Няма риск правителственият авиоотряд да спре. Това заяви премиерът Николай Денков по повод предупреждение от държавния авиационен оператор, че няма да може да изпълнява ангажиментите си, защото ще остане без доставчик на керосин след изтичането на договора с "Лукойл Ейвиейшън България" на 29 февруари.
Писмото е изпратено до транспортния министър Георги Гвоздейков един ден преди да влезе в сила европейската забрана рафинерията на "Лукойл" в Бургас да внася петрол от Русия.
Според Денков изпращането на писмото в последния ден е „или изключителна небрежност, или саботаж, така че ще има някакви последствия,“ заяви Денков.
Във въпросното писмо от правителствения авиоотряд информират министъра, че създалата се ситуация, за да продължат да летят „основна опция е парламентът да предостави дерогация на дружеството за зареждане на гориво от "Лукойл"“, да се приеме по-скъпата оферта на "Соф Кънект" или да се сключи договор до юни за доставки от Shell&МОН Aviation.
Денков не уточни какъв ще бъде подходът, но беше категоричен, че авиоотрядът няма да спре работа.
Малко по-късно транспортният министър Георги Гвоздейков съобщи, че в следващите дни ще бъде сключен договор с "Шел", като цената ще е дори по-ниска от тази, на която досега авиоотрядът е купувал от "Лукойл".
Той допълни, че риск от покачването на цените на горивата по принцип винаги има.
„От една страна, цените горивата зависят от цените на международните пазари и защото работата с неруски петрол изисква промяна в начина на доставки от по-далечни дестинации и това в известен смисъл е очаквано,“ заяви Денков.
Той подчерта, че за да няма шоково поскъпване на горивата у нас, „Лукойл“ в Бургас трябва да продължи да работи. Към момента няма риск от недостиг на горива, но винаги съществува вероятност от проблеми с доставките.
Рафинерията на „Лукойл“ в Бургас официално спира да работи с руски нефт.
От 1 март окончателно отпада т.нар. дерогация, която позволяваше на България да продължи да работи със суровината, въпреки европейското ембарго от края на 2022 година.
По информация на „24 часа“ количествата руски петрол са заменени с внос от Казахстан, Ирак и Тунис. Казахстанският сорт е основният заместител, защото има сходни характеристики като руския "Уралс" и може да се транспортира през руски пристанища, отбелязва изданието. Цената му обаче е по-висока.
През последния месец се наблюдава минимално поскъпване на масовият бензин А-95. Цената му се е повишила с 4 стотинки и литър се продава за 2,66 лева. Дизелът струва 10 ст. повече за литър в рамките на месеца, като средната му цена в момента е 2,77 лв, показват данните на специализирания сайт fuleo.net.
Основният ефект от промяната в цените се дължи на проблемите в Червено море, където заради атаките на хутите се налагат промени в маршрутите на танкерите с петрол. Тендецията се наблюдава и на световните пазари.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: