The Wire - сериалът за една друга Америка, избран за №1 на 21. век от BBC

„Наркомрежа“ (The Wire) беше избран за сериал №1 на 21 век в анкетата на BBC Culture, в която през октомври се включиха над 200 кино критици от целия свят.

Защо половината от тях поставиха шоуто в топ 10, а почти една четвърт го позиционираха на върха? Един от създателите Дейвид Саймън има точния отговор: „Да кажем, че съществуват 479 драми за Америка. В продължение на пет сезона ние създадохме драма за една друга Америка, която винаги беше оставена на заден план“.

The Wire е една от класиките на НВО, излъчвана между 2002 и 2008 г. Сериалът на Саймън и Ед Бърнс отвежда зрителите в света на организираната престъпност и им дава достъп до живота на преките участници в търговията с дрога, опитващи да оцелеят в бедните квартали на САЩ. За сцена на петте сезона е избран град Балтимор в щата Мериленд.

В сериала участват вече покойният Майкъл К. Уилямс, Идрис Елба, Доминик Уест, Майкъл Б. Джордан и други.

Една от най-значимите сцени е още първата. Детектив Джими МакНълти, изигран от Уест, седи под навес в центъра на Балтимор и разпитва млад чернокож мъж за убийството на местен младеж. Двамата са надвесени над тялото на момчето, известно като Снот Буги. Той винаги грабвал събраните на земята пари по време на игра със зарове в квартала и опитвал да избяга. Всеки път момчетата го настигали и го пребивали, но сега някой решил да сложи край на живота му.

„Ако Снот Буги винаги е крадял парите, защо сте му позволявали да играе?“, пита МакНълти. „Така трябва“, отговаря събеседникът му. „Това е Америка, човече“. Тази втора реплика сякаш дава отговори на всички въпроси.

The Wire е оригинален и отличаващ се сериал, защото не се съсредоточава върху герой от полицията, борещ се срещу престъпността, като почти всички останали продукции от САЩ. Напротив, той разглежда корупцията и несправедливостта в обществената система, която съсипва много американци.

„Радвам се, че шоуто има дълъг срок на годност“, казва Дейвис Саймън пред BBC след получената награда за сериал на века. „Не ни интересуваше дали героите ще са добри или лоши. Сценаристите имаха следната идея – какво прави полицията, каква е ролята на тази институция? Ако направите такова шоу, то ще продължи да съществува дълго“.

В началото „Наркомрежа“ нямаше такъв голям успех. Повечето критици одобриха сериала, но преобладаваха средните оценки. На наградите „Еми“ шоуто беше номинирано за сценарий два поредни пъти, но не спечели. Но години след излъчването му ефектът му върху зрителите е неизмерим заради сложния сюжет, автентичните диалози и антигероите.

The Wire гарантира, че зрителите ще приемат съвсем сериозно хората от опасния свят. Той ни отвежда до затънтените кътчета, на които се върти търговията с дрога, показва изобретателността на наркозависимите, опитващи да спечелят няколко долара по всевъзможни начини, документира изчезването на добре платените професии на американката работническа класа.

Сериалът показва, че дори най-бедният квартал на Балтимор има собствена „администрация“ и определен кодекс на поведение. Управлявани са като отделни компании в огромната наркомрежа. В петте сезона The Wire успява да покаже как тази система е преплетена с политиката, образованието, медиите, синдикатите.

Този свят е добре познат на двамата създатели Саймън и Бърнс, които са съответно бивш журналист и бивш полицай. Сценарият е базиран на доста от историите на Ед Бърнс, който освен детектив, е бил и учител. Саймън е отразявал действията на полицията за The Baltimore Sun и има издадени две книги. Една от тях също е екранизирана от HBO в минисериала The Corner.

The Wire разкрива провала на дългогодишната стратегия на американското правителство в борбата срещу търговията с дрога. Сериалът показва, че полицейската работа се превръща по-скоро в трупане на статистически данни за арестите, които да радват началниците и политиците, отколкото в реално разкриване на престъпления. Войната срещу наркотиците се превръща във война срещу бедните, особено срещу чернокожите.

Като основна причина за успеха на The Wire се счита актьорската игра на Майкъл К. Уилямс. Той влиза в ролята на Омар Литъл – мъж, който ограбва наркодилърите. Образът му е толкова многопластов, че малцина могат да го изиграят. Вече покойният актьор се справя отлично, а в следващите си роли показва, че може да излиза постоянно от границите си. За „Страната на Лъвкафт“ той получи номинация за „Еми“ преди смъртта си през септември 2021 г.

Със сигурност The Wire има и своите недостатъци. Сюжетните линии може да са трудни за проследяване и да се развиват бавно. Вторият сезон, посветен на профсъюзите, и последният - посветен на медиите, често се посочват от критиците като по-слаби части. Освен това сериалът е доста по-ориентиран към мъжете, въпреки че няколко женски персонажа се превръщат в открояващи се фигури.


Netflix прави сериал за Анна Сорокин, която успя да измами елита на Ню Йорк Netflix прави сериал за Анна Сорокин, която успя да измами елита на Ню Йорк

Squid Game: ние винаги искаме още (кръв) Squid Game: ние винаги искаме още (кръв)



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024