Казвате ли “Здравейте”, когато някой ви позвъни? Или изчаквате обаждащият се да започне разговора вместо вас?
Ако предпочитате да мълчите - не сте сами. Оказва се, че голям дял от младите хора под 25 г. не желаят да започват общуването, когато някой друг им се обажда.
Телефонният етикет не е това, което беше. Служителка от американска фирма за набиране на персонал, който всекидневно разговаря с кандидати за работа, споделя удивлението си от странното поведение на Gen Z при уговорено интервю по телефона.
"Забелязвам специално при тях, че мнозина вдигат и не казват нищо. Мога да чуя как дишат в слушалката, чувам и фоновия шум, но те ме чакат да кажа "Здравейте" първа", казва тя.
Жената уточнява, че става дума за предварително уговорено интервю, от познат номер, за което тя е напомнила и с имейл един час по-рано - т.е. събеседниците ѝ би трябвало да очакват нейното обаждане.
Обясненията, публикувани под поста, се делят на няколко групи. Едните казват, че са по-предпазливи заради постоянната "заплаха" от автоматични спам обаждания или роботизираните телефонни измами. Ако ви търси реален човек - необичайната тишина би го провокирала да каже нещо първи.
Други споделят, че се притесняват гласът им да не бъде записан или клониран с AI.
И все пак това не може да е оправдание, когато става дума за професионален разговор с предварително договаряне. Надали реакцията на кандидат за работа може да бъде обяснена само със страх от измама.
Очевидно е, че има и разлика в навиците и възпитанието на различните поколения.
Твърде много млади хора не разбират защо те трябва да заговорят първи. И все повече смятат това за “универсално правило”, както се изразява един потребител в отговорите.
Financial Times съобщава, че 40% от британците на възраст между 18 и 24 г. смятат, че е приемливо да вдигат телефона, без да казват "Ало" според проучване на YouGov.
За разлика от тях - само 27% от хората във възрастова група 25-34 г. споделят същите убеждения. Делът спада до скромните 14% за хората над 45 г. Поколенията на родителите на Gen Z намират подобно мълчание за изключително грубо - хора, които са израснали със старите домашни телефони.
Това поведение не се ограничава само до САЩ и Великобритания. И автоматизираните спам обаждания са една от причините за промяната.
Каквато и да е причината за новите телефонни порядки, това несъмнено създава проблеми за работодателите.
Те се оплакват от липсата на умения за общуване на най-младите работници и дори определят това като пречка за тяхното назначаване.
Проучване на 966 компании, проведено от Intelligent през 2024 г., отчита, че 1 от 6 мениджъри на компании се колебаят да назначат наскоро завършили студенти, а 75% от компаниите не са доволни от назначените завършили студенти.
Лошият етикет на общуване струва скъпо. Има курсове за развиването на комуникационни умения на новите кадри, но не всички работодатели могат да си позволят да инвестират в тях.
Едно от решенията е да се наемат по-възрастни хора с адекватно поведение при комуникация с непознати. Но във всеки случай Gen Z трябва да бъдат предупредени, че в професионалния свят е неприемливо да бъде посрещнеш събеседника си с телефонна тишина.
Защо 25% от поколението Z водят родителите си на интервюта за работа
Gen Z няма нужда от "бавачка". Има нужда от контекст, диалог и позитивен разказ за България
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: