Снимка: © Getty Images
  • Една от най-големите фирми за електронна търговия в Китай - JD, ще наеме повече от 20 хиляди души, спрели да работят заради коронавируса
  • Alibaba ще "споделя работници"
  • Епидемията от COVID-19 може да лиши страната от 62 милиарда долара
  • Формула 1 отмени Гран при на Китай за 2020 г.
  • Страдат автомобилни производители, луксозни модни къщи и авиокомпании

    Китайското правителство има нов основен приоритет след разпространението на новия коронавирус – да осигури работа на гражданите, които я изгубиха. Тъй като епидемията COVID-19 подрина бизнеса в страната с втората най-голяма икономика в света, сега едни от най-престижните компании в Китай наемат работници в опит да закърпят тежката ситуация, пише CNN.

JD.com (JD), която е една от най-големите фирми за електронна търговия в страната, обеща да открие повече от 20 хиляди нови работни места. Фирмата наема работници в складове, куриери и шофьори.

Работните места трябва да „сведат до минимум въздействието на епидемията върху работната заетост в краткосрочен план“, съобщиха от JD в официално изявление. От компанията обявиха, че някои от позициите ще бъдат временни.

Dada Group е местна компания, занимаваща се с доставки по поръчка. Тя е подкрепена финансово от JD и ще създаде допълнителни 15 хиляди работни места.

Веригата супермаркети 7FRESH също е свързана с JD.com и се включва в кампанията. Фирмата ще предложи заетост на хора, които работят в ресторанти, хотели, кина и магазини за продажба на дребно, „временно затворени заради коронавируса“, обяви компанията. Тези хора ще бъдат назначени като консултанти, асистенти в процеса на пакетиране на продуктите и доставчици.

Китайското предприятие за електронна търговия Alibaba обяви подобни планове тази седмица. В понеделник компанията представи нова програма за „споделяне на работници“. Тя ще позволи на тези, които са в хотелиерския бизнес, ресторанти, кина, универсални магазини и други подобни сфери, да могат да се възползват от временна работа в Alibaba. От фирмата отказаха да дадат данни колко работници ще наемат, пише CNN.

Вече има граждани, които са започнали нова работа, възползвайки се от гореспоменатите инициативи. В сряда JD.com обяви, че в отдела по логистика са назначени поне 700 нови работници от над 10 различни компании. Фирмата за електронна търговия добави, че продължава да работи с партньори, кадрови агенции и ресторанти, за да наеме още хора в хиляда различни градове в страната.

Един от отделите на компанията – JD Daojia, която е популярна онлайн услуга за доставка на пресни хранителни стоки за супермаркети като Walmart и Aldi, ще назначи около 5000 работници. Те ще се занимават с пакетирането на поръчките.

Новите мерки помагат за справянето с две предизвикателства едновременно. Покупките онлайн са се повишили значително, тъй като десетки милиони китайци все още са под карантина в домовете си и президентът Си Дзинпин призова компаниите в страната да работят върху разширяването на дигиталното потребление.

„JD има отговорността да работи с партньорите си и да помогне на тях и техните работници да преминат през тези тежки времена“, каза Чунхуа Чао, който ръководи отдела по човешки ресурси в 7FRESH.

Какво е състоянието на бизнеса в Китай?

По последни данни жертвите на новия коронавирус COVID-19 са над 1100 души, а заразените – 45 хиляди, намиращи се предимно в континентален Китай.

Над дузина градове бяха „затворени“ в края на януари в опит да се спре разпространението на заразата, но правителството е загрижено за състоянието на бизнеса, който дълго време не функционира на нормално ниво. Икономиката на Китай вече е поставена пред предизвикателство, а анализатори предупреждават, че коронавирусът може да повлияе много негативно на растежа ѝ през настоящото тримесечие. 

Според последни данни вирусът може да струва на страната цели 62 милиарда долара. 

Компаниите „Фолксваген“, „Тойота“, „Рено“, „Хонда“, „Хюндай“, „Нисан“ и други имат заводи в Китай и съставляват най-големия автомобилен пазар в света. Те обаче не функционират дори след почивните дни около Китайската Нова година в края на месец януари. От „Тойота“ съобщиха, че ще отворят своя завод едва след 17 февруари, а „Нисан“ обяви 83% спад в приходите от последното тримесечие за 2019 г. спрямо същия период през 2018. 

Като цяло, автомобилните производители в Китай ще намалят продукцията си с около 15% в рамките на първото тримесечие на 2020 г.

Бизнесът на луксозните модни къщи, които разчитат на китайските потребители, също претърпява крах. Британската Burberry е затворила 24 от своите общо 64 магазина в Китай. 

Редица международни авиолинии спряха всякакви полети от и към азиатската страна, а компаниите за телекомуникационно оборудване, като Qualcomm, също са засегнати от коронавируса. Най-големият производител на чипове за смартфони в световен мащаб обяви, че пред него стои „огромна“ несигурност относно осигуряване на нужните части за производство на „умни телефони“.

Други проблеми дойдоха от света на спорта – Формула 1 обяви, че официално отменя Гран при на Китай за 2020 г., което значително ще повлияе на икономиката на страната.

В понеделник правителството съобщи, че ще се съсредоточи върху стабилизирането на бизнеса и предотвратяването на масова безработица.
През последните години управляващите имаха планове да създават 11 милиона нови работни места годишно, за да поддържат ниско нивото на безработица. През 2020 г. това е от особено значение, тъй като идва краят на поредния „петгодишен план“ на правителството, по време на който то обеща да създаде „умерено проспериращо общество“ и да премахне крайната бедност.

Миналия месец седемте души с най-голяма власт в Китай – Политбюрото на Комунистическата партия, обявиха, че всички усилия на управляващите ще бъдат насочени към изпълнение на тези цели през 2020 г.

Прочети