Зукърбърг разбра по трудния начин, че съперниците са го надхитрили, а хората не вярват в метавселената Снимка: © Getty Images

В даден момент в бъдещето, когато душата на Марк Зукърбърг се издигне в небесната шир и застане пред райските порти, за да изгледа Instagram Reels на своя живот, това ще е денят за равносметка на главния изпълнителен директор на Meta Platforms - компанията майка на Facebook, Instagram и WhatsApp, пише в коментар Кевин Дъган от The Intelligencer.

Ето го и Зукърбърг, малко преди 16:00 ч. на 3 февруари 2022 г., готов да отчете приходите на компанията си за четвъртото тримесечие. 37-годишният милиардер знае, че те няма да бъдат приети никак добре - рядкост за технологичния магьосник, който е изградил империя, независимо от това колко хора, сигнализиращи за нередности, руски ботове и антитехнологични кампании е хвърлил светът срещу него.

Но този отчет ще покаже нещо различно - че начинът, по който е правил нещата, вече не работи, че съперниците са го надхитрили и че визията му за бъдещето в метавселената не се споделя от реалния свят. Това може би ще отбележи момента, в който неговото време е отминало.

Meta - чиято пазарна стойност беше 900 млрд. долара в 15:59 ч. местно време в четвъртък - струваше около 720 млрд. долара само 30 минути по-късно. Това отразява впечатляващ спад от 22% в следборсовата търговия за една от най-големите и най-мощни компании в света. При отварянето на фондовите пазари в четвъртък акциите на Meta се търгуваха с 25% по-ниско, което доведе до пазарна стойност от около 670 млрд. долара.

В основата на спада са две неща: загубата от 3,3 милиарда долара в опитите за реализиране на амбициите на компанията в метавселената и забавянето на приходите от реклама.

Част от проблемите идват директно от Тим Кук - главния изпълнителен директор на Apple - който започна да блокира проследяването на реклами на устройствата, произведени от компанията му. Това е проблем за Зукърбърг, защото това, което направи Facebook и целият набор от свързани приложения толкова успешни, беше, че те се оказаха по-добри в рекламата и можеха да получат повече пари от своите конкуренти.

Другото, което Зукърбърг признава, е, че хората просто прекарват повече време в гледане на видеоклипове в TikTok. "Въпреки че посоката ни е ясна, изглежда, че пътят ни напред не е съвсем идеално определен", каза той по време на разговора с инвеститорите след публикуването на финансовия доклад. Може ли нещо да има нещо по-малко вдъхновяващо за Уолстрийт? Всички вървят към печелене на милиарди долари - това е пътят, в това е целият смисъл, пишат от The Intelligencer.

Проблемът на Зукърбърг е, че стилът му на главен изпълнителен директор не е свързан с измислянето на блестящи или креативни новости. При него най-важното е да прави нещата по-добре от конкурентите си, поне от бизнес гледна точка. През 2012 г. той купи Instagram за 1 млрд. долара, а две години по-късно добави WhatsApp за 16 млрд. долара. Приложенията му копираха TikTok (с опцията "Reels") и Clubhouse ( с аудио стаите на живо), а освен това създадоха версия на Craigslist ("Facebook Marketplace").

Нивото им на успех беше различно, но явно наръчникът му вече не работи. Компанията му е изправена пред безизходица във Вашингтон, където една от малкото позиции, по които се обединяват Републиканци и Демократи, е регулирането на големите технологии. Лобистите на компаниите не получават никаква подкрепа, а Федералната търговска комисия не им дава отсрочка - всъщност съществува съвсем реална възможност Meta да бъде принудително разединена.

Потребителите на Facebook намаляват за пръв път в историята

Изглежда, че хората най-накрая се отказват от приложенията на Зукърбърг - броят на потребителите започва да спада за пръв път в 17-годишната история на Facebook. Може би част от "вината" е у Франсис Хаугън - бившата служителка на Facebook, която миналото лято разсекрети множество вътрешни документи, показващи, че компанията е знаела, че продуктите ѝ вредят на психичното здраве на децата в момент, когато се е опитвала да въведе Instagram за деца под 13 години.

Каквато и да е причината, дневните активни потребители на Instagram всъщност се свиха в световен мащаб, като в САЩ и Канада потребителската база остана в застой от първото тримесечие на 2020 г. насам. Да, компанията все пак е реализирала 39 млрд. долара печалба за годината, което е зашеметяваща сума.

Понякога отчетът за приходите води до рязък спад на цената на акциите, който се забавя около час по-късно, когато ръководителите на съответната компания успокояват Уолстрийт с думите, че няма нищо толкова лошо. Този път сценарият не беше такъв. Всъщност цената на Facebook продължи да се свлича още по-надолу. Зукърбърг сякаш призна, че от тази седмица вълната се обръща срещу бизнеса, който той управлява от почти две десетилетия.

"Балансът на съдържанието, което хората виждат във фийда, се измества малко повече към неща, които не идват от техните приятели, а към по-публично съдържание", казва той. Изводът е, че воайорското поведение, което направи социалните медии толкова печеливши - за какво говорят моите приятели, за кого се е омъжила бившата ми приятелка от гимназията - всъщност започва да избледнява.

Зукърбърг, изглежда, е подготвял акционерите за това. Когато пусна дългия си, трогателен видеоклип за метавселената, той беше откровен, че ще минат години, може би десетилетие, преди тя наистина да започне да завладява потребителите.

По време на разговора за приходите той каза, че според него има своеобразна еволюция на интернет - от текст към снимки и кратки видеоклипове, а следващият скок ще бъдат триизмерните аватари за бизнес срещи и конферентни разговори. Със сигурност на много хора им е писнало от Интернет в сегашния му вид. Но Уолстрийт винаги е ориентиран към бъдещето и е готов да хвърля абсурдно големи суми за хора с големи мечти, дори и да не им носят печалба.

Ако хората споделят версията на Зукърбърг за бъдещето на Интернет, биха били по-развълнувани от факта, че е похарчил близо 10 млрд. долара през последната година, за да я изгради. Към настоящия момент обаче Facebook остава по-скоро в миналото.


Зукърбърг създава филиал в Гърция и придобива 100% от местен стартъп заради метавселената



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Производители и търговци на храни: Държавата рискува да блокира индустрията за 1,5 г.

Те предупреждават, че се готвят "крайни антипазарни мерки"

17:23 - 25.07.2025
Важно днес

Калин Калпакчиев от ВКС ще оценява кандидатите за Антикорупционната комисия

Висшият адвокатски съвет също излъчи свой представител за избора на нова КПК

16:28 - 25.07.2025
Политика

Докато депутатите умуват, младите лекари пак излизат на протест

"Обещанията проблемите в сектора да се решат, се отлагат за есента"

15:54 - 25.07.2025
Текстове от партньори

Няма нужда да ходите до Италия… джелатото е във „Фантастико“

От класическите ванилия и шоколад до екзотични вкусове като джелато с хляб, масло и мармалад

15:20 - 25.07.2025
Политика

Meta спира политическите и предизборни реклами в платформите си в ЕС

Компанията майка на Facebook и Instagram не желае да прилага нов регламент на ЕС за прозрачност на политическата реклама

15:06 - 25.07.2025
Бизнес

Kaufland откри 29 нови търговски обекта в хипермаркетите си само за половин година

С One Stop Shopping стратегията си компанията дава възможност за растеж на десетки бизнеси от цялата страна

15:06 - 25.07.2025
Кино и сериали

Карл Мьорк от сериала "Dept. Q" е новият гениален, нетърпим, любим на зрителите детектив

Силен актьорски състав и остроумни диалози превръщат "Dept. Q" в криминална находка

14:30 - 25.07.2025