Снимка: © Getty Images

Розамунд Пайк изпревари Мария Бакалова в категорията за най-добра актриса в комедия или мюзикъл на „Златните глобуси“. За да надделееш над актриси като Кейт Хъдсън, Мишел Пфайфър и Аня Тейлър-Джой, както и над брилянтната в „Борат 2“ българка, се нуждаеш от много силно представяне на екрана. Именно такава е играта на Пайк според повечето експерти, които се обединяват около твърдението, че 42-годишната британка е основната причина да гледаме „I Care A Lot“.

Създателят на филма Джонатан Блейксън го определя като „черна комедия“ и трилър. В него участва Питър Динклидж (Тирион Ланистър от Game of Thrones), Елза Гонзалес и Дайън Уийст правят много силни роли, а на екрана е още Крис Месина.

Мария Бакалова "загуби" "Златния глобус" от Розамунд Пайк

„I Care A Lot“ дебютира на Международния филмов фестивал в Торонто през септември миналата година, но заради пандемията се наложи премиерата му за зрителите да дойде чак през февруари 2021 в Netflix.

Розамунд Пайк влиза в ролята на измамницата Марла Грейсън от Масачузетс, която открива възрастни хора без семейства, издава фалшиви документи, че не могат да се грижат сами за себе си, подкупва лекари и съдии, а те ѝ отсъждат попечителство над „жертвите“. Тя ги настанява в дом за възрастни, където губят контакт с външния свят, докато професионалната измамница продава домовете и активите им за собствена изгода.

Марла върти системата около пръста си и прилича на главна героиня в трилър от 90-те. Леденото изражение, червеното червило и очилата, ироничните усмивки и истеричния смях – с всички тези атрибути Розамунд Пайк се превъплъщава перфектно в образа ѝ.

С лукавите си методи Грейсън успява да подкупи дори един от най-известните лекари – д-р Амос, която ѝ предлага да се възползва от възрастна жена на име Дженифър Питърсън (в ролята: Даян Уийст). Задачата за Марла и нейната партньорка в живота Фран е прекалено лесна – фалшивият медицински документ, че възрастната жена страда от деменция, е ключът към нейния сейф и кутията ѝ с диаманти.

Оказва се обаче, че Дженифър има семейство, а синът ѝ е един от най-известните мафиоти. Марла попада в клопка, а руският гангстер Роман Луньов (в ролята: Питър Динклидж) няма намерение да отстъпва. Той започва да преследва Грейсън и Фран, а светът на измамницата се превръща в истински хаос, завладян от нападения, разруха и смърт.

До края Джонатан Блейксън си играе с чувствата на зрителите, движейки филма на границата между комедия, трилър, а понякога и хорър, докато не се стигне до най-неочаквания завършек.

Според Елън Шоу от Vulture – филмът може да се раздели на две части. Първата е комедия, която отключва силата на Розамунд Пайк. По перфектен начин тя разгръща своята псевдо-състрадателност и вниманието е концентрирано изцяло върху маниерите и изказа ѝ. Втората е екшън-трилър, в който се намесва и Динклидж. Там главната героиня влиза в конфликт със самата себе си и се движи до прага на истерията.

„Има два типа хора на този свят – такива, които хващат, и други, които биват хващани. Лъвове и агнета. Моето име е Марла Грейсън и аз не съм агне. Аз съм ш*бана лъвица“, повтаря си героинята на Пайк дори в най-напрегнатите моменти. Както пише Елън Шоу, британската актриса е перфектното попълнение и за „двата филма“.

„Пайк прави роля, която много малко други актриси биха изиграли в този образ“, смятат критиците от Associated Press, а според Entertainment Weekly – това е най-доброто ѝ изпълнение като злодей от „Gone Girl“ насам (2014 г.).

Ноел Мъри от The A.V.Club дава оценка „много добър“ на филма и отбелязва, че „Пайк е абсолютна наслада за гледане в ролята на Марла“. Междувременно The Hollywood Reporter засипва британката с похвали, а Питър Травърс от ABC твърди, че тя „вдига цяло пиршество с образа на измамницата Грейсън“.

В специализирания сайт Rotten Tomatoes филмът получава одобрение от 81% след ревютата на 180 критици. В Metacritic той е с рейтинг 65 от 100, като положителните оценки са малко повече от отрицателните.

Критиците остават разделени в позицията си за „I Care A Lot“. Сред позитивните ревюта е оценката на Оуен Глийбърман от Variety, който сравнява режисьора Блейксън с Алфред Хичкок. „Той те държи под напрежение във всеки един момент“.

Според Тери Уайт от „Empire“ – Блейксън невинаги държи пълен контрол над историята и сюжета, но това, което има значение, е „дивото и забавно пътешествие“ през всички емоции. The New York Times определя „I Care A Lot“ като „умно написан трилър с чудесни актьори“.

Сред британските критици „най-щедър“ е Бенджамин Лий от The Guardian с 4 от 5 звезди. „Гледайки как Розамунд Пайк играе в този жесток трилър, се чудя кой друг може да направи такова свръхестествено и диво представяне“.

Не са малко и отрицателните оценки за продукцията, като автор на една от тях е Адам Греъм от Detroit News. Според него филмът е „погрешно насочена черна комедия“, а зрителите нямат възможност да се асоциират с Марла Грейсън, колкото и идеална да е в ролята Розамунд Пайк.

Майкъл Филипс от Chicago Tribune също дава слаба оценка. Той отбелязва колко силна е играта на актьорите, но сценарият е „прекалено слаб“. Чък Боуен от Slant Magazine дава две звезди на филма, като според него ироничният завършек на режисьора руши нарисуваната до този момент картина.

Браян Талерико от Roger Ebert смята, че Пайк е „привлекателен избор за главна роля, но режисьорът не е успял да изгради добре образа на Марла Грейсън".

Самата Розамунд обяснява в интервю за Vogue, че филмът е комедия за така наречената американска мечта и сатира на системата за грижа за възрастни в САЩ. „Когато приех ролята, нямах намерение да влизам надълбоко в политическата тематика. Просто исках да позволя на Марла да разкаже историята си. Това е фикция, но, както знаем, е базирана на нещо, което все пак може да се случи“, казва звездата от „Гордост и предразсъдъци“ и „Не умирай днес“.

„Ако хората обичат да ме гледат в такива образи, защо да бягам от тях? Това за мен беше шанс да изиграя един друг характер, а не такъв, който те пуска в дълбокото, обгръща те и изцяло се потапяш в него, поемайки огромна отговорност. Това бе възможност отново да се заема с черния хумор и да се позабавлявам“.


"Културата ни създава момичета като Бритни Спиърс само за да ги унищожи"

Историята на жестомимичния преводач Таня Димитрова: Филм в 13 държави по HBO


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети