Снимка: © Getty Images
  • Една от най-големите фирми за електронна търговия в Китай - JD, ще наеме повече от 20 хиляди души, спрели да работят заради коронавируса
  • Alibaba ще "споделя работници"
  • Епидемията от COVID-19 може да лиши страната от 62 милиарда долара
  • Формула 1 отмени Гран при на Китай за 2020 г.
  • Страдат автомобилни производители, луксозни модни къщи и авиокомпании

    Китайското правителство има нов основен приоритет след разпространението на новия коронавирус – да осигури работа на гражданите, които я изгубиха. Тъй като епидемията COVID-19 подрина бизнеса в страната с втората най-голяма икономика в света, сега едни от най-престижните компании в Китай наемат работници в опит да закърпят тежката ситуация, пише CNN.

JD.com (JD), която е една от най-големите фирми за електронна търговия в страната, обеща да открие повече от 20 хиляди нови работни места. Фирмата наема работници в складове, куриери и шофьори.

Работните места трябва да „сведат до минимум въздействието на епидемията върху работната заетост в краткосрочен план“, съобщиха от JD в официално изявление. От компанията обявиха, че някои от позициите ще бъдат временни.

Dada Group е местна компания, занимаваща се с доставки по поръчка. Тя е подкрепена финансово от JD и ще създаде допълнителни 15 хиляди работни места.

Веригата супермаркети 7FRESH също е свързана с JD.com и се включва в кампанията. Фирмата ще предложи заетост на хора, които работят в ресторанти, хотели, кина и магазини за продажба на дребно, „временно затворени заради коронавируса“, обяви компанията. Тези хора ще бъдат назначени като консултанти, асистенти в процеса на пакетиране на продуктите и доставчици.

Китайското предприятие за електронна търговия Alibaba обяви подобни планове тази седмица. В понеделник компанията представи нова програма за „споделяне на работници“. Тя ще позволи на тези, които са в хотелиерския бизнес, ресторанти, кина, универсални магазини и други подобни сфери, да могат да се възползват от временна работа в Alibaba. От фирмата отказаха да дадат данни колко работници ще наемат, пише CNN.

Вече има граждани, които са започнали нова работа, възползвайки се от гореспоменатите инициативи. В сряда JD.com обяви, че в отдела по логистика са назначени поне 700 нови работници от над 10 различни компании. Фирмата за електронна търговия добави, че продължава да работи с партньори, кадрови агенции и ресторанти, за да наеме още хора в хиляда различни градове в страната.

Един от отделите на компанията – JD Daojia, която е популярна онлайн услуга за доставка на пресни хранителни стоки за супермаркети като Walmart и Aldi, ще назначи около 5000 работници. Те ще се занимават с пакетирането на поръчките.

Новите мерки помагат за справянето с две предизвикателства едновременно. Покупките онлайн са се повишили значително, тъй като десетки милиони китайци все още са под карантина в домовете си и президентът Си Дзинпин призова компаниите в страната да работят върху разширяването на дигиталното потребление.

„JD има отговорността да работи с партньорите си и да помогне на тях и техните работници да преминат през тези тежки времена“, каза Чунхуа Чао, който ръководи отдела по човешки ресурси в 7FRESH.

Какво е състоянието на бизнеса в Китай?

По последни данни жертвите на новия коронавирус COVID-19 са над 1100 души, а заразените – 45 хиляди, намиращи се предимно в континентален Китай.

Над дузина градове бяха „затворени“ в края на януари в опит да се спре разпространението на заразата, но правителството е загрижено за състоянието на бизнеса, който дълго време не функционира на нормално ниво. Икономиката на Китай вече е поставена пред предизвикателство, а анализатори предупреждават, че коронавирусът може да повлияе много негативно на растежа ѝ през настоящото тримесечие. 

Според последни данни вирусът може да струва на страната цели 62 милиарда долара. 

Компаниите „Фолксваген“, „Тойота“, „Рено“, „Хонда“, „Хюндай“, „Нисан“ и други имат заводи в Китай и съставляват най-големия автомобилен пазар в света. Те обаче не функционират дори след почивните дни около Китайската Нова година в края на месец януари. От „Тойота“ съобщиха, че ще отворят своя завод едва след 17 февруари, а „Нисан“ обяви 83% спад в приходите от последното тримесечие за 2019 г. спрямо същия период през 2018. 

Като цяло, автомобилните производители в Китай ще намалят продукцията си с около 15% в рамките на първото тримесечие на 2020 г.

Бизнесът на луксозните модни къщи, които разчитат на китайските потребители, също претърпява крах. Британската Burberry е затворила 24 от своите общо 64 магазина в Китай. 

Редица международни авиолинии спряха всякакви полети от и към азиатската страна, а компаниите за телекомуникационно оборудване, като Qualcomm, също са засегнати от коронавируса. Най-големият производител на чипове за смартфони в световен мащаб обяви, че пред него стои „огромна“ несигурност относно осигуряване на нужните части за производство на „умни телефони“.

Други проблеми дойдоха от света на спорта – Формула 1 обяви, че официално отменя Гран при на Китай за 2020 г., което значително ще повлияе на икономиката на страната.

В понеделник правителството съобщи, че ще се съсредоточи върху стабилизирането на бизнеса и предотвратяването на масова безработица.
През последните години управляващите имаха планове да създават 11 милиона нови работни места годишно, за да поддържат ниско нивото на безработица. През 2020 г. това е от особено значение, тъй като идва краят на поредния „петгодишен план“ на правителството, по време на който то обеща да създаде „умерено проспериращо общество“ и да премахне крайната бедност.

Миналия месец седемте души с най-голяма власт в Китай – Политбюрото на Комунистическата партия, обявиха, че всички усилия на управляващите ще бъдат насочени към изпълнение на тези цели през 2020 г.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети