"Абе, шарлатанин такъв, ти не построи нищо за две години наред, не можеш да вземеш една проба качествено, пък си тръгнал да даваш оценка на ГЕРБ". С тези думи на Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството в периода май 2017 г. - септември 2018 г., беше открита предизборната кампания на Граждани за европейско развитие на България.
Сбирката с електората се състоя в читалището във Враца. Бойко Борисов беше посрещнат от симпатизанти и съпартийци, подредени в две редици, още на централната улица пред входа на учреждението. В залата бяха кметът на Враца Калин Каменов, избран на поста от ГЕРБ през 2015 г. , както и най-известните лица от парламентарната група на партията.
"Наближат ли избори, темата с магистрали и пътища става най-актуална за тези шарлатани, които вече втора години ни управляват", каза Нанков. Той отправи критика към всички, управлявали след Борисов, че за две години не са построили нито един сантиметър, не са ремонтирали нито един метър републикански път и не са задвижили нито една процедура.
"Но същият този шарлатанин Шишков - Шишо-Бакшишо, по сценария на "Приказки под Шишковия храст", се разхожда по пътища, направени от ГЕРБ преди 8 - 9 -10 - 11 години, за да взима проби.", каза още Нанков и обвини служебния министър, че не спазва спецификацията на АПИ за взимане на проби - на 15 км - 25 основни проби, а той взима само 3 или 4. "И то, от тези четири, три излизат и са над 24 -25 см., но пред българската публика той показва една компрометирана още на етап взимане проба".
Според Нанков Иван Шишков - "този шарлатанин", има поне 4 мотива да говори това.
Първият е, че мразел органически ГЕРБ. Нанков припомни инцидента със загинало дете от токов удар. "Той (арх. Шишков) беше главен архитект на район "Триадица" и тогава загина дете, защото е разрешил незаконното захранване с ток на незаконен павилион. Според политика от ГЕРБ Шишков имал да си отмъщава от тогава. Всъщност арх. Иван Шишков сам подаде оставка при инцидента, а от изнесените публично документи тогава се видя, че не той е включвал незаконния павилион към електропреносната мрежа.
Вторият мотив според Нанков - на Шишков му било обещано от "добрите сили", ако вземели София, да го направят главен архитект на цяла София, не само на район.
Трети мотив - искат да направят ненужни основни ремонти на пътищата. Според Нанков не, че не било нужно да има ремонти на "техните пътища", но те били в средната лента и превантивни, а Шишков искал да прави основни и вече си бил избрал фирмите. Причината все пак да има нужда от ремонти е, че товарните камиони карали претоварени в последните две години. Темата за неспазващите ограничението за товаропреносност беше поставена още от Николай Събев като транспортен министър в кабинета "Петков".
Шишков искал да прави ремонти, ненужни според Нанков, за над 600 млн. лева.
И четвъртият мотив бил, че в момента имало нарушения за стотици милиони лева. Той даде за пример пътя Ботевград - Мездра, който трябвало да вече да е готов. Изграждането на пътя Видин - Ботевград започна през 2019 г. и по първоначален план трябваше да е готов през 2021 г. Следващият срок беше краят на 2022 г.
"Едно багерче не видях там", каза още Нанков, на което Борисов каза, че били три и бившият регионален министър се съгласи: "Нека са три, а при нас бяха над 300". Той обвини още арх. Шишков, че е върнал междинните плащания за фирмите, въпреки че преди говорели, че са против тях, а по времето на ГЕРБ се плащало само при акт 15. И след като разплатили парите сега, фирмите спрели да работят, продължи Нанков.
Всъщност още първите разкрития за строителството на основните пътища в България бяха свързани с авансови плащания.
През юни 2021 г. служебният министър Виолета Комитова извади данни, че държавната компания "Автомагистрали" е дала аванс от 84 млн. лв. на фирма-доставчик на материали за изграждане на отсечка от магистрала "Хемус" години преди старта на строителство. Това е станало преди дори все още да са отчуждени терените, на които ще се строи, съответно и без а разрешително за строеж.
Нанков каза още, че са разплатили над 2 млрд . лева по "нашите договори, които смятаха за незаконни", след като две години и един месец не плащаха. По думите му, когато не се плаща на един бизнес, се ражда корупция. "Аз не казвам, че фирмите са си намерили начин да им бъде платено".
Всъщност разплатената сума по тези договори е 438 млн. лв. - те са за пътни ремонти, възлагани в края на управлението на Бойко Борисов, за които "не са били осигурени средства от държавата". Самият Шишков беше привърженик на това работата да продължи и да се намери начин да се узаконят строежите, започнате или направени без изрядна документация.
Нанков се раздели с министерския пост през 2018 година след катастрофата край Своге, когато загинаха 20 души в автобусна катастрофа. Въпреки че Бойко Борисов обяви, че всички длъжности лица ще си понесат отговорността - съдебна и политическа, единственият обвиняем остана шофьорът на автобуса.
До инцидента се стигна заради състоянието на пътя, който е бил ремонтиран две години по-рано. Отговорността за състоянието на пътя е на Агенция "Пътна инфраструктура", която е на подчинение на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
"Строителна бутафория": по "новите" магистрали липсва до една трета от плътността на асфалта
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: