Историите на модерните предприемачи обикновено включват покоряване на космоса, центрове за данни из цялата планета или поне някакви компютри. В истинския живот обаче има и предприемачи, за които още не е напълно легално да правят бизнес и им се налага да прекъсват лятната си ваканция, за да полеят доматите в училищния двор.
Във всички случаи предприемачеството изисква малко повече от добра идея и смелостта да я споделиш с други хора. Най-важни вероятно са глупавият инат, с който да реализираш плановете си и умението да се събереш с правилните хора.
Място, което очевидно е като жужащ кошер на правилни хора се оказва Математическата гимназия “Баба Тонка” в Русе. Там учат четирите млади дами, които печелят първия семестър на иновационната програма Panda Labs на WWF. За тяхната компания КафЕко вече ви разказахме, но техни съученици са младежите от BioFam, които пък печелят втория семестър на инициативата на WWF.
Програмата ангажира младежи между 15 и 25 години като им поставя за цел да предложат решения за някои от най-належащите екологични предизвикателства. В замяна трите семестъра на програмата предлагат хакатон и мастър клас, в които младежите разработват и ошлайфат идеите си. Накрая се избират победители, които получават 10 хил. лв., за да развият прототип и да реализират проекта си.
С това Panda Labs дава възможност на младежите да вземат нещата в свои ръце. Първите три семестъра се проведоха с подкрепа на Kaufland България, като част от устойчивата CSR политика на компанията. Компанията подпомогна инициативата, както финансово, така и с живи примери за устойчиви политики от своя бизнес, като мерки за намаляване на хранителните отпадъци и пластмасата и демонстрация на работата на зарядни станции за електромобили. Освен това служители на Kaufland бяха част от журито в мастър класовете на трите семестъра. Те бяха фокусирани върху основни теми - бъдещето на отпадъците, бъдещето на храната и бъдещето на мобилността.
Срещата ми с Мартина Пенчева, Константин Георгиев, Цветелина Милкова и Йоана Бобева, които са четиримата младежи зад BioFam, се случи в Zoom. Историята им е тясно свързана с гимназията им, където Цвети и Йоана решават да сформират учебна компания. Така предлагат на Константин и Мартина да се присъединят и започват да работят по проект за био стиропор.
Идеята за био пестицида се ражда едва след като разбират за хакатона на Panda Labs и темата за втория семестър - бъдещето на храната. Бързо осъзнават, че стиропорът няма общо с храната и след размисли и проучвания се спират именно на био пестицид.
Няма как да не ги попитам какво специално има в тяхното училище и отговорът се оказват учителите им и най-вече Нели Тихомирова, която ръководи клуба по предприемачество. Директорката Галя Бобева също подкрепя децата и предприемаческите им идеи. “Тя ни осигурява всякаква подкрепа”, казва Константин, “включително позволение да засадим домати в двора на училището”.
Подобно на съученичките си от КафEко и четиримата младежи зад BioFam звучат и говорят като много по-зрели хора, отколкото предполага възрастта им. Всъщност съществена част от проблемите пред техния бизнес проект е, че никой от тях не е пълнолетен. За сметка на това са готови да приемат предизвикателства, върху които да помислят, поработят и измислят решения. Толкова добри, че да им спечелят финансиране.
Как стигнахте до това да направите компания за био пестицид? Откъде дойде идеята за точно този аспект в екологичните предизвикателства около бъдещето на храната?
Йоана Бобева: Един ден дядо ми ми се обади да ме пита какво правя и му разказах, че се опитваме да измислим нещо за хакатона. Тогава той ми обясни, че едно време не са използвали химикали, с които да третират културите, а сами са се справяли с природни методи. Отвари от коприва, чесън и подобни.
Копривата действа положително, гони някои вредители, подхранва почвата, но не е достатъчна и ние решихме, че можем да вземем това като идея и да го подобрим. Проучихме подробно срещу кои вредители трябва да се борим и кои билки ще са ни потребни срещу конкурентни видове. Така решихме да създадем нашия продукт, който е смес от много различни билки. Със състава и миризмата си те подхранват почвата и гонят вредителите от растенията.
Вие самите имате ли интерес и въобще занимавате ли се с някакво форма на земеделие или градинарство извън доматите в двора на училището?
Цветелина Милкова: Всеки от нас има село, където ходим и отглеждаме с близките си някакви растения, но не и нещо голямо. Точно, защото се занимаваме в малки мащаби, можем да се насочим по-лесно към малките производители. Отглеждаме домати в двора на училището, което означава, че всяка седмица в лятната ваканция ходим в 8 сутринта, за да ги поливаме.
Беше играчка и да ги пръскаме, но си разпределяхме задачите и научихме много неща за земеделието. Прочетохме много за болестите и вредителите, как да предпазваме растенията от тях и как да се грижим по-добре за тях. Като цяло това беше обогатяващо и за самите нас.
Кой си представяте, че ще използва продуктите на BioFam?
Константин Георгиев: Плановете ни са да се насочим най-вече към хора, които произвеждат продукция за лична употреба и такива, които продават, но не на промишлено ниво. Насочваме се към малките производители и по време на разработването на проекта си сътрудничихме с една биоферма от пловдивско. Собственикът ѝ ни каза, че би ползвал продукта ни и реално има нужда от такова нещо за малкото и средно земеделие.
Имате ли готов продукт, който да предлагате на пазара?
Константин Георгиев: Имаме готова формула със съотношения на съставките, но в момента няма как да правим производство, понеже няма откъде да набавим коприва. Изтече сезонът, в който расте. Освен това няма смисъл от производство, тъй като в момента няма потребление на пестициди.
Планираме да започнем производство през пролетта на следващата година, евентуално през април. Дотогава планираме и работим върху това да сме сертифицирали продукта си.
Какво се изисква, за да се сертифицира такъв био пестицид? Кой ще ви каже, че е годен за употреба и е ефективен?
Йоана Бобева: Първата ни цел беше да докажем, че културите, които отглеждаме и продуктите, които произлизат от тях нямат следи от вредни вещества като тежки метали и химикали. Свързахме се с Агенцията по безопасност на храните и когато доматите в училище са готови ще ги оберем и изпратим в лабораторя. Така ще докажем, че в тях няма нищо отровно.
Цветелина Милкова: Освен това трябва да изследваме и самия препарат, за да докажем, че и той не е отровен. Това става в Областната дирекция по безопасност на храните и по-конкретно отдел “Растителна защита”. Всъщност продуктът ни няма как да се води био пестицид, защото пестицидите убиват. Нашият продукт само гони животните, заради което вероятно ще го сертифицираме като козметичен продукти за растения, който гони вредителите.
Какво се изисква за производството на този продукти? Ще имате ли собствена продукция, от която да правите съставките си?
Йоана Бобева: За момента не мислим за площи за отглеждане на продуктите, тъй като сме малки и нямаме достъп до такива неща. Ще изкупуваме на едро нужните продукти. За последната партида, която направихме, аматьорски ходихме да берем коприва в гората. В бъдеще ще помислим и за отглеждане, даже с нашите продукти, за да е по-ефикасно и чисто.
Какви са амбициите ви за развитието на BioFam когато се превърне в активна компания?
Константин Георгиев: Все още нямаме поставени цели за продажби, но планираме да работим по това в месеците до април 2022. Като цяло няма да имаме време да развиваме компанията кой знае колко дълго, тъй като трима от нас планират да заминат за университети в чужбина след 12. клас. Затова планът ни е да се разрастнем възможно най-много дотогава и след това да продадем компанията.
Какви са предизвикателствата, с които очаквате да се сблъскате в близките месеци? Помогна ли ви участието в Panda Labs, за да се справите с тях?
Йоана Бобева: Тестовете, които трябва да направим, са скъпи, а трябва на 100% да сертифицираме продукта и действията му. Това е едната посока, в която ще насочим наградата от Panda Labs. Другите неща, които ни очакват и ще ни е нужно финансиране е купуването на материалите за производство.
По-късно предполагам, че ще ни е нужен и маркетинг, за да сме по-разпознаваеми. Имаме трудната задача да променим един навик за използване на химически пестициди с нещо ново, което не е разпространено и използвано до момента.
Цветелина Милкова: Това, че нямаме 18 години и пълни права да правим каквото и да е е проблем за нас, макар че засега не е толкова голям, защото нямаме продажби. Това за щастие ще се промени след няколко месеца една от нас става на 18 и ще създадем фирмата.
В този контекст имате ли конкуренция? Има ли други био методи за борба с вредителите, които да са популярни в България?
Йоана Бобева: На пазара има много био пестициди, но точно като нашата идея няма. Преди да започнем производството валидирахме идеята си и минахме през много земеделски сайтове и форуми, където има страстни спорове относно културите и земеделието. Хората споделят, че си правят сами пестициди като нашите, но процесът е дълъг или неприятен. Той включва ферментация, от която мирише, събират се много насекоми и хората нямат време да произвеждат тези неща.
Решихме да влезем в тази ниша и да се опитаме да предложим това познато решение като нов продукт на пазара. Със сигурност сме конкурентоспособни, защото точно като нашият продукт не се предлага. Също така цената ни е по-ниска спрямо химическите пестициди и другите био варианти. Освен това нашият продукт е под формата на спрей, който лесно се използва с обикновена пръскачка.
Panda Labs е глобалната иновационна програма на природозащитната организация WWF, която е и платформа за решаване на някои от най-неотложните екологични и социални проблеми на планетата.
Първото издание на Panda Labs в България се проведе с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и Kaufland България. Програмата е част от устойчивата политика за корпоративна социална отговорност на компанията, която е под мотото “Действията носят промяната”.
Корпоративната социална отговорност на Kaufland у нас е фокусирана върху областите “Родина”, “Хранене” и “Природа”, по които работи от години. Компанията партнира с местни производители, стимулира навици за устойчиво потребление сред потребителите си и работи с акцент върху енергийната ефективност и ограничаването на пластмасовите си отпадъци.
Целта на Panda Labs е създаването на общност, която да включва млади изследователи, иноватори и предприемачи и доказани учени и бизнес лидери, които да си помагат активно в развиването на добри идеи за опазване на околната среда.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: