Снимка: © Getty Images

"Онзи момент в годината" отново е тук, и настъпи броени часове след обявяването на номинациите за "Оскар"

Не става дума за дебатите по качествения подбор на претендентите за награда. Става дума за превърналото се в традиция преброяване на квотното разпределение на номинациите - не според заслугите, а според вторични (спрямо изкуството) белези като пол, раса или етнически произход. 

Кампанията #OscarsSoWhite от 2015 г. обвини американската филмова академия в предразсъдъци и подценяване на труда на цветнокожите таланти. Шумът от недоволството в социалните мрежи, комбиниран с цялостния отлив на интерес към най-престижните филмови награди, беше достатъчен, за да преформатира целия разговор около качественото кино и неговите послания.  

В няколко поредни години най-важните категории - за режисура, сценарий, актьорско майсторство и за най-добър филм на годината - бяха видимо подсилени с чернокожи кандидати. Blackkklansman спечели награда за най-добър сценарий, Махършала Али получи две награди "Оскар" за поддържаща роля в Moonlight и Green Book (последният получи наградата за филм на 2019 г.). Дензъл Уошингтън беше номиниран в две поредни години за най-добър актьор, Вайола Дейвис и Реджина Кинг спечелиха награди за ролите си във Fences и If Beale Street Could Talk. 

През 2017 г. три чернокожи жени бяха номинирани в категорията за "Поддържаща женска роля". От 2017 до 2019 г. номинациите за най-добър режисьор включват и чернокож кандидат - Бари Дженкинс (Moonlight), Джордан Пийл (Get Out) и Спайк Лий (BlacKkKlansman). Дори филмът по комикси Black Panther намери място в списъка с номинациите за най-добър филм на годината - решение, което на свой ред провокира ответна реакция на недоумение. 

Ако "Оскар" ставаше все по-чувствителен към произхода на талантите - дори си постави за цел да удвои броя на жените и цветнокожите членове на Академията за срок от 4 години - то през 2020 г. тенденцията сякаш тръгна в обратна посока. 

19 от 20 

Синтия Ериво (Harriet) е единствената цветнокожа жена, включена в списъка с най-добри актьори/актриси от филмите на годината. Hollywood reporter изчислява, че всички останали 19 номинации за актьорско майсторство са дадени на бели мъже и жени. Скарлет Йохансон например ще се бори за награда в две категории с ролите си в Jojo Rabbit и Marriage Story. 

Единствената "алтернативна" продукция с номинация за най-добър филм на годината е южнокорейският Parasite - разказ за бедно семейство, което се инфилтрира в живота на богата фамилия. Шест от останалите осем претенденти за наградата в тази категория са "концентрирани около историите на бели мъже", пише изданието, като посочва Ford v Ferrari, The Irishman, Jojo Rabbit, Joker, 1917 и Once Upon a Time in Hollywood. Подборът на филми, в които фокусът пада върху лични истории вместо на изрични политически/социални послания, също е направил впечатление на критиците на "Оскарите". 

Създателката на хаштага #OscarsSoWhite Ейприл Рейн отново обвинява Академията в дискриминация, като твърди, че "този път не могат да се оправдават с липсата на достатъчно предложения". 

"Подценени бяха множество талантливи превъплъщения - не само от чернокожи актьори, но и от множество маргинализирани общности. И това е жалко. Интересно ми е какво ще направят Холивуд и Академията, така че развлекателната индустрия да отразява хората, които я подкрепят", пита тя пред медията. 

Според нея, номинации можеше да бъдат дадени на Дженифър Лопес за ролята й в Hustlers, Джейми Фокс в Just Mercy, или Лупита Нионго (носителка на "Оскар" за поддържаща женска роля в 12 Years a Slave) за Us. Рут Картър, която получи награда за най-добър костюмен дизайн през 2019 г. за Black Panther, не е попаднала в списъка на номинираните в категорията въпреки участието си в продукцията на Dolemite is My Name с Еди Мърфи. Активистите от #OscarsSoWhite питат и защо Бийонсе не е номинирана в категорията за оригинална песен със своето парче Spirit от The Lion King. 

В своя защита Академията изтъква, че през 2020 г. е отчетен рекорден брой на жени с номинации за наградата - общо 62 в различните категории. В същото време, нито една жена-режисьор не е намерила място в компанията на Куентин Тарантино, Мартин Скорсезе, Таика Уайтити, Сам Мендес и др. Това накара кампанията Time's Up да излезе с позиция, в която настоява за защита на възможностите и признанието, което жените в киното заслужават. 

Атаките на правозащитниците не са само срещу Академията. Номинациите за британските филмови награди BAFTA не включиха нито един чернокож актьор; победителите на Златните глобуси бяха преобладаващо бели - с изключение на Рами Юсеф и Акуафина. Номинираните от професионалната гилдия на режисьорите са само мъже.

Ако това е показателно за нещо, то е, че киното през 2019 г. също реагира на обществените настроения и кампаниите в социалните мрежи, но по свой собствен начин - с вглеждане в универсалните човешки конфликти, ценности и битки. В епохата, в която индустрията се издържа преди всичко с приходи от супергеройски блокбъстъри, смислените и дълбоки идеи ще се окажат най-дефицитният продукт на екран. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Сделката за ЧЕЗ най-после приключи: "Еврохолд" е новият собственик

"Най-голямата сделка в енергийния сектор на България за последните 17 години"

Минеков получил покана да остане министър на културата, но "засега" отказал

Той не отказа да коментира дали би променил решението си

"Пирогов" остана без PR след поредно уволнение в болницата

Журналистката Гергана Венкова е освободена от позицията

Шефът на пресцентъра на служебния кабинет Соня Момчилова става член на СЕМ

Президентът Румен Радев попълни освободения пост след оставката на Ива Димитрова

Бойко Рашков поиска Борислав Сарафов (НСлС) да разследва Иван Гешев

Ако Следствието откаже да разследва Гешев, Рашков ще обжалва отказа пред... Гешев

Българите на Олимпиадата: Плувецът Любомир Епитропов е на 1/2-финал с национален рекорд

Ивайло Иванов отпадна в турнира по джудо, сестри Стоеви си тръгват с победа