Оцелелите от автобусната катастрофа на АМ "Струма" може да се окажат не седем, а осем души, ако бъдат потвърдени свидетелствата на един от пътниците, приети в "Пирогов".
Мъжът съобщил пред следовател, че през задното стъкло на рейса са успели да излязат общо 8 души, каза говорителят на главния прокурор Сийка Милева.
"Разказа, че е видял чук, счупил е задното стъкло на автобуса и са се спасили 8 човека. При извършените действия по разследването се намериха 44 трупа. Разполагаме с информация, че са пътували 52 пътника. В болница са настанени 7 лица. Остава голямата загадка къде е осмото лице. Свидетелят категорично твърди, че са се спасили 8 лица", каза тя.
Броят на пътниците, установени при преминаването на ГКПП "Капитан Андреево", е 52 души в автобуса, включително шофьорите.
Проверява се дали на някоя от почивките пътник от автобуса се е прекачил по-рано на друг от останалите 3 превозни средства, организирани в екскурзията, или наистина 8 души са успели да напуснат горящия автобус.
Аутопсиите на загиналите са готови и показват, че всички пострадали са загинали основно от задушаване вследствие на избухналия пожар, а не от травми при катастрофата или разкъсвания при взрив. В дихателните пътища са намерени сажди, което означава, че са били живи в момента на пожара.
Отхвърлени са категорично две версии - за запалване на туби с бензин или дизел в автобуса и за евентуален терористичен акт.
"На местопроизшествието са намерени три туби - в трите има само остатъци от нафта, която използва автобусът. Не са били пълни, не са се възпламенили, т.е. пожарът не е тръгнал от тях. Няма находки на бензин или други запалителни материали, освен обичайните за един автобус - гориво, масло от двигател, масло от трансмисия", каза зам.-главният прокурор Сарафов.
Версията за терористичен акт също е изследвана от следователите, но е отхвърлена. Взети са ацетонови оттривки от автобуса, за да се провери дали има наличие на взривни вещества. Съпоставени са резултатите с показанията на свидетелите и оцелелите, като категорично е отхвърлена тази версия.
Отхвърлена е и версията за взрив - няма данни за избухване, шумът е предизвикан от удара на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя.
Водещата версия се очертава човешка грешка, като все още се изследва вероятността за внезапна авария на автобуса, която да е довела до излизане от пътното платно.
Сарафов обаче потвърди, че НСлС работи и по версията за лоша пътна маркировка, сигнализация и организация на пътното движение.
"Тази мантинела, на която се е нанизал автобусът, не само не е полезна, а е опасна за движението. Тя е способствала за настъпването на инцидента. Проверява се дали ако е имало човешка грешка, тя е "улеснена" заради лошата организация на движението по пътя", каза той.
Състезателят Димитър Илиев: Маркировката на участъка от АМ "Струма" е неадекватна (видео)
Има следи от спирачен път, което показва, че водачът е реагирал преди удара с мантинелата.
"Явно я е възприел в последния момента. Безспорно е установено, че той се е отклонил вдясно незнайно защо. Дали е заблуда от пътната обстановка - било е тъмно, ръмял е лек дъжд - дали е заради друга причина,.. ситуацията там е такава, че може да е изпаднал в лека заблуда. Мантинелата, която би трябвало да е "еластична преграда" от външната страна на завоя, е поставена от вътрешната му страна и се явява препятствие, в което се нанизва автобусът. Безспорно е установено, че това нанизване е значително. 9 колчета от мантинелата са изкъртени, а цялата мантинела е изнесена в средната част на магистралата", каза следователят по случая.
ВАП ще поиска пълна проверка на пътната маркировка и сигнализация по магистралите и първокласните пътища в България.
Кой отговаря за мантинелите и маркировката на АМ "Струма"
Остатъците от мантинелата са намерени в силно деформиран вид между предната гума и предната врата на автобуса.
"Там се намира резервоарът с нафта. При този удар и динамика експертите ще изчисляват какво точно е предизвикало искрата, как се е възпламенила нафтата. Свидетелите, които са пътували, потвърждават, че непосредствено след удара са започнали интензивни пламъци вдясно и след спиране на автобуса много бързо се е задимило цялото помещение", каза още той.
Предната врата се е изкъртила при удара, но пътниците не са имали възможност да излязат през този изход заради избухналия пожар. Опитали са да излязат през средната врата, но тя е била затисната заради влизането на автобуса между двете мантинели в средата на АМ "Струма". Това според следствието е причината за големия брой жертви.
Ще се провери и как автобусът е минал през граничните пунктове - кой от страна на митническите власти в България е пропуснал автобуса.
"Само 60% от пътищата са с настилка в добро състояние - за пътната безопасност никой не говори"
Катастрофата на АМ "Струма": Наказания в македонските митници заради автобуса на "Беса транс"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: