По всичко личи, че за Netflix Оскарите няма да са онова, което стрийминг платформата би искала. Тази година Netflix имаше 24 номинации, което е 15 повече от миналата и с 8 повече от предишната.
Update: Прогнозата се сбъдна. Netflix спечели само два Оскара. Един за документалната поредица на семейство Обама и втори за поддържаща роля на Лора Дърн в "Брачна история". "Двамата папи" и "Ирландецът" си тръгнаха без отличия.
Истина е, че Netflix харчи гигантски пари за маркетинг. Говори се за 70 млн. долара, което си е страховита сума дори и за Холивуд.
“Ирландецът” на Мартин Скорсезе с 10-те си номинации беше рекламиран като “един от най-добрите филми на десетилетието”. Но дали наистина е такъв или цялата тази реклама е с цел да бъдат привличани хора от ранга на Скорсезе, които да доведат до спечелването на награди?
“Златните глобуси” също бяха разочарование за Netflix. Номинациите не оправдаха очакванията за награди. 34 номинации срещу 2 награди - едната за Оливия Колман в “Короната”, а другата за Лаура Дърн - поддържаща роля в “Брачна история”.
През 2019 г. Netflix постигна приходи от 20 милиарда долара , което представлява ръст от 27,6% спрямо 2018 г.
Бизнес моделът на Netlix обаче е особен. Във финансовия отчет на компанията има 4.4 млрд. долара задължения за покупка на съдържание, които трябва да се погасят до една година и 6,8 млрд. долара дългосрочни задължения, пак за съдържание. А това не изглежда устойчив модел.
Netflix харчи твърде много, за да привлича абонати.
В края на 2018 г. ,например, Netflix има 4,6 млрд. долара текущи задължения за съдържание, а за цялата 2019 година година имат 4,4 млрд. допълнителен приход. Паричният й поток е отрицателен - 3,3, млрд. за за 2019, срещу 3,0 млрд. долара за 2018 г. и прогноза за 2,5 млрд. за 2020 г.
Картината с абонатите изглежда така - в края на 2019 г. абонатите за 167 млн., за сравнение в края на 2017 те са били 110,6 млн. Цената на тези 57 млн. абоната е била разход от 6,3 милиарда, което означава, че всеки абонат струва около 110 долара от паричния поток на компанията, което е близка стойност до средния годишен приход от абонат.
Това означава, че за да спечели долар, Netflix харчи долар.
От една страна това е добре, защото първият падеж на дълга на компанията е през февруари 2021 г. Но дали натрупаният дълг в един момент няма да се окаже проблемен.
Капитализацията на компанията е 150 млрд. долара и за момента акционерите изглеждат доволни.
Общото правило е, че т.нар. "стрийминг" икономика има два бизнес модела. Единият почива на партньорството с рекламодатели. YouTube е меката на дигиталните боклуци и е пример за стрийминг с реклами. YouTube не произвежда съдържанието си, но таксува рекламодателите за всичко. Рекламите в началото на съдържанието в YouTube могат да се прескачат, но вие все пак ги виждате.
Другият е модел, базиран на съдържанието, който се основава на това, което Холивуд нарича франчайзи. Това е стратегията на Disney и тя работи. Disney има възможността да се връща 70 години назад, за да прави пари, добавяйки нови франчайзи като Frozen например.
Netflix избира трети път и продължава да инвестира в конкретни продукти на висока цена.
През 2018 година Netflix заяви ясно своята цел за спечелване на Оскар, наемайки Лиза Табак един от топ стратезите на Холивуд.
В портфолиото й влизат заглавия като “Речта на краля” и “Спотлайт”. Тя успя да донесе прескъп Оскар за Netflix с черно-белия “Рома”, написан и режисиран от Алфонсо Куарон. Филмът имаше 10 номинации и спечели 3 от тях - за режисьор, кинематография и чуждоезичен филм. Това се прие като сигнал към Академията.
Този път Netflix скочи още по-високо с “Ирландецът”. Има жива легенда - Мартин Скорсезе. Инвестирани са 160 млн. Други силни заглавия, в които са наляти много пари са “Двамата папи” с Джонатън Прайс и Антъни Хопкинс и “Брачна история”. Както и завръщането на Еди Мърфи в “Dolemite Is My Name”.
Естествено, никой не печели Оскар без да харчи. Това, което направиха от Netflix тази година е, че заложиха на много заглавия - цели 8, вкл. два анимационни филма. Около 60 души работят в отдела на прословутата Лиза Табак, който включва и звено за връзки с таланти.
Логиката на Рийд Хейстингс, главен изпълнителен директор на Netflix е: „Бизнес ползата е, че ще спечелим сделки, които не бихме имали иначе.“
Netflix може да харчи много за кампании за награди, но това е нищо в сравнение с онова, което смята да изхарчи за съдържание през 2020 - 17,3 милиарда долара .
Въпросът е колко ще издържи този модел, защото докато в Европа клиентите за стрийминг услугите се разширяват, в САЩ конкуренцията е смазваща.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: