Да свалиш 30 кг от теглото си за няколко месеца се превърна от мечта в осъществим сюжет за куп хора – благодарение на лекарства като Ozempic, Wegovy и Mounjaro. Появата им в Америка вече преобръща бизнеса с отслабване в страната и обещава да ги превърне в блокбъстъри за производителите им – Novo Nordisk, която стои зад първите два медикамента, и Eli Lilly, съответно зад третия.
Лекарствата също така подкопават дългогодишните убеждения, че диетата, упражненията и волята са единственият начин за отслабване. „Мисля, че те (новите лекарства) ще променят индустрията за отслабване значително“, казва Алекс Фурман, старши анализатор в Craig-Hallum Capital Group LLC, цитиран от Wall Street Journal.
Диетичният бизнес – такъв какъвто го познаваме – е под заплаха от нарастващата популярност на въпросните лекарства. Индустрията, която през 2022 г. е реализирала продажби за 76 млрд. долара от програми за отслабване, диетични газирани напитки и нискокалорични замразени храни, членство във фитнес зали и други категории, е в екзистенциална криза, според изследователската фирма Marketdata LLC.
Дълго време се разчиташе единствено на традиционния подход към отслабването, с изключение на някои по-драстични хирургически интервенции. Сега обаче този той ще бъде подложен на натиск.
Големи играчи, включително WeightWatchers (компания, предлагаща услуги за отслабване и поддържане, фитнес и начин на мислене), започват да внедряват лекарствата в дейностите си и залагат на тях като на важна част от бъдещето на индустрията. Други рекламират програмите си за хранене и упражнения като естествена алтернатива на фармацевтичните продукти, защитавайки идеята, че няма бързо решение.
Някои отбелязват недостатъците на лекарствата:
- странични ефекти като гадене и диария,
- както и перспективата за дългосрочен прием, така че да се запази теглото.
Промяна в индустрията
Затлъстяването сред американците се задълбочи и засяга 42% от възрастните в страната. За сравнение, към 2000 г. делът им е 31%. На този фон в уравнението се появяват въпросните нов тип медикаменти – като алтернатива на познатите методи и по-добър вариант от други предшестващи ги лекарства, довели до здравословни проблеми, включително до повишен риск от сърдечни заболявания и инсулт.
Специфичното при Ozempic и Mounjaro например е, че са одобрени за лечение на диабет тип 2, но пациентите ги приемат и с цел намаляване на теглото. Wegovy е одобрен специално за отслабване. Цените им варират от 892 до 1350 долара за едномесечен прием, а компаниите са в дилема дали да прегърнат навлизащите продукти.
Никой момент не илюстрира по-добре промяната в бранша от решението на WeightWatchers да купи Sequence, компания за телездравеопазване, която свързва членовете с лекари, които могат да предписват Ozempic, Wegovy, Mounjaro и други лекарства, използвани за отслабване.
През последните 60 години WeightWatchers убеждава членовете си, че могат да отслабнат, като следят храната, която ядат, проверяват често теглото си и въведат някои други промени в начина си на живот. Но все по-малко хора залагат на това обещание: членовете ѝ са намалели до 3,5 млн. в края на 2022 г. от 4,2 млн. година по-рано и от рекордните 5,03 млн. абонати в края на първото тримесечие на 2020 г.
Сега WeightWatchers вижда възможност да предложи на пазара достъп до новите лекарства на бившите си членове, а и на настоящите. „За някои от тях тези медикаменти могат да помогнат да се придържат към програма като WeightWatchers“, Сима Систани, главен изпълнителен директор на компанията. Идеята на мениджмънта е да адаптира програмите си спрямо използването на такива препарати – вземайки предвид например опасността, че бързото отслабване често води до загубва на важна мускулна маса.
WeightWatchers не е единствената компания в бранша, която посяга към нашумелите лекарства. Noom Inc. тихомълком стартира програма, включваща GLP-1 медикаменти миналата есен, а през декември нае първия си медицински директор, който да управлява пилотната услуга.
Други компании, занимаващи се с отслабване, обаче изтъкват недостатъците на новите лекарства. „Ранните странични ефекти са масово гадене и диария. По-обезпокоителните части са непроучените странични ефекти“, казва Дан Чард, председател и главен изпълнителен директор на Medifast, чиято програма Optavia на компанията е генерирала 1,6 млрд. долара приходи през 2022 г.
Чард отбелязва, че дългосрочните странични ефекти на дадено лекарство могат да отнемат години, за да се проявят напълно. Той също така казва, че предписването на лекарствата извън основното им приложение е проблем.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: