"Строителна бутафория": по "новите" магистрали липсва до една трета от плътността на асфалта Снимка: © Getty Images
  • Една трета от плътността на асфалта на Северната скоростна тангента липсва, обяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството.
  • Рекордьор по липса на асфалт е отсечката на магистрала "Хемус" от София до Яна, където ги няма около 25-30% от настилката - при заложен по проект 28 см асфалт, от извадените две проби са установени само 18 см и 21 см настилка.
  • Магистрала "Марица", след проверка на лот от 30 км, показва, че има липса от 6 - 7 см от дебелината на асфалта, което прави около 20%.
  • Пътят Юндола - Лъки е разширен с 1 - 1,5 метра без строителни книжа, а скалата е разбита без да е укрепена, което води до непрекъснато падане на скална маса.
  • Пътят Самоков - Ихтиман "не отговаря на никакви норми".

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков започна серия от проверки на качеството на строителните дейности по националната пътна мрежа. При всяка взета проба се установява, че липсват слоеве асфалт, обяви той, а периодът, в който са правени тези пътища - 8 - 10 г. назад във времето - е време на "строителна бутафория", обяви още арх. Шишков.

Днес той трябва да се срещне с представители на Камарата на строителите в България и да обсъди с тях проблема с некачественото строителство.

Във вторник арх. Шишков, заедно с председателя на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Венцислав Ангелов, взеха две проби от настилката на Северната скоростна тангента, където една трета от заложения по проект 20 сантиметра асфалт, липсва. Участъкът е избран за проверка заради множеството кръпки по него, пише "Медиапул". Финансирането е по оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г.

Пътят не е опасен, но ще има по-кратък живот.

Ще се направят допълнителни сондажи на участъка, за да се види какво е моментното състояние на основата на пътя в насипната част. Според служебния министър пътят вероятно има проблеми и с основата.

Проба е взета и от едно от мостовите съоръжения в района на пътния участък, което все още е в гаранция, като ще се изследва и здравината на стоманената му конструкция.

По думите на строителния министър този участък от Северната скоростна тангента ще има нужда от основен ремонт и то в много по-ранен етап, който ще е за сметка на държавата. Тангентата вече е извън гаранция.

Анализите на взетите във вторник проби ще бъдат направени от Научноизследователския строителен институт и от Института за пътища и мостове към агенция "Пътна инфраструктура". Очаква се резултатите да са готови до две седмици, съобщава още "Медиапул".

Строителството на 17-те километра на Северната скоростна тангента струва 220 млн. лв. и беше готово през 2016 г..

Изпълнител е консорциум, в който влизат "Водстрой 98", "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД и "Пътстрой Бургас" - фирми, зад които стои бившият шеф на АПИ Велико Желев, уточнява още "Медиапул".

Стойността на договора за проектиране и строителство е 180 млн. лв. с ДДС.

Строителният надзор е осъществен от обединение "СЖС Технос - СЖС България", в което са "СЖС България" ЕООД и "СЖС Технос С.А.", Испания. Техният договор е за 882 000 лв. с ДДС.

Същевременно стана ясно, че групата на „Хидрострой“ е получила лъвския пай от отпуснатите от служебния кабинет през февруари 438 млн. лв., които държавата дължи за ремонти на пътища за периода 2020-2021 г. По информация на „Капитал“ става дума за над 107 млн. лв.

Други нередности, които обяви арх. Шишков, са по магистрала "Хемус" - трасето София до Яна, където при заложен по проект 28 см асфалт има само 18 см и 21 см настилка. Липсват около 25-30% от асфалта там, казва арх. Шишков.

На магистрала "Марица", на лот от 30 км, при необходим пласт от 30 см асфалт по проект, дебелината на асфалта е между 23 - 24 см, което прави около 20% липса. Строител е италианска компания.

Установено е, че частта Нова Загора - Ямбол на магистрала "Тракия" е в най-лошо състояние. В момента за там се подготвят документи за тръжна документация за основен ремонт.

Освен злоупотреба с дебелината на настилка, има и документални нередности. Общата злоупотреба по документи според Шишков е за над 1 млрд. лв. За 31 от пътищата, ремонтирани под формата на текущи ремонти, е имало готови проекти за основен ремонт.

Отсечката между Чирпан - Стара Загора е била основно реновирана, но под формата на текущ ремонт - преди 3 години.

Особено случай е и пътят Юндола - Лъки, който през 2019 - 2020 г. е разширен с 1 - 1,5 метра без документация. Там скалата е разбита и не укрепена, което води до непрекъснато падане на скална маса и почистване на пътя по два пъти на ден. "Не извършваме снегопочистване, а каменно почистване", коментира министърът.

Проверен и ремонтът на пътя Самоков - Ихтиман, който не "отговаря на никакви норми", казва арх. Шишков.

Той е финансиран с 3,5 млн. лева от предишния редовен кабинет с решение на Народното събрание, когато се платиха 50% от дължимите суми по всички ремонти на пътища без анализ на това кои са основни и кои са текущи.

Това, което предстои, е:

  • Строителството на последния лот на магистрала "Европа" - трябва да започне до месец и половина.
  • Да бъдат пуснати в експлоатация 7 км от скоростния път от Ботевград - Мездра, който беше в окаяно състояние.
  • Укрепване на свлачището на магистрала "Струма" след Благоевград.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

БНБ пуска нова монета, посветена на българската гайда

Монетата ще се продава на цена от 156 лв.

12:48 - 22.11.2024
Живот

Стани част от бегачите в отбора на ASICS FrontRunner България. Кандидатстването вече е отворено

Търсят се хора с разнообразни истории, нива на опит и страст към движението

12:30 - 22.11.2024
Важно днес

Европрокуратура разследва измама за финансиране на реставрация на църква в България

При извършени обиски в Бургас, Петрич, Рила и София са иззети документи и доказателства.

12:14 - 22.11.2024