Ако сте гледали втория сезон на сериала The White Lotus по HBO, сигурно ви е направило впечатление студената оранжева чаша в ръката на Обри Плаза, пълна с Aperol Spritz.
Един от най-популярните коктейли в световен мащаб не може да бъде сбъркан, а показването му в хитовия сериал, чието действие се развива в Италия, не е случайно.
Вече от 104 години, Аперол не е просто коктейл, а начин на живот, който е запазена марка за страната. Безкрайни летни дни, дълги обеди и мързеливи следобеди, вечерни срещи или партита, горчиво, сладко, пристрастяващо…
Италиански залез в чаша - така е описван един от най-популярните коктейли в света, Aperol Spritz. Лесен за приготвяне, горчиво-сладък, бълбукащо, хипнотизиращо оранжево, достатъчен да развърже езика без да замае главата.
Напитката води своето начало от италианския град Падуа, а добавянето на просеко се случва по времето на петдетарския шик в Северна Италия през ХХ век. С други думи, докато Одри Хепбърн се вози на скутера с Грегъри Пек във "Ваканция в Рим", а Федерико Фелини пише сценария на La dolce vita една телевизионна реклама ще даде начало на най-популярния аперитив по света.
Началото обаче е през 1919 г., когато Луиджи и Силвио Барбиеро създават известния Аперол в Падуа след седем години експерименти с различни съставки и технологии в компанията на баща си, която наследяват след неговата смърт.
Първото представяне на ликьора е на Международния панаир в Падуа, който по онова време е известен като място за нови идеи и напредничаво мислене. Относно рецептата и до днес не се знае много, освен че напитката се прави основно от сладки и горчиви портокали, корени на жълта тинтява хининово дърво и ревен.
Какво по-добро решение от това името на бранда да стане название за определения специфичен вкус?
В следвоенния период аперитивът е популярен основно в района на Венеция и Падуа. Истинският връх в неговото разпространение е през 50-те години, когато се появява първата реклама на Аперол по телевизията, в която слънчевият ликьор се смесва с легендарното италианско просеко и малко вода. Тогава областта Венето е местният еталон за шик, мода, гастрономия и всякакви италиански удоволствия. Идеалният момент Aperol Spritz да се появи на сцената.
Самата дума шприц идва от немската дума spritzen - пръскам.
Историята гласи, че през XIX век, когато регионът е част от Австро-Унгарската империя, войниците намирали италианските вина за твърде силни и ги разреждали с вода. Доста по-късно, малко преди 50-те години, след усилена рекламна кампания, аперитивът на братя Барбиери надминава по популярност другите местни марки алкохол. След това в телевизионна реклама се показва рецептата за Aperol Spritz и коктейлът бързо се превръща в луксозното алкохолно питие за летни обеди и вечери.
Oще тогава потенциалът е забелязан, но през ХХI век брандът достига невиждани величини в употребата си.
В началото на 2003 година Campari купува Aperol и започва усилено да маркетира коктейла като напитката на светските хора от Венеция.
По същото време започват и да се влагат усилия в рекламирането на продукта като идеалната лятна напитка, за да се стигне накрая до събития като музикалния фестивал Governor's Ball, на който Aperol празнува своята стогодишнина през 2019 г. А тази година напитката беше и официален спонсор на фестивала Coachella, с което окончателно затвърди имиджа си на ултимативната напитка не само за лятото, но за всеки приятен повод - от брънч с приятели, до ранен вечерен коктейл, следобед край басейна или дори късна дискотека.
Интересен факт, който допринася за масово популяризиране в цял свят на аперола, е промяната в алкохолните навици на новите поколения.
Ако преди половин век силните алкохоли са били нормата, то днес тенденцията върви към по-леките напитки. Акцентът в световен мащаб да се обръща все повече внимание на здравето съвсем естествено води до намаляване на консумираното количество алкохол и предпочитането на по-леки питиета.
Акцентът също така вече е много повече върху социализацията, и там вече идва Аперол, тъй като можете да пиете едно питие продължително време, без да усетите особен ефект.
Тенденцията се затвърждава още повече след пандемията от COVID-19. Хората се върнаха към коктейлите след като забраните се вдигнаха и за 2022 г. марката отбелязва 72 процента ръст в продажбите.
И ако някои все още си мислят, че само Обри Плаза и останалите герои в The White Lotus пият Аперол и всичко е просто усилена реклама, то според статистиката на собственика на марката Campari Group, ежедневно се консумират 300 000 коктейла Аперол Шприц само в региона Венето, който е родното място на аперитива.
Умножете това многократно и ще получите броят питиета в световен мащаб, която правят всяко лято (а защо не и зима?) по-оранжево, горчиво-сладко, секси. Не аперитив - а въпрос на стил.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: