Наказания и компромиси: Кой ще отговаря за носенето на маски в училище? Снимка: © Getty Images

Учебната година започва на 15 септември, а предизвикателството е по-голямо от всякога заради пандемията от коронавирус. И все пак – повечето родители искат децата им да започнат часовете присъствено, а не в електронна форма на обучение. Това сподели министърът на образованието Красимир Вълчев в интервю за „Тази сутрин“ по bTV.

Той обсъди много от предприетите в училищата мерки, каза какви ще бъдат евентуалните наказания при липса на маски и шлемове и съобщи, че при заболяване или друг проблем на даден ученик, той ще може да избегне носенето на предпазно средство с удостоверение от личния лекар. Освен това препоръча учебните заведения да организират родителски срещи преди началото на учебната година.

„На 15 септември е официалното откриване. Това, което сме препоръчали, е на двора да се ограничат хората – да присъстват само ученици от 5-8 клас. Целта е да няма струпване на ученици. Но всичко зависи от училищата - училище с малко ученици може да открие нормално годината“, каза Вълчев.

„Над 80% от родителите са „за“ присъствена форма на обучение. Тук има един нюанс – 16% казват, че трябва да има дистанционно обучение. Това гласи социологическо проучване от края на август. Дори днес да има малка промяна в нагласите, изводите са едни и същи. Нормално е, три месеца бяха затворени образователните институции, имаме нужда от присъствено обучение заради социализацията, заради реалната среда и по-добрата връзка между ученици и учители“, сподели образователният министър.

Новата учебна година: С маски в коридорите, топла вода и сапун във всяко училище

Задължително е носенето на маски от страна на децата в общите закрити помещения в училищата. В класните стаи то е препоръчително. Учителите трябва да носят маска или шлем, ако преподават на повече от един клас/паралелка. Много родители продължават да се страхуват за децата си и определят мерките като неясни.

„Само преди десетина дни ги обявихме, училищата миналата седмица проведоха педагогическите съвети. Нормално е да няма яснота. Бяха създадени групи за комуникация, родителите ще бъдат уведомени чрез електронните дневници. Все още не са проведени родителски срещи, най-вероятно ще ги има след началото на учебната година. Това е нормалният график. Днес обаче ние ще препоръчаме родителски срещи преди началото на учебната година“, уточни Вълчев.

Защо родителите работят от вкъщи, а децата трябва да учат на място? „Много голяма част от родителите работят на реалното си работно място, не могат да оставят децата си у дома. В Германия също търсят предпазливата форма. Няма идеално решение. Има две стратегии – смесено обучение е едната, а другата е нашата – невзаимодействието между паралелки“, каза министърът.

„Не могат децата да останат още месеци вкъщи. Най-вероятно ще имаме ситуация, в която цели паралелки , цели училища, общини да учат електронно. Ще има правови стойности, които, при усложняване на епидемичната обстановка, ще наложат изцяло електронно обучение“, каза той и добави, че тези стойности трябва да бъдат определени от министъра на здравеопазването.

Електронното обучение ще важи и за времето, когато ще има сезонни грипове, уточни Вълчев. „Искаме системата ни да има възможност веднага да преминава в електронна среда“, каза той.

Не се предвижда намален брой часове, а повече компенсаторни мерки. Когато децата не могат да се включат в някои от дните, когато са преценили да останат вкъщи поради заболяване – тяхно или на родител, тогава ще получат шанс да учат в дистанционни центрове.

Какво следва обаче, ако децата не могат да носят маска поради астма или друго подобно заболяване? „Това беше едно от най-трудните решения. Затова избрахме тази стратегия за невзаимодействие между паралелките. Що се отнася до децата с астма и с носенето на маски – с удостоверение от личния лекар могат да не носят маски, но учениците не трябва да прекарват много време в общите закрити помещения“, обясни Вълчев.

Министърът на образованието съобщи още, че ще има санкции за нарушаване на правилата с носенето на маски, но те все още не са ясни. По-скоро ще се разчита на комуникацията между институции, учители, ученици и родители, за да се разреши този проблем.

„Имаме разписани правила, в това число и санкции в нормативната уредба. Те са от забележка до преместване в друго училище, но предполагам че няма да се стигне дотам. Ако детето не носи маска, няма да бъдат санкционирани родителите. Първо ще се направи забележка на ученика, която може да бъде повторена или потретена“, обясни министърът.

„В общите помещения децата ще прекарват по-малко време, така че не мисля, че това е толкова непоносимо. Междучасията са 10-15 минути. Не цялото междучасие ще прекарат в коридора. Препоръчали сме по-често да ги извеждат навън“, каза Вълчев.

Училищата са готови за часове на открито, други създават стаи-изолатори. В Бургас планират кетъринг в класните стаи. А най-голямото училище в България – столичното 18-то СОУ „Уилям Гладстоун“ има специално устройство, което отчита температурата. Там ще има още дигитални дъски. В 120-то училище в София се предприемат мерки за разпределяне на потока от ученици в коридорите.

Вълчев каза, че от министерството са предвидили средства за закупуване на 80 хиляди устройства за учениците, при положение, че се стигне до електронно обучение в даден етап. Няма обаче да се осигурят до края на годината – най-вероятно ще стане през 2021 г.

„Няма как да осигурим равен достъп за всички ученици. Затова предвиждаме създаване на нещо като оборотен фонд – да ги дадем на училищата и те да ги разпределят“, обясни Вълчев.

Що се отнася до стаите изолатори, министърът не пожела да ги нарече по този начин. „Те не са изолатори, целта е да бъдат отделени децата. Не можем да кажем какви да бъдат минималните условия в тези стаи. Те могат да са части от помещение, могат да са отвън. Случаят с будката е неподходящ. Но много училища нямат възможност за такова помещение“, обясни образователният министър.

„Не можем да осигурим масово тестване. В случай на болен учител, се надяваме да има заместници. Решението е студенти, които да се включат. Това е предизвикателство“, обясни Вълчев.

Родители попитаха министъра защо в началото на пандемията училищата затвориха, а сега се отварят при толкова много случаи на коронавирус. „В началото всички страни ги затвориха, не знаехме какъв ще бъде вирусът. Невъзможно е да се пребори за седмици и месеци. Всички училища трябва да осигурят топла вода и сапун, не е толкова трудно и е задължително“, каза Вълчев. В четвъртък се очаква в Народното събрание да бъде внесен Закона за училищното и предучилищното образование.


Прочетете още:

Недоволство срещу "изолаторите" за Covid в училищата по препоръките на МОН

Изслушайте децата си: Идеите за родителите преди новата учебна година


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Хърватският президент скочи в собствения си капан. Получи забрана да е премиер

Зоран Миланович отказа да напусне поста си, за да участва в кампанията

16:47 - 19.04.2024