Изкуство в изгнание: Творческото пътешествие на Настя Слепцова

Анна Сарвира е украинска илюстраторка, арт директор и куратор, родом от Киев. Тя е съосновател на Pictoric Illustrators Club – културна организация, която обединява съвременни украински илюстратори и графични дизайнери.

С дългогодишен опит в анимацията и илюстрацията на детски книги, Сарвира е носителка на две награди от Bologna Children’s Book Fair, работила е като арт директор за анимационния сериал Brave Bunnies.

В момента е ангажирана с проекти, които целят да популяризират украинската култура и изкуство по време на война. В интервю за Мелба фестивала в София тя споделя своя опит и визия за ролята на изкуството в трудни времена.

Изложбата #SupportUkrainePIC - избрани плакати от Pictoric Illustrators Club продължава до 10 ноември в Кино Кабана.


Какво е усещането да рисуваш в условията на война или хуманитарна криза?

Анна Сарвира: Самата аз не съм в зоната на войната, защото съм извън Украйна, но много от моите приятели и колеги все още са там. Невероятно е как продължават да работят въпреки постоянните обстрели и прекъсвания на електрозахранването. Някои дори са правили илюстрации за войната от бомбоубежища.

Понякога имат само около шест часа електричество на ден и трябва да вместят всичко в тези няколко часа светлина – работа и ежедневни задачи. Дори извън Украйна е трудно да се обработва всичко това. Новините са ужасяващи, но някак си трябва да намериш вътрешна сила да останеш спокоен и да продължиш да твориш.

Можете ли да разкажете повече за процеса на подбор на илюстраторите, представени в изложбата?

Искахме да изберем плакати, които показват Украйна от различни гледни точки. Заради пълномащабната война Украйна най-често се възприема през призмата на конфликта, което е разбираемо. Но ние също така искаме да покажем, че въпреки войната страната ни е пълна с богата култура, дълбоки традиции, завладяваща история и дори забавни, обикновени моменти от ежедневието. Разбира се, всичко това е застрашено от войната.

Затова подбрахме плакати, които улавят както украинската култура и традиции, така и реалността на войната.

Друг важен момент е, че този проект е динамичен и продължава да се развива, като досега над 150 плаката са създадени от повече от 25 украински художници. Затова искахме да представим всеки илюстратор. В Pictoric сме страстни почитатели на качеството, експерименталния и разнообразен стил на илюстрациите. Гордеем се с талантливите илюстратори, с които работим, сме вълнуваме да споделим техните произведения със света.

Има ли някои конкретни истории или преживявания на илюстратори, които особено ви впечатлиха по време на курирането на изложбата?

Една от историите, които особено ме впечатлиха, е на Настя Слепцова и нейния плакат за най-дългия тролейбусен маршрут в света, намиращ се в Крим. Настя е родом от Крим и беше принудена да напусне дома си през 2014 г., когато полуостровът бе окупиран от Русия. След тази първа принудителна миграция тя продължи да твори и работи като илюстратор. Когато я поканихме да се включи в нашия проект, именно тя предложи темата за тролейбусния маршрут – идея, която се оказа непозната за всички нас.

През 2022 г., когато започна пълномащабната война в Украйна, Настя трябваше да напусне страната за втори път. В момента живее в чужбина. Трудно е човек да си представи какво означава да изоставиш дома си два пъти в рамките на едно десетилетие заради война и да се разделиш с приятели и семейство.

Плакатът на Настя за тролейбусния маршрут, създаден през 2019 г., се отличава с лекота и спокойствие, с мотиви, свързани с природа и хармония. По-новите ѝ произведения обаче разкриват дълбока промяна и тежест, като отразяват реалността на войната.

Каква според вас е ролята на изкуството и дизайна в насърчаването на международно разбирателство и солидарност, особено по време на конфликт?

Забелязах няколко важни неща, откакто започна пълномащабното нахлуване. Първо, изкуството може да бъде мощна метафора, която прави трудните, дори ужасяващи теми по-лесни за възприемане. С илюстрация или дизайн можеш да изразиш случващото се, без да бъдеш прекалено директен или да натоварваш зрителите.

Освен това изкуството, дизайнът и културата играят важна роля в това хората да се разбират по-добре. По-лесно е да се свържеш с някого и да го подкрепиш, когато си преживял неговата култура – затова в нашите проекти се опитваме да покажем повече от войната.

И другото – глобалната артистична общност беше невероятно подкрепяща. Първите, които се свързаха с мен и с Pictoric, бяха артисти, галерии, музеи, издатели и художествени общности. Това чувство на солидарност означава много.

Имате две награди от Bologna Children’s Book Fair. Какво се надявате децата да извлекат от вашите илюстрации?

Трудно е да се каже. Децата днес са толкова различни от времето, когато аз бях малка. Но нещо, което обичам да показвам в илюстрациите си, е свободата да бъдеш себе си и да приемаш това, което те прави уникален.

Това беше важно и за мен като възрастен – исках да създавам смело, цветно изкуство, но винаги се притеснявах какво ще си помислят хората. Когато преодолях този страх, осъзнах, че ме е спирал без причина.

Колко пъти рисувате един герой, докато не стане както трябва, и как разбирате, че е готов?

Имам доста опит с изграждането на персонажи в анимацията – бях арт директор на анимационния сериал Brave Bunnies, който се излъчваше в много страни по света.

Създаването на герои отнема време и, докато изграждахме стила на сериала, скицирах по около 20-25 версии за всеки герой. След това работех върху няколко варианта за цветове и текстури и проверявах как изглеждат на различни фонове. Последните герои не отнемаха толкова време, но първите изискваха доста експерименти.

Много помага да оставиш дизайна настрана за известно време. Когато погледнеш героя с нови очи след няколко дни, лесно забелязваш кое работи и кое трябва да се доизпипа.

Имате ли бъдещи проекти, които ще продължат да акцентират върху украински артисти или други маргинализирани гласове в арт общността?

В момента се концентрираме върху украинската тема, а ние в Pictoric имаме голям проект – организираме международна конференция и фестивал за илюстрация догодина в Киев, като част от инициативите NEED. За нас е важно да доведем и международно изкуство и артисти в Украйна.

Въпреки че военната реалност ни поставя пред много трудности, смятаме, че е много важно да покажем на украинците, които все още са в страната, че международната общност на илюстраторите е готова.

Фестивалът МЕЛБА: 10 дни дизайн магия в сърцето на София


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Пътуване

Авиокомпании мислят как да спрат пътниците, които се предреждат на гейта

Кога трябва да се наредите на опашка за гейта?

17:15 - 02.11.2024
Важно днес

Двама българи все още се издирват след потопа във Валенсия

Премиерът на Испания мобилизира 10 хил. войници и полицаи във Валенсия

15:51 - 02.11.2024
Важно днес

ГЕРБ отклони анти-Пеевски декларацията. Трифонов има условие към ПП-ДБ (Обновена)

Лидерът на ИТН контрира ПП-ДБ със своя собствена декларация

14:26 - 02.11.2024
Важно днес

ГЕРБ раздуха компромат срещу Асен Василев за поръчка в "Митници". Той видя "ченгеджийски атаки"

Христо Гаджев се опита да вкара Асен Василев в скандала със скенерите за Агенция "Митници"

13:23 - 02.11.2024
Култура

Проф. Георги Фотев е отличен с наградата на "Портал Култура" за принос в българската социология

Годишните награди за литература и хуманитаристика бяха връчени в Деня на народните будители

11:39 - 02.11.2024
Култура

Фестивалът МЕЛБА: 10 дни дизайн магия в сърцето на София

София посреща седмото издание на международния фестивал за дизайн

10:24 - 02.11.2024