Кои са 5-те новини от седмицата, направили впечатление на представителите на поколение Z* в редакцията на „Булевард България"?
Първият Gen Z дневник излезе преди Бъдни вечер, а сега брой 20 отново се пада на мен, 23-годишната Марина Сивенова, преди Великден.
Съвпадение или не, приемам го като мисия да ви споделя „нещо интересно”. Най-малкото, защото в периода покрай празниците, повечето хора почиваме и щом сте попаднали на тази статия в празничните дни, то нека тя да е на ниво.
Зендея не може да играе тенис, но прави най-жестоката си роля в Challengers
Когато през есента разбрах, че премиерата на Challengers се отлага заради стачката на сценаристите в Холивуд, щях да се разрева. Още тогава усещах колко добър филм ще е това, а сега мога да потвърдя, че чакането си заслужаваше. Challengers се оказа по-брутален отколкото очаквах.
За човек, който твърди, че тенисът му е скучен, Лука Гуаданино се справя блестящо. Проблемът, според режисьора, е свързан с това как се снимат спортове на живо - про тенис мачовете камерата трябва да е обективна и да показва целия корт. „Но за този филм тенисът трябваше да е много субективен. И кой е субектът? Филмът”, казва Гуаданино.
Режисьорът през цялото време гради темпо, а всеки брейкпойнт може да ви се стори като оргазъм. Затова допринасят музиката, начинът на заснемане - пълно е със сцени, в които камерата заема гледната точка на топката или е отдолу под човека.
Тенисът е игра за двама (понякога за четирима), но не и за трима.
Героинята на Зендея прави така че, това което се случва между нея и двамата мъже, да заприлича на мач. Тенисът е всичко, за което героинята живее. Тенисът обаче не се играе от трима и затова всичко се обърква.
Challengers излиза във време, в което холивудската секс сцена е на изчезване. Еротиката обаче се завръща, за да помогне на разказа и напрежението с класа. Така оскъдният секс в подобни продукции е по-скоро плюс отколкото недостатък.
Защо масовата култура е станала толкова скучна
Като малка имах тетрадка с чийт кодове за GTA - за безкрайни патрони, да не те гони полицията и тем подобни неща, които значително улесняваха мисиите в играта.
За 5-ти клас по онова време тези кодове не бяха толкова лесни за намиране, та когато ги показвах на някого, това моментално ми вдигаше акциите.
Днес обаче всичко е споделено и достъпно. Дори информация, която не търсите, ви залива от социалните мрежи. В това пренасищане, както се досещате, качеството на повечето неща е отишло на вятъра и затова и толкова лесно се разпространяват и дезинформация, фалшиви новини.
Лично аз от известно време се чудя защо почти всичко, на което попадам, е толкова скучно. Сега най-сетне имам отговора, благодарение на културния историк У. Дейвид Маркс, който подробно обяснява какво става с масовата култура, стойността на информацията и ролята на хората, които са носители на добрия вкус и на тенденциите сега и преди.
За щастие, до ден днешен се хващам в ситуации, в които знам нещо яко, до което останалите не са успели да стигнат, така че още мога да се възползвам от ретро начина за вдигане на акции.
Японци блокират Instagram гледка към планината Фуджи
В продължение на месеци японският курортен град Фуджикавагучико гъмжи от туристи, нетърпеливи да се снимат на гледката към планината Фуджи.
Посетителите проявяват и особен интерес към един специфичен паркинг. От него се открива живописен изглед към прочутия вулкан на фона на супермаркет.
Мястото става ултра популярно в социалните мрежи, което привлича тълпи от хора. Мнозина от тях паркират колите си без разрешение, оставят боклук след себе си и дори се катерят по покрива на близка дентална клиника с надеждата да уловят “перфектния” кадър.
Сега жителите на Фуджикавагучико инсталират голяма бариера, която да блокира подхода за гледката към планината. TIME разказва, че тази седмица в града е започнало изграждането на мрежеста ограда, висока 2,5 метра и дълга 20 метра.
Япония, която се бореше с прекомерния туризъм преди пандемията, отново опитва да овладее буйните хора на фона на рекордния брой туристи (през март са отчетени над 3 милиона на месечна база).
По целия свят възраждането на туризма даде огромен тласък на местните икономики, но също така донесе главоболия на локалните общности. Сетете за Мазератито по стълбите в Рим и сърфиращите туристи по Канале Гранде.
Отскоро Венеция въведе експериментална политика за таксуване на дневните посетители за достъп до историческия център на града. Междувременно индонезийският остров Бали започна да налага туристически данък от началото на годината.
Четем ли грешно?
В повечето случаи изглежда, че да. Според Александра Мо от The Atlantic, за да достигнем до пълните предимства на литературата, трябва да я споделим на глас.
Хората интуитивно са разбирали ползите от четенето в продължение на хиляди години, но са чели по различен начин от днешния.
Дори през 20-ти век, преди радиото и телевизията, смартфоните и стриймингът да навлязат във всекидневието, двойките често прекарват вечерните часове, като четат на глас един на друг.
Това, което тези по-ранни читатели не са знаели, е че цялото вербално четене предлага допълнителни ползи - може да повиши настроението на читателя и способността му да запомня, да намали стреса на родителите и да заздрави тяхната връзка с децата.
Неслучайно някои терапевти включват упражнения с четене на глас при свои пациенти.
Вербалното четене включва двигателен контрол, слух и опознаване на себе си. Всички активират хипокампуса - мозъчната област, свързана с епизодичната памет, което може и да обясни защо този вид четене е толкова ефективен за запомняне.
Сега знаете, ако искате да заковете някоя история, презентация или дори виц, просто си ги четете на глас.
Футболните фланелки и шоколадът стават по-скъпи
Ако за Лука Гуаданино тенисът е скучен, в моята глава такъв спорт е футболът.
Това обаче не ме спря да си купя оригинална футболна фланелка, която носех със скъсани дънки в тийнейджърските си години, просто защото дизайнът ме кефеше.
Последната футболна фланелка на “Ливърпул” и Nike струва 160 долара и феновете не са очаровани.
Тъй като цените на билетите във Висшата лига са най-високи за всички времена и билет за мач струва средно 75 долара, едновременното увеличение на цената на клубния мърчандайз не е изненада.
Плюс, че е годината на “Евро 2024” и други клубове пускат екипите си на по-високи цени.
Мнозина източници подчертават, че футболът продължава да се отдалечава от корените на работническата класа. Този факт е затвърден и от това, че цените на фланелките не са по джоба на тези, които правят спорта това, което е - феновете.
Макар за покачването на цените на футболния мърчандайз да няма напълно логична причина, поне за скока на цените на шоколада има.
Какаото се произвежда предимно от дребни фермери в Западна Африка. Държавите Гана и Кот д'Ивоар отглеждат около 60% от световната реколта.
Миналия сезон метеорологичният модел на тихоокеанското явление Ел Ниньо доведе до необичайно високи температури и валежи, които опустошиха посевите в районите за отглеждане на какао.
Валежите в Кот д'Ивоар през 2023 г. са най-много от 20 години, според компанията за данни Gro Intelligence, цитирана от The Economist.
Тази година Ел Ниньо доведе до тежка суша във фермите за какао, с което намали допълнително производството. ING банк изчислява, че тази през 2024 г. разликата между глобално производство и потреблението на шоколад ще бъде най-голяма поне от 2014 г.
Има и друг ценови натиск, специфичен за какаовата индустрия. Вирусът на какаовите издънки и болестта на черните шушулки (убийци на какаовите дървета) са се разпространили в Гана и Кот д'Ивоар по време на обилните валежи миналата година.
Влияят и структурните фактори. Правителствата в Гана и Кот д'Ивоар регулират силно пазарите на какао и определят цените за фермерите. Текущите цени на едро са с 250% по-високи от изходната стойност на фермите в Гана през 2023 г., според Corporate Accountability Lab, група с нестопанска цел.
Ниските маржове обезсърчават фермерите да инвестират в нови насаждения (нито една не е създадена в Кот д'Ивоар от почти 25 години). Правителствата също така принуждават фермерите да намалят торовете, което прави дърветата по-уязвими към лошо време и вируси.
Едно е ясно. Светът няма да умре без футболни фланелки, но без шоколад не е особено сигурно.
* Поколение Z са родените между 1997 г. и 2012 г., други източници посочват и малко по-широк диапазон: 1995 г. - 2015 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: