Aperol - не просто аперитив, а въпрос на стил Снимка: © The White Lotus

Ако сте гледали втория сезон на сериала The White Lotus по HBO, сигурно ви е направило впечатление студената оранжева чаша в ръката на Обри Плаза, пълна с Aperol Spritz.

Един от най-популярните коктейли в световен мащаб не може да бъде сбъркан, а показването му в хитовия сериал, чието действие се развива в Италия, не е случайно.

Вече от 104 години, Аперол не е просто коктейл, а начин на живот, който е запазена марка за страната. Безкрайни летни дни, дълги обеди и мързеливи следобеди, вечерни срещи или партита, горчиво, сладко, пристрастяващо…

Италиански залез в чаша - така е описван един от най-популярните коктейли в света, Aperol Spritz. Лесен за приготвяне, горчиво-сладък, бълбукащо, хипнотизиращо оранжево, достатъчен да развърже езика без да замае главата.

Напитката води своето начало от италианския град Падуа, а добавянето на просеко се случва по времето на петдетарския шик в Северна Италия през ХХ век. С други думи, докато Одри Хепбърн се вози на скутера с Грегъри Пек във "Ваканция в Рим", а Федерико Фелини пише сценария на La dolce vita една телевизионна реклама ще даде начало на най-популярния аперитив по света.

Началото обаче е през 1919 г., когато Луиджи и Силвио Барбиеро създават известния Аперол в Падуа след седем години експерименти с различни съставки и технологии в компанията на баща си, която наследяват след неговата смърт.

Първото представяне на ликьора е на Международния панаир в Падуа, който по онова време е известен като място за нови идеи и напредничаво мислене. Относно рецептата и до днес не се знае много, освен че напитката се прави основно от сладки и горчиви портокали, корени на жълта тинтява хининово дърво и ревен.

Какво по-добро решение от това името на бранда да стане название за определения специфичен вкус?

В следвоенния период аперитивът е популярен основно в района на Венеция и Падуа. Истинският връх в неговото разпространение е през 50-те години, когато се появява първата реклама на Аперол по телевизията, в която слънчевият ликьор се смесва с легендарното италианско просеко и малко вода. Тогава областта Венето е местният еталон за шик, мода, гастрономия и всякакви италиански удоволствия. Идеалният момент Aperol Spritz да се появи на сцената.

Aperol Spritz

Самата дума шприц идва от немската дума spritzen - пръскам.

Историята гласи, че през XIX век, когато регионът е част от Австро-Унгарската империя, войниците намирали италианските вина за твърде силни и ги разреждали с вода. Доста по-късно, малко преди 50-те години, след усилена рекламна кампания, аперитивът на братя Барбиери надминава по популярност другите местни марки алкохол. След това в телевизионна реклама се показва рецептата за Aperol Spritz и коктейлът бързо се превръща в луксозното алкохолно питие за летни обеди и вечери.

Oще тогава потенциалът е забелязан, но през ХХI век брандът достига невиждани величини в употребата си.

В началото на 2003 година Campari купува Aperol и започва усилено да маркетира коктейла като напитката на светските хора от Венеция.

По същото време започват и да се влагат усилия в рекламирането на продукта като идеалната лятна напитка, за да се стигне накрая до събития като музикалния фестивал Governor's Ball, на който Aperol празнува своята стогодишнина през 2019 г. А тази година напитката беше и официален спонсор на фестивала Coachella, с което окончателно затвърди имиджа си на ултимативната напитка не само за лятото, но за всеки приятен повод - от брънч с приятели, до ранен вечерен коктейл, следобед край басейна или дори късна дискотека.

Интересен факт, който допринася за масово популяризиране в цял свят на аперола, е промяната в алкохолните навици на новите поколения.

Ако преди половин век силните алкохоли са били нормата, то днес тенденцията върви към по-леките напитки. Акцентът в световен мащаб да се обръща все повече внимание на здравето съвсем естествено води до намаляване на консумираното количество алкохол и предпочитането на по-леки питиета.

Акцентът също така вече е много повече върху социализацията, и там вече идва Аперол, тъй като можете да пиете едно питие продължително време, без да усетите особен ефект.

Тенденцията се затвърждава още повече след пандемията от COVID-19. Хората се върнаха към коктейлите след като забраните се вдигнаха и за 2022 г. марката отбелязва 72 процента ръст в продажбите.

И ако някои все още си мислят, че само Обри Плаза и останалите герои в The White Lotus пият Аперол и всичко е просто усилена реклама, то според статистиката на собственика на марката Campari Group, ежедневно се консумират 300 000 коктейла Аперол Шприц само в региона Венето, който е родното място на аперитива.

Умножете това многократно и ще получите броят питиета в световен мащаб, която правят всяко лято (а защо не и зима?) по-оранжево, горчиво-сладко, секси. Не аперитив - а въпрос на стил.

Лято с цвят и вкус на Aperol Spritz


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

2-часовият разговор между Тръмп и Путин се оказа "информативен", но безрезултатен

Джей Ди Ванс казва, че САЩ могат да се откажат от войната в Украйна, тъй като преговорите са в безизходица

19:58 - 19.05.2025
Важно днес

Край на блокадата: Градският транспорт в София тръгва от вторник

След 6 дни на блокада наземният градски транспорт в София отново ще работи от вторник.

18:45 - 19.05.2025
Спорт

Преди финала за Купата: теренът на “Васил Левски” е в лошо състояние

Сериозно предизвикателство след финала на шоуто „Като две капки вода”

18:43 - 19.05.2025
Важно днес

Столичани излязоха на протест в подкрепа на кмета Васил Терзиев и "срещу мафията"

"Демокрацията е диалог - не синдикален шантаж", гласят плакати

18:10 - 19.05.2025
Важно днес

Тръмп иска разследвания срещу Бийонсе и Брус Спрингстийн

Звездите са "виновни" за подкрепата си за Камала Харис, вярва президентът на САЩ

17:00 - 19.05.2025
Важно днес

Инфлацията в България ще спадне през 2026 г., напук на внушенията срещу еврото

ЕК представи икономическата си прогноза за тази и следващата година

16:42 - 19.05.2025
Кино и сериали

"Пушилка" по Max - високоскоростно приключение от старата школа

Джош Холоуей (Lost) влиза в ролята на най-добрия шофьор на мафиотски бос

16:30 - 19.05.2025
Важно днес

ПП-ДБ: Борисов се отказа да "наказва" софиянци, защото подцени ситуацията

"Да, България" поиска оставките на бордовете на транспортните дружества, които обслужват градския транспорт в София

15:18 - 19.05.2025
Пътуване

Ryanair вдига цените на билетите след спад в годишната печалба

Пътуванията с авиокомпанията ще поскъпнат с до 6% това лято

14:55 - 19.05.2025