11-минутната "космическа Одисея" на Джеф Безос провокира повече критики и подигравки в САЩ, отколкото милиардерът е допускал, че може да отнесе - от упреци за неплатените му данъци, през иронични забележки за избора на облекло, до директни обвинения в "паразитизъм" и "обществена безполезност". 

Първата успешна мисия на Blue Origin с човешки екипаж и ракета за многократна употреба обаче заслужава много по-голямо внимание от фокусирането върху неприязънта към най-богатия човек в света. Достатъчно е да се вгледаме в историята на най-големите космически постижения от 20 век и общественото мнение около тях. 

Vanity Fair напомня в своя статия, че 54% от американците през 1967 г. са смятали, че не си струва САЩ да изпрати човек в Космоса.

Само една трета от хората по това време са възприемали развитието на астронавтиката като нещо важно за нацията. 

Две години преди историческото кацане на "Аполо 11" на Луната, повечето американци са смятали, че разходите по космическата програма трябва да се похарчат за подпомагане на хората на Земята. 

През 1979 г. само 41% от жителите на Съединените щати казват, че подкрепят по-нататъшното изследване на Космоса с човешки екипажи. Но едва сега - четири десетилетия по-късно - хората започват да изпитват носталгия и гордост от спомените си за най-активния период на мисиите на NASA

През 2018 г. изследване на Pew показва, че 72% от американците настояват САЩ да остане световен лидер в космическата надпревара. 80% от тях казват, че средствата за поддръжка на Международната космическа станция от полза за държавата. 

Разликата между 70-те години и настоящият момент е, че най-активните инвеститори в космическия бизнес са частните предприемачи като Илон Мъск и Джеф Безос, а не правителството. 

Американската програма за полети с космически совалки беше спряна за две години след фаталния инцидент с "Колумбия", отнел живота на седем астронавти през 2003 г., а през 2011 г. беше закрита официално. 

Успехът на мисията на Безос може да му помогне за сключването на нови договори, за привличането на вниманието на специалисти, които иначе биха се насочили към друга индустрия, и за развитие на Blue Origin по начин, който да затвърди лидерството на САЩ в космическия транспорт, пише Vanity Fair. 

Цената на частните пътувания в момента е безумно висока, но това е факт за всяка новосъздадена технология - разходите по поддръжката им ще намаляват, което ще даде възможност за развитието им при следващи поколения.

Новият проект на Пентагона: Космически соларен панел, който изпраща ток до всяка точка на Земята

Ако конкуренцията между индивидуални инвеститори като Мъск и Безос привлича най-много внимание, не бива да се забравя и фактът, че космическата надпревара винаги е била въпрос на геополитика и сигурност - не само за САЩ и Русия, но и за Китай. 

През последните години Пекин влива значителни средства в собствената си космическа програма, като възнамерява да изгради своя база на Луната и впоследствие да изпрати човешки екипаж до Марс. Правителството на Си Дзинпин възприема Космоса като възможност за масивно индустриално развитие с високи икономически ползи.

"Студена война" на Марс: САЩ и Китай са готови за "сблъсък" в Космоса

Едновременно с това има данни, че китайските власти изграждат антисателитни технологии, което потенциално може да постави под заплаха досегашното споделено ползване на космическото пространство. 

Възприемането на Космоса като хоби за милиардери подценява истинския му потенциал, пише още авторът на статията - по същия начин преди хиляди години човечеството не е можело да си представи, че корабоплаването ще се превърне в най-важния аспект на световната икономика. 

Самият Безос лансира идеята, че колкото повече опознаваме и се възползваме от възможностите извън планетата, толкова по-голяма е вероятността да я спасим от евентуални катастрофални последици на климатичните промени. 

"Трябва да преместим цялата тежка и замърсяваща индустрия в Космоса. И да запазим Земята като красива скъпоценност", казва той по повод мисията на Blue Origin. 

Естествено, хората са прави да се възмущават срещу начина на живот на Безос, Мъск и др.

Само преди месец ProPublica разкри, че двамата милиардери почти не са плащали данъци през последните години, докато натрупват най-голямото нетно състояние на планетата, а благотворителните им инициативи са доста скромни. Моделът на управление на Amazon е пряката причина за недоволството срещу Джеф Безос. 

"Можем само да се надяваме, че след като той получи рядката възможност да види Земята от 100 км височина, ще промени гледната си точка относно това, което трябва да се направи, и ще развие чувство за отговорността си, че е нужно да вложи същата енергия, каквато е посветил на космическата си компания", пише още Vanity Fair. 


"Да не допуснем Джеф Безос да се върне на Земята": Всички скочиха срещу "космическия каубой" от Amazon


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" искат оставка от ПП заради отнета дума на Десислава Атанасова

Опозицията иска отстраняване на зам.-председателя на парламента Мирослав Иванов

Протестът на градския транспорт прекъсна трафика в София

Шествието ще продължи до 13 ч. пред Министерски съвет

ВСС отново отложи заседанието за предсрочно освобождаване на Гешев

Единодушно със 17 гласа "за" ВСС реши да изчака окончателното произнасяне на Върховния административен съд по случая "Жоси"

Коалицията все пак ще предложи 0% ДДС за хляба

Дянков: Намаляването на ДДС е проинфлационно и само ще увеличи търсенето и инфлацията

Димчо Дебелянов и "Аз искам да те помня все така" се падна на матурата по БЕЛ

46 661 души се явяват на днешните зрелостни изпити по български език и литература.

Още стотици бойци са евакуирани от "Азовстал", съдбата им обаче остава неясна

Украйна иска воините й да бъдат предадени на трета страна, Русия е против

Къде ще са протестите в София днес?

Няколко протеста ще се слеят днес пред Министерски съвет

Протестът на превозвачите на 18 май остава, но без блокади

Кабинетът е предложил няколко решения по исканията на превозвачите