Снимка: © Getty Images
  • Онлайн търговци продават "на черно" предпазни маски в Amazon, като цената на някои продукти се е увеличила до четири пъти
  •  Големите производители 3M и Honeywell нямат контрол върху трети страни, но компанията на Джеф Безос предприе мерки срещу манипулирането на цените
  • Продажбата на маски по света нараства. Компанията Lanchine, която е един от големите производители в Китай, е достигнала ниво на продажбите от 200 милиона маски дневно, а основно на ден фирмата произвежда 400 хиляди.

Маските се превърнаха в основен символ на разпространяващия се в глобален мащаб нов коронавирус. И докато светът прави всичко възможно да удържи заразата, социалните мрежи и сайтовете за новини са пълни със снимки на хора, носещи предпазни маски за лице, докато се разхождат по улицата, докато пазаруват и извършват всекидневните си задължения.

Недостигът на маски вече е проблем в някои страни, включително и България, а производителите действат и извън работно време, за да отговорят на предизвикателството. В Amazon цените им се покачиха неимоверно в последните седмици.

Търговци в онлайн платформата се възползват от спешната нужда на хората от предпазни маски и вдигат цените, а най-голямата компания в света за онлайн търговия ги заплаши със спиране на достъп до сайта.

Amazon предупреди търговците, че продуктите им не отговарят на ценовите политики на компанията – правила, създадени против „ценови практики, които се възползват от доверието на потребителите“. В законите на най-голямата компания за онлайн търговия пише, че продавачите не трябва да поставят „цени на продукти или услуги, които са значително по-високи в сравнение с последните, фигуриращи в Amazon или извън него“.

Цените за някои от най-популярните медицински маски за лице са се покачили тройно, а има случаи, в които са четири пъти по-скъпи от преди.

№1 в листата на продавачите е комплект от 100 маски, предлагани от компанията Kidirt. Те струват 14,9 щатски долара. Според сайта Keepa, който следи промяната на цените в Amazon, този продукт е бил четири пъти по-евтин преди няколко седмици.

Цените на по-скъпите и ефективни продукти, като модела респираторни маски N95, също са манипулирани. Продуктите на един от най-известните производители на такива маски – 3M, както и тези на компанията Honeywell, вече са четири пъти по-скъпи в Amazon. Пакет от 20 маски е струвал около 15 долара, но вече може да се поръча само при цена от 60 долара.

Според Wired двете компании не са намесени по никакъв начин, но те не могат да контролират цените, поставени от трети страни. Честа практика при тези търговци е да купуват продуктите от 3M и Honeywell и да ги препродават в платформата за онлайн търговия.

От друга страна обаче, Amazon може да помогне на фирмите и да направи нещо по въпроса с надвишените цени. Листите с маски за лице на сайта, които се продават прекалено скъпо, са били изтрити, предава WIRED, позовавайки се на свои източници в компанията.

Amazon най-често следи за спазването на ценовата си политика по време на празниците и когато става въпрос за популярни коледни играчки например. Сега компанията е в епицентъра на съвсем нова ситуация, тъй като до момента не се е сблъсквала често с такива проблеми във времена световна здравна криза.

Въпреки това, по време на действието на урагана „Ирма“ през 2017, фирмата на Джеф Безос се изправи срещу манипулиране на цените на бутилирана вода, предлагана за продажба в сайта. Повечето щати в САЩ имат закони, които наказват търговци с глоби или дори със затвор, ако продават „на черно“ продукти от първа необходимост като вода или лекарства, когато това се случва по време на кризисни ситуации.

Продажбата на маски по света нараства

Властите в Ухан постановиха на всички граждани да носят маски за лице на обществени места, тъй като вирусът има инкубационен период до две седмици. Така че хората може да са болни и да пренасят микроби, преди да са показали каквито и да било симптоми. 

В много магазини в Китай маските вече са свършили. Као Джун е генерален мениджър в компанията Lanchine, която е един от големите производители. Миналия месец той сподели в интервю за „Reuters“, че са достигнали ниво на продажбите от 200 милиона маски дневно, а основно на ден фирмата му произвежда 400 хиляди.

Американската компания 3M обяви, че ще засили продукцията на предпазните маски.

В Южна Корея, където вече има десет смъртни случая вследствие от коронавируса, правителството постанови на гражданите да носят маски в обществения транспорт. Много ресторанти и супермаркети в Сеул принуждават работниците си да носят предпазители около лицата си. В магазините и аптеките в страната маските са изкупуват всеки ден.

Финансовият министър Хонг Нам-Ки предупреди, че управляващите ще предприемат действия срещу тези, които манипулират цените на предпазните маски.

Прочети