всички нас.

През 2022 г., когато започна пълномащабната война в Украйна, Настя трябваше да напусне страната за втори път. В момента живее в чужбина. Трудно е човек да си представи какво означава да изоставиш дома си два пъти в рамките на едно десетилетие заради война и да се разделиш с приятели и семейство.

Плакатът на Настя за тролейбусния маршрут, създаден през 2019 г., се отличава с лекота и спокойствие, с мотиви, свързани с природа и хармония. По-новите ѝ произведения обаче разкриват дълбока промяна и тежест, като отразяват реалността на войната.

Каква според вас е ролята на изкуството и дизайна в насърчаването на международно разбирателство и солидарност, особено по време на конфликт?

Забелязах няколко важни неща, откакто започна пълномащабното нахлуване. Първо, изкуството може да бъде мощна метафора, която прави трудните, дори ужасяващи теми по-лесни за възприемане. С илюстрация или дизайн можеш да изразиш случващото се, без да бъдеш прекалено директен или да натоварваш зрителите.

Освен това изкуството, дизайнът и културата играят важна роля в това хората да се разбират по-добре. По-лесно е да се свържеш с някого и да го подкрепиш, когато си преживял неговата култура – затова в нашите проекти се опитваме да покажем повече от войната.

И другото – глобалната артистична общност беше невероятно подкрепяща. Първите, които се свързаха с мен и с Pictoric, бяха артисти, галерии, музеи, издатели и художествени общности. Това чувство на солидарност означава много.

Имате две награди от Bologna Children’s Book Fair. Какво се надявате децата да извлекат от вашите илюстрации?

Трудно е да се каже. Децата днес са толкова различни от времето, когато аз бях малка. Но нещо, което обичам да показвам в илюстрациите си, е свободата да бъдеш себе си и да приемаш това, което те прави уникален.

Това беше важно и за мен като възрастен – исках да създавам смело, цветно изкуство, но винаги се притеснявах какво ще си помислят хората. Когато преодолях този страх, осъзнах, че ме е спирал без причина.

Колко пъти рисувате един герой, докато не стане както трябва, и как разбирате, че е готов?

Имам доста опит с изграждането на персонажи в анимацията – бях арт директор на анимационния сериал Brave Bunnies, който се излъчваше в много страни по света.

Създаването на герои отнема време и, докато изграждахме стила на сериала, скицирах по около 20-25 версии за всеки герой. След това работех върху няколко варианта за цветове и текстури и проверявах как изглеждат на различни фонове. Последните герои не отнемаха толкова време, но първите изискваха доста експерименти.

Много помага да оставиш дизайна настрана за известно време. Когато погледнеш героя с нови очи след няколко дни, лесно забелязваш кое работи и кое трябва да се доизпипа.

Имате ли бъдещи проекти, които ще продължат да акцентират върху украински артисти или други маргинализирани гласове в арт общността?

В момента се концентрираме върху украинската тема, а ние в Pictoric имаме голям проект – организираме международна конференция и фестивал за илюстрация догодина в Киев, като част от инициативите NEED. За нас е важно да доведем и международно изкуство и артисти в Украйна.

Въпреки че военната реалност ни поставя пред много трудности, смятаме, че е много важно да покажем на украинците, които все още са в страната, че международната общност на илюстраторите е готова.

Фестивалът МЕЛБА: 10 дни дизайн магия в сърцето на София


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Кино и сериали

Ситкомът "Малкълм" ще има продължение 18 г. след последния си епизод

Продължението ще бъде с част от оригиналния актьорски състав.

17:30 - 14.12.2024
Важно днес

Пуснаха под гаранция обвинените за измамата с горива за полигона "Ново село"

Съдът пусна задържаните за източване на държавния бюджет срещу гаранция от 25 хил. лв

16:27 - 14.12.2024
Живот

В обувките на Боб Дилън: Тимъти Шаламе е неразпознаваемото копие на легендарния певец

Тимъти Шаламе влезе "в обувките" на Боб Дилън. Буквално

16:00 - 14.12.2024
Важно днес

Бивш футболист е избран за новия президент на Грузия, но без вот от гражданите

Един от авторите на спорния закон за чуждестранните агенти беше посочен за президент

14:35 - 14.12.2024
Важно днес

Президентът на Южна Корея най-накрая е отстранен. Гражданите празнуват по улиците на Сеул

Хиляди хора отпразнуваха новината по улиците на Сеул

12:01 - 14.12.2024
Важно днес

Бориславова игнорира заявената "подкрепа" от Борисов и е готова да се откаже от имунитета си

Борисов се възмути от прокуратурата и поискания имунитет на Бориславова

11:38 - 14.12.2024