Как Experian предотвратява загуби от дигитални измами за над  $11 млрд. за година Снимка: © Experian

Изкуственият интелект е може би най-голямата революция, която сме виждали от десетилетия. А това носи със себе си и голяма промяна – от една страна прави IT сектора много по-ефективен и увеличава производителността, но от друга - AI се превръща в мощен инструмент в ръцете на киберпрестъпниците и Experian знае това.

По време на посещение на българския офис, главният изпълнителен директор на Experian Software Solutions Алекс Линтнер отбеляза, че киберпрестъпниците са във възход.

„Те използват най-съвременните инструменти, за да стигнат до вашите данни и до вашите пари и ние сме в сферата да предотвратим това“, допълни Линтнер.

Компанията използва същия инструмент срещу „лошите“. Така само за миналата година, софтуерът разработен от Experian, с ключовото участие на екипа в София, е предотвратил дигитални измами за над 11 млрд. долара.

Кои са Experian?

С пазарна от оценка от 26 млрд. британски лири, Experian e една от 25-те най-големи компании, които се търгуват на Лондонската стокова борса. Има 22 хиляди служители в 32 държави, а 1007 от тях са в България.

Офисът в София отваря врати преди близо 20 години и постепенно придобива ключова роля в разработването на продукти с висока добавена стойност във всички основни продуктови линии на Experian на глобално ниво.

Какво разработва Experian?

  • Аналитичен софтуер
  • Софтуер за автоматизирано вземане на решения във финансовата сфера
  • Софтуер за превенция на измами (Identity & Fraud)

Най-общо казано – Experian работи с данни, много данни. Те идват както от финансови институции, така и директно от потребители. Суровите данни се анализират, за да се извлече от тях допълнителна информация, която помага на финансовите институции да взимат решения, а също и на потребителите да управляват по-добре финансите си.

Продуктите на компанията обясняват как даден човек е обслужвал кредитите си в миналото. По този начин оценяват индивидуалния кредитен риск на база потребителското поведение досега, а оттам кредитната институция може да вземе решение за няколко минути дали и при каква лихва да отпусне кредит.

Така, например, ако клиентът има кредитна карта, ползва я всеки месец и усвоява определена сума, която погасява в рамките на месеца, той би бил оценен като „ниско рисков клиент“ и би имал добър кредитен рейтинг, съответно по-добри условия по нов заем.

Причината е, че според статистиката, хората, които погасяват задълженията си по кредитна карта в края на всеки месец се считат за нискорискови за компаниите, издаващи кредитни карти.

Продуктите на Experian позволяват на лизингови и кредитни компании да оценят онлайн риска на потенциален клиент и да вземат решение в рамките на минути.

Освен на бизнеса във финансовия сектор, данните могат да послужат и на самите потребители, които искат да повишат кредитния си рейтинг.

Компанията разработва и продукти за превенция на измами и кражби на самоличността. Ключова роля в създаването им има и софтуерният екип на Experian в София.

Алекс Линтнер Експериан

От ляво на дясно: Дейвид Палмиери, Алекс Линтнер, Екатерина Неделкова

По време на посещение на българския офис, главният изпълнителен директор на Experian Software Solutions Алекс Линтнер отбеляза, че разработваните в София продукти за превенция от измами и кражба на самоличността, са помогнали на клиенти по цял свят да предотвратят загуби от дигитални измами в размер на над 11 милиарда долара годишно.

„Гордеем се, че българският софтуерен екип има ключова роля за създаването на CrossCore – нашата флагман платформа за предпазване от измами в онлайн среда, която се ползва от клиенти във всички региони, в които Experian развива дейността си“, подчерта Линтнер.

CrossCore е първата отворена, интелигентна plug-and-play платформа, която помага на бизнесите да идентифицират самоличността на своите потребители в дигитална среда и да откриват и предотвратяват измами чрез анализи за оценка на риска в реално време.

Софтуерът на практика проследява модела на това кой се свързва с нас и идентифицира съответния индивид.

„Когато се обадя и кажа, че аз съм Алекс Линтнер – как можете да сте сигурни, че това наистина съм аз? Ние знаем как да проверим това и да потвърдим – да това е Алекс, както и да установим дали дейността му е легална или не“, обясни главният изпълнителен директор на Experian Software Solutions.

В разработката на CrossCore е използвано машинно обучение, а нейната иновативност е както в имплементираните при създаването й технологии, така и във възможността тя да комбинира различни софтуерни решения.

Системата на практика решава кои точно данни да използва, за да разбере дали е налице опит за измама.

„Ние имаме огромно количество данни и за да засечем измама не винаги имаме нужда да използваме всички тях. Може да си го представите като диригент в опера – той не използва всички инструменти едновременно, а само тези, които са необходими за съответната част на произведението“, обяснява Линтнер.

Подобна е и ситуацията с измамите, не винаги има нужда да се ползват всички данни, за да се провери дали става въпрос за измама или нелегална дейност.

„Системата прави точно това - избира кои данни са необходими, за да се засече дали дейностите, които наблюдаваме наистина са измама или не,“ обясни той.

В момента CrossCore се използва от над 400 бизнес клиенти на 10 пазара в региони като EMEA, Обединеното кралство, Латинска Америка, Бразилия и Азия.

Experian изчислява, че CrossCore и другите продукти от Identity & Fraud портфолиото на компанията са помогнали на клиенти да предотвратят загуби от дигитални измами в размер на над 11 милиона долара годишно.

Данните от Глобалния доклад за самоличността и измамите, базиран на проучване на Experian, проведено през 2022 година сред близо 8000 респондента – потребители и компании – в 20 държави, показват, че:

  • 70% от компаниите твърдят, че притесненията им относно измамите са се увеличили в сравнение с миналата година.
  • 58% от потребителите са били жертва на онлайн измама, познават някой, който е станал жертва, или и двете.
  • 79% от потребителите в световен мащаб казват, че сигурността е най-важният фактор за онлайн преживяването.

Измамниците работят с най-добрите инструменти и не са просто някакви хора в гараж, казват от Experian и отбелязват, че са организирани в определени държави и са изключително добре оборудвани.

От компанията дадоха пример с програма разработена в Северна Корея, която атакува голяма финансова институция в Германия, например. Макар програмата да е разработена в Северна Корея, сигналът идва от другаде, например Гърция. Как в този случай може да се разбере, че става въпрос за кибератака?

„Ние можем да разпознаем откъде идва сигнала първоначално и дали е бил препращан“, обясни Линтнер и допълни, че колкото и да технологиите, някои неща не се променят, а именно трябва да се изпрати сигнал, „да включиш копчето и да се логнеш“.

„Ако един компютър е използван множество пъти, ние ще знаем това. Ще разпознаем модела, ще разпознаем цели клъстери и ще отстраним заподозрените. Изкуственият интелект прави нещата малко по-сложни, но ние разполагаме със същите инструменти и ще ги използваме срещу измамниците“, отбеляза Линтнер.

Изкуственият интелект – застрашава ли работни места?

Gen AI е може би най-голямата революция след интернет. Благодарение на него софтуерните инженери просто могат да кажат „Може ли да ми напишеш програмен код“ и той го прави за минути. Това повишава ефективността и производителността, но логично повдига и въпроса дали ще доведе до ръст на безработицата.

Според изпълнителния директор на Experian Software Solutions, подобен риск не съществува, тъй като и преди е имало революционни технологии, които са предполагали ръст на безработните, но това не се е случвало.

Алекс Линтнер даде пример с въвеждането на ATM, онлайн банкирането, глобалната търговия и др.

„Хората си казват „О, боже, хиляди ще загубят работата си, безработицата ще скочи“. Но ако погледнете какво всъщност се е случило, ще видите че безработицата по света не се е увеличила в следствие на тези технологии, а заетостта като цяло е пренасочила към друг тип работни места,“ допълни главният изпълнителен директор на Expereian.

„Може да има професии, които няма да са необходими в бъдеще. Хората може да правят нещо различно от това, което правят в момента, но промяната е в крайна сметка единственото сигурно нещо в живота“, обобщи Линтнер

Така той няма притеснения и в убеден, че технологичната индустрия ще продължи да расте, включително в България.

Дейвид Палмиери

Дейвид Палмиери

Дейвид Палмиери, оглавяващ звеното Global Business Services, коментира че Experian България ще остане стабилна на пазара от гледна точка на брой служителите, като ще се фокусира върху развитието на бизнес функции и процеси с повече добавена стойност и повишаване на експертизата на екипа.

Здравето и по-добрият баланс между работа и лично време на служителите остават сред основните приоритети на компанията.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Кабинетът на Нетаняху реши да спре дейността на "Ал Джазира" в Израел

Тел Авив аргументира решението си с мотива, че катарската телевизионна мрежа застрашава националната сигурност.

15:33 - 05.05.2024
Важно днес

17-годишен младеж се призна за виновен за побоя над Матиас Еке

Непълнолетното момче се е предало на полицията в Дрезден в присъствието на родител.

12:59 - 05.05.2024
Важно днес

Хиляди протестираха в Тел Авив с искане за прекратяване на огъня в Газа

Демонстрантите настояват, че трябва да се направи всичко възможно, за да се върнат у дома отвлечените от групировката заложници.

10:13 - 05.05.2024
Важно днес

Си Дзинпин пътува за Европа. Макрон ще го убеждава да сътрудничи за прекратяване на войната в Украйна

Китайският президент Си Дзинпин започва днес европейската си обиколка, като първата му спирка е Париж.

09:12 - 05.05.2024
Важно днес

Русия обяви Зеленски за международно издирване

Украинският президент се издирва по неуточнено обвинение

18:24 - 04.05.2024