Снимка: © Getty Images

Оцелелите от автобусната катастрофа на АМ "Струма" може да се окажат не седем, а осем души, ако бъдат потвърдени свидетелствата на един от пътниците, приети в "Пирогов". 

Мъжът съобщил пред следовател, че през задното стъкло на рейса са успели да излязат общо 8 души, каза говорителят на главния прокурор Сийка Милева. 

"Разказа, че е видял чук, счупил е задното стъкло на автобуса и са се спасили 8 човека. При извършените действия по разследването се намериха 44 трупа. Разполагаме с информация, че са пътували 52 пътника. В болница са настанени 7 лица. Остава голямата загадка къде е осмото лице. Свидетелят категорично твърди, че са се спасили 8 лица", каза тя. 

Броят на пътниците, установени при преминаването на ГКПП "Капитан Андреево", е 52 души в автобуса, включително шофьорите. 

Проверява се дали на някоя от почивките пътник от автобуса се е прекачил по-рано на друг от останалите 3 превозни средства, организирани в екскурзията, или наистина 8 души са успели да напуснат горящия автобус.    

Аутопсиите на загиналите са готови и показват, че всички пострадали са загинали основно от задушаване вследствие на избухналия пожар, а не от травми при катастрофата или разкъсвания при взрив. В дихателните пътища са намерени сажди, което означава, че са били живи в момента на пожара. 

Отхвърлени са категорично две версии - за запалване на туби с бензин или дизел в автобуса и за евентуален терористичен акт. 

"На местопроизшествието са намерени три туби - в трите има само остатъци от нафта, която използва автобусът. Не са били пълни, не са се възпламенили, т.е. пожарът не е тръгнал от тях. Няма находки на бензин или други запалителни материали, освен обичайните за един автобус - гориво, масло от двигател, масло от трансмисия", каза зам.-главният прокурор Сарафов. 

Версията за терористичен акт също е изследвана от следователите, но е отхвърлена. Взети са ацетонови оттривки от автобуса, за да се провери дали има наличие на взривни вещества. Съпоставени са резултатите с показанията на свидетелите и оцелелите, като категорично е отхвърлена тази версия.

Отхвърлена е и версията за взрив - няма данни за избухване, шумът е предизвикан от удара на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя. 

Водещата версия се очертава човешка грешка, като все още се изследва вероятността за внезапна авария на автобуса, която да е довела до излизане от пътното платно. 

Сарафов обаче потвърди, че НСлС работи и по версията за лоша пътна маркировка, сигнализация и организация на пътното движение.

"Тази мантинела, на която се е нанизал автобусът, не само не е полезна, а е опасна за движението. Тя е способствала за настъпването на инцидента. Проверява се дали ако е имало човешка грешка, тя е "улеснена" заради лошата организация на движението по пътя", каза той. 

Състезателят Димитър Илиев: Маркировката на участъка от АМ "Струма" е неадекватна (видео)

Има следи от спирачен път, което показва, че водачът е реагирал преди удара с мантинелата. 

"Явно я е възприел в последния момента. Безспорно е установено, че той се е отклонил вдясно незнайно защо. Дали е заблуда от пътната обстановка - било е тъмно, ръмял е лек дъжд - дали е заради друга причина,.. ситуацията там е такава, че може да е изпаднал в лека заблуда. Мантинелата, която би трябвало да е "еластична преграда" от външната страна на завоя, е поставена от вътрешната му страна и се явява препятствие, в което се нанизва автобусът. Безспорно е установено, че това нанизване е значително. 9 колчета от мантинелата са изкъртени, а цялата мантинела е изнесена в средната част на магистралата", каза следователят по случая. 

ВАП ще поиска пълна проверка на пътната маркировка и сигнализация по магистралите и първокласните пътища в България.

Кой отговаря за мантинелите и маркировката на АМ "Струма"

Остатъците от мантинелата са намерени в силно деформиран вид между предната гума и предната врата на автобуса. 

"Там се намира резервоарът с нафта. При този удар и динамика експертите ще изчисляват какво точно е предизвикало искрата, как се е възпламенила нафтата. Свидетелите, които са пътували, потвърждават, че непосредствено след удара са започнали интензивни пламъци вдясно и след спиране на автобуса много бързо се е задимило цялото помещение", каза още той. 

Предната врата се е изкъртила при удара, но пътниците не са имали възможност да излязат през този изход заради избухналия пожар. Опитали са да излязат през средната врата, но тя е била затисната заради влизането на автобуса между двете мантинели в средата на АМ "Струма". Това според следствието е причината за големия брой жертви. 

Ще се провери и как автобусът е минал през граничните пунктове - кой от страна на митническите власти в България е пропуснал автобуса. 


"Само 60% от пътищата са с настилка в добро състояние - за пътната безопасност никой не говори"

Катастрофата на АМ "Струма": Наказания в македонските митници заради автобуса на "Беса транс"


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Фаворитите за най-добър филм на "Оскари" 2022

10 предложения, които могат да попаднат сред номинираните

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед

Комисията на Цацаров проверява кмета на "Красно село" за лично облагодетелстване

КПКОНПИ чака Росина Станиславова да им предаде нужните документи

Алек Болдуин дава първо интервю след фаталния инцидент: "Не съм натискал спусъка"

Интервюто по ABC ще бъде излъчено в петък от 3 ч. наше време

Проверка откри дефекти при ремонта на мантинели на АМ "Струма"

Институтът за пътна безопасност засече серия от нарушения в поставянето на обезопасителните елементи

WTA спря всички тенис турнири в Китай заради режима: "Пен Шуай е по-важна от бизнеса"

Президентът на асоциацията Стив Саймън реши да наложи мярката с незабавен ефект

Как ще се разпределят министерствата в новата коалиция?

ИТН може да получи Енергетиката и МРРБ, ДБ - Правосъдие и Е-управление