Създателят на хитовото приложение TikTok Джанг Йъминг е приеман в САЩ със смесени чувства. Той е изпълнителен директор на компанията ByteDance, която притежава популярната социална мрежа. Китайският милиардер е сериен предприемач, създал редица приложения и търсачки. Историята му обаче не е на някой имитатор, а на иноватор.
Известният автор Майкъл Шуман, който пише книги за Китай, смята, че през последния половин век, основната цел на Вашингтон е била да създаде колкото се може повече бизнесмени като Джанг. Според него САЩ са вярвали, че по този начин могат да трансформират комунистически Китай в богато и свободно място, където хора, тръгнали от нищото, като Джанг, могат да изградят свой бизнес и да променят света.
В дадена степен Йъминг е доказателство, че Вашингтон е успял. TikTok може и да е китайско приложение, но завладя американците. Докато Facebook е предназначен за споделяне на снимки със семейството, Twitter е създаден за политически дебати, а в Instagram човек може да покаже колко е популярен, TikTok се придържа към по-прост механизъм. Това е форум, в който може да споделите с видео как танцувате в средата на хола, да правите „лип-синк“ или да представите други неща от личното си ежедневие.
САЩ заплашва да забрани TikTok
Американците се гордеят, че са отворени към всички и всичко. Затова бихте си помислили, че Джанг ще бъде възхваляван от Вашингтон като перфектна връзка между САЩ и Китай. Че Тръмп и Байдън могат да използват приложението, за да достигнат до младите гласоподаватели. Че нюйоркските банкери ще се опитат да листнат ByteDance на фондовите борси. Преди години можеше да се случи, но не и сега.
Повечето американци вече не възприемат Китай като потенциален партньор, а като стратегически враг, пише Майкъл Шуман в The Atlantic. Отношенията между двете страни по време на корона-кризата са обтегнати и днес изглежда така, сякаш TikTok и Джанг също са врагове. Американците се страхуват от приложението, тъй като според повечето от тях то е част от китайската заплаха – технологичният елемент на комунистическия режим, чрез който азиатската страна иска да се внедри в американското общество и да открадне неговите тайни, да осъществява надзор над гражданите и да докладва на Пекин.
Именно заради тези притеснения Министерството на финансите на САЩ е готово да наложи санкции на TikTok следващата седмица. „Това е Троянски кон в телефоните на хората“, каза сенаторът републиканец от Мисури Джош Хоули пред The Atlantic.
Подобна забележка може да звучи като параноя. Във Вашингтон обаче са притеснени от рисковете за националната сигурност.
Приложението се превърна в символ на нова надигаща се сила, която нарушава американската доминация в технологичния сектор, където властват Alphabet, Amazon и Facebook. А TikTok е първата китайска компания, която навлиза по-дълбоко в САЩ. Страховете на американците са, че чрез платформата Пекин разполага с огромна база данни от информация за граждани на САЩ, която може да им позволи да идентифицират или изнудват определени личности.
Джанг споделя, че ByteDance никога не е предавала информация за американски граждани на китайските власти. И твърди, че никога няма да го направи. „Никога не сме получавали подобни запитвания от китайското правителство“, каза той пред Майкъл Шуман, цитиран от The Atlantic.
Няма никакви доказателства, че Джанг работи за комунистическата партия. Възприятието на американците за китайците обаче е, че всеки от тях може да бъде шпионин, тъй като всички 1,4 милиарда души могат да бъдат убеждавани да са напълно лоялни към режима. Така TikTok се е превърнал само в поредния елемент от технологичната „студена война“ между двете страни.
Джанг не е прекарвал много време в компанията по време на Covid-19 пандемията и е извършвал функциите си онлайн. 37-годишният бизнесмен се определя като „обикновено момче“, родено в Лонгян. Прекарва детството си в четене на всичко от романи до списания за музика. Чувства се късметлия, че е дете на капиталистическата китайска революция. Когато е в основното училище, родителите му купуват компютър и още тогава започва да програмира.
Малко по-късно създава търсачка за пътувания, която бива закупена от Tripadvisor. Работи в „Майкрософт“ и финансовата фирма Susquehanna International Group (SIG). С нейна помощ събира средства на стойност 2 милиона долара, които използва, за да създаде ByteDance през 2012. Офисът ѝ е в малък апартамент в Пекин и в него започват да работят няколко човека. Останалото е история – създадените мобилни приложения привличат десетки инвеститори и пет години по-късно се появява TikTok.
„Насочихме вниманието си към видеото“, обяснява Джанг. „После осъзнахме, че за обикновените потребители е трудно да го създават. Затова мислихме как да решим проблема“.
Така ByteDance придобива китайското приложение за „лип-синк“ Musical.ly за 1 милиард долара, свързва го към TikTok и вече има готова платформа, въпреки че популярността на приложението на азиатския пазар все още не е голяма. Това обаче се променя бързо.
Дори навлизането на американските пазари не предвещава цялата лудост, която TikTok генерира. Приложението е било изтеглено 165 милиона пъти само в САЩ, според данни на изследователската компания Sensor Tower. А в света тази цифра достига до 2 милиарда, правейки TikTok едно от най-популярните приложения.
Преди президентът на САЩ Доналд Тръмп да осъществи няколко словесни атаки към Китай заради разпространението на коронавируса, отношенията между Пекин и Вашингтон не изглеждаха чак толкова лоши. Драматична бе и промяната на китайската политика, която накара САЩ да помисли азиатската страна за заплаха, разклащаща доминантната ѝ позиция в света. Президентът Си Дзинпин показва мускули на международната сцена, докато в границите на държавата налага контрол над технологиите чрез събиране на данни и използване на лицево разпознаване.
Политиката на Дзинпин пречи на китайските компании да се превърнат в мащабни играчи на световния пазар. Джанг е от хората, които рано забелязват потенциалните пречки пред своята компания. Затова TikTok никога не е действала в Китай. ByteDance има идентично приложение, наречено Douyin, което е достъпно в азиатската страна.
Разривът между TikTok и Китай е част от кампанията на Джанг да намали тревогите на Вашингтон, свързани с неговото приложение. Когато политическата битка между Пекин и САЩ започна, бизнесменът зае неутрална позиция и се дистанцира. Мениджърският екип на TikTok се премести от Китай в няколко американски офиса и генералният мениджър, отговарящ за САЩ – Ванеса Папас, поиска пълна свобода на действие. Не само това, а Джънг назначи няколко американски директори като бившият мениджър в „Дисни“ Кевин Майер. Той стана изпълнителен директор на TikTok.
Въпреки всичко компанията представлява по-голямо главоболие за Вашингтон от всяка друга китайска фирма, смята Майкъл Шуман, въпреки че в последната година в центъра на вниманието е Huawei. САЩ наложи санкции, забраняващи на технологичния гигант да внася хардуер на територията ѝ, а също убеди някои от своите съюзници да премахнат компанията от 5G мрежите си. Причината – евентуален шпионаж от страна на Пекин, който застрашава националната сигурност.
TikTok представлява съвсем друг фронт на битката по оста САЩ-Китай. Приложението вече е на милиони американски смартфони, а притесненията на Вашингтон относно защитата на личните данни във връзка с Китай не е нещо ново. Компанията за отчитане на потребителски кредити Equifax бе хакната през 2017, а Службата за управление на персонала на САЩ, която е правителствена агенция, допусна пробив в системите си две години по-рано. И в двата случая властите обвиниха Пекин. Предположението е, че китайските власти правят досиета на американски граждани по неизвестни причини – най-вероятно, за да ги компрометират.
Всичко обаче представлява само теория. Няма доказателства, че TikTok са споделяли лични данни на американци с китайските власти. От компанията казват, че съхраняват информацията в САЩ и Сингапур. Управляващите приложението бяха обвинени, че са пренесли данните на китайски сървъри, но съдебното дело в Калифорния миналата година показа само, че ищците нямат солидни доказателства.
Законите в Пекин сочат, че китайските компании трябва да предоставят данните на потребителите на правителството. Но не е ясно дали това важи за TikTok, която действа отвъд границите на азиатската страна. Оттам идват съмненията на американците – не може да вярваме на TikTok, ако не вярваме на Китай.
Критиците на TikTok, цитирани от The Washington Post, обвиняват, че приложението е трило видеа, представящи продемократичните протести в Хонконг. Пекин нарича демонстрантите „терористи“. CNBC съобщи за случай, в който хора обвиняват компанията за това, че е заключила акаунта на тийнейджър, споделил видео, в което критикува правителството на Китай относно отношението му към малцинството на уйгурите. Компанията отрича и двете обвинения.
TikTok попадна под светлините на прожекторите и след смъртта на афроамериканеца Джордж Флойд, станал жертва на полицейско насилие в Минеаполис. Тогава се предполага, че от приложението не са позволявали публикуването на клипове, свързани с движението против расизма „Black Lives Matter“. От компанията обясниха, че това се е случило в момент на технически проблем.
Във Вашингтон вече предприеха мерки. Предвижда се забрана за служителите на правителството да използват TikTok, предложен е и закон, който да прекъсне изпращането на информация към Китай от подобни компании. Пентагонът вече заповяда на военните да изтрият приложението от своите телефони.
Китайското правителство блокира Facebook, Twitter и други чуждестранни социални мрежи, защото властите се страхуват да позволят на хората напълно да изразят мнението си, смята Майкъл Шуман. Мотивите за евентуална забрана на TikTok в САЩ са много по-различни, но пак се стига до това да бъде решено какво хората да публикуват или да не публикуват в Интернет. Свободата на изразяване отново е нарушена.
Това поставя американското правителство в невъзможна позиция – да защити ценностите на своите граждани или да ги подкопае.
Тийнейджърите в TikTok ли са виновни за ниската посещаемост на митинга на Тръмп?
Кой каза криза? Facebook, Amazon, Apple и Alphabet надминаха прогнозите
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: