Как (не) работи новата система на градския транспорт в София? Снимка: © Getty Images

По-скъпо пътуване с края на картите за една линия, случайно "крадене" на дребни суми за билет от виртуални портфейли на пътниците, опасност от глоба, дори ако пътникът не е гратис... Драмата с новата тикет система в градския транспорт в София продължава, а недоволството на гражданите расте.

Малко повече от седмица, след като промените в градската системата бяха въведени, се появиха редица проблеми. Мащабната реформа на Столичната община доведе до абсурди.

Новите правила влязоха в сила от 1 януари и включваха въвеждането на нови превозни документи като билетите за 30 и 60 минути. Идеята е "хартиените билети и перфораторът да останат в историята" и да бъдат заменени от дигиталните билети за време, които могат да се купуват на пунктовете на Централна градска мобилност (ЦГМ) или онлайн. Дебитна карта също може да влезе в ролята на превозен документ.

Дотук добре. Но функционирането на нововъведенията започна с фалстарт. Граждани откриха множество недосмислици и проблеми, които системата допуска.

За някои пътуването поскъпна. Отпаднаха месечните абонаментни карти за една линия с надземния транспорт или с метрото, което остави мнозина, които пътуват само с една линия на градския транспорт, без алтернатива. Същевременно цената на билетите, купувани от водача, се увеличи от 1,60 на 2 лв. Това породи недоволство сред столичани, а някои от тях дори създадоха онлайн петиция, с която настояват месечните карти за една линия да бъдат върнати. Подобен призив отправи и омбудсманът Диана Ковачева.

Как (не) работи новата система?

Големият избор от превозни документи не направи пътуването непременно по-удобно, тъй като според новите правила всички билети и абонаментни карти трябва да бъдат валидирани на устройствата, поставени във всяко превозно средство от градската мрежа.

Задължителното чекиране при всяко пътуване беше рекламирано като формална застраховка на пътника след отпадането на хартиените билетчета. Вторият мотив за въвеждането на това задължение беше и намерението на общинското предприятие да събира повече данни за транспортните навици на столичани.

Мярката за валидирането трябваше да влезе в сила от началото на новата година, но налагането на глобата от 3 лв. беше отложено, докато хората "свикнат" с промяната. Все пак това създаде опасения сред някои пътници, че могат да бъдат санкционирани, въпреки че имат закупен редовен билет.

Кой е виновен?

Проблемът с валидирането на превозния документ е и единственото от редица оплаквания, което Столичният общински съвет пожела да разреши за момента. Председателят на СОС от ГЕРБ Георги Георгиев обяви, че заради гражданското недоволство задължителното валидиране вероятно ще отпадне. Интересното в случая е, че решението за налагането на глоби при липса на чекиране и премахването на месечните карти за една линия дойде именно от мнозинството на ГЕРБ и ВМРО в София.

Георгиев обаче приписа вината на ръководството на Центъра за градска мобилност, срещу което вдигна "жълт картон", тъй като не са обяснили по-добре какви са промените в цените и услугите.

Много от притесненията на гражданите обаче останаха без особена реакция от страна на управляващите. Като това, че валидаторите на електронни билети всъщност могат да източват суми от виртуални портфейли. За това сигнализираха първо граждани на столицата в социалните мрежи, които са установили, че при случайно доближаване на мобилно устройство до валидатора, той извършва трансакция за малки суми без да се иска потвърждение от собственика на мобилния портфейл.

Този сценарий е описан на сайта на Центъра за градска мобилност, където се призовава пътниците да внимават и да се уверят, че "електронният им портфейл (виртуална карта) е затворен (неактивен)". Не е ясно дали, щом видимо знаят за проблема, от ЦГМ работят по отстраняването му. А предупреждения за виртуалните портфейли липсват на място в превозни средства.

И още проблеми

Градските валидатори привлякоха вниманието и с произхода си. Оказа се, че устройствата са дело на руската фирма "Терминальные технологии" и са поставени през април 2021 г. в София. Те са общо 500 на брой, а производителят им работи на територията на Русия, както и в Беларус, Узбекистан, Азербайджан, Армения и Казахстан.

По този повод депутатът от "Демократична България" Божидар Божанов поиска от ДАНС да даде информация за нивото на сигурност на устройствата в градския транспорт.

Недомислиците не свършват дотук. Въпреки че ЦГМ дава опцията банковата карта да се използва като превозен документ, тя може да бъде само под формата на билет 30+.

Това означава, че ако пътувате с банкова карта и след повече от 30 минути се прекачите в друго превозно средство от градската мрежа - вие ще бъдете таксувани цената на два билета (3.20 лв) вместо цената за билет с прекачване до 60 минути (2.20 лв). По този повод обяснението на ръководителя на ЦГМ е, че системата е настроена да работи по този начин.

Въпреки пропуските и проблемите, Facebook страницата на Центъра за градска мобилност продължава с "разяснителната кампания", която до момента включва единствено видеоклип как се валидира билет, закупен от водача, както и отговор, че двойното таксуване на валидаторите в обществения транспорт не е възможно. Междувременно стотици запитвания и коментари на потребителите в социалната мрежа остават пренебрегнати.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024