Участъкът със срутената скала по пътя за Рилския манастир не е бил готов, но са пуснати автомобили Снимка: © МРРБ

Укрепеното свлачище по пътя за Рилския манастир, от което падна огромна скала на 9 януари и затвори пътя, не е разполагало с Акт 15, което значи, че участъкът не е бил готов за експлоатация. Това заяви зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който днес направи инспекция на място и нареди отстраняване на нередностите по трасето.

Укрепителните дейности по проекта започнаха през юни, а цената му е 6 млн. лв. По него работи държавното дружество "Автомагистрали". Само преди десетина дни премиерът Бойко Борисов инспектира пътния участък и каза, че всеки пътуващ до Рилския манастир ще може да мине по хубав и безопасен път.

Нов ремонт за 6 млн. лв. пропадна на пътя за Рилския манастир

"6 милиона лева. Да, толкова струва целият проект, но той не е изпълнен. Има още дейности, които трябва да се извършат. В момента обаче премисляме последващи действия по отношение на премостване на пътния участък. Нито имаме приемателна комисия, нито имаме Акт 15 - беше на етап извършване на строителни дейности“, каза Нанков, цитиран от БНТ.

Целта на акт 15 е да установи състоянието и готовността на даден строеж за въвеждането му в експлоатация. След завършване на строежа възложителят, проектантите по всички части, строителят и лицата, упражняващи строителен надзор, съставят акт, с който удостоверяват, че строежът е изпълнен съобразно одобрените инвестиционни проекти, заверената документация, нормативните изисквания към строежите и условията на сключения договор.

Според изпълнителния директор на „Автомагистрали“ Стоян Беличев, който също бе на място в неделя, не се е бързало с отварянето на пътния участък. "Стената беше изградена, мрежите – поставени. Нямаше как да предвидим тези метеорологични обстоятелства, които се случиха", каза той.

Нанков смята, че укрепването на срутището е свършило своята задача, защото без него свличането на скална маса е щяло да затвори шосето за повече от половин година.

За да бъде укрепено свлачището, бе изградена 4 м висока подпорна стена, чиято дължина е 150 м. Според Нанков - целият скат, който е с височина над 500 метра, е нямало как да бъде трайно укрепен. Премахването на скалата също не било решение, защото така свлачищният процес щял да се качи нагоре и "целият скат да пропадне долу в дерето".

Изграждането на подпорната стена и монтирането на якостна мрежа по ската, което струва 6 млн. лева, е било само първият етап от укрепителните работи в този участък. При втория ще трябва да се обезопаси и горната част на ската, където срутищните процеси продължават.

Пътят от Кочериново до Рилския манастир остава затворен, макар падналото срутище да е разчистено. Участъкът е опасен и ще остане неизползваем поне до спиране на валежите, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в неделя. Според информация на НИМХ – климатичната обстановка няма да се промени до сряда. Очакват се обилни валежи и сняг по високите места, основно в Западна България.

По пътя ще могат да преминават само духовенството и персоналът на манастира, и то единствено през светлата част на денонощието. Ще бъде поставен светофар със сигналист, който ще го командва.

Докато скатът не бъде укрепен на 100 процента, ще бъде извършвано постоянно наблюдение от специалисти, стана ясно от инспекцията на Нанков.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Служебният кабинет смени Вяра Тодева и още пет областни управители

Част от новите са от банката кадри на ГЕРБ

18:08 - 26.04.2024
Важно днес

Мащабни промени в движението в центъра на София предложиха от ПП-ДБ и "Спаси София"

Планира се ул. „Фритьоф Нансен“ да стане двупосочна

14:32 - 26.04.2024