Пробата от водата на Черно море край Камен бряг е показала четирикратно превишаване на нормата по показателя "азот амониев". Това съобщава Басейнова дирекция "Черноморски район" два дни след неуспешния опит за претоварване на тонове азотен тор от заседналия кораб Vera su.
Кадри на Maritime.bg от нощта на операцията показаха как големи количества от химикала се изсипват в морето, тъй като грайферът на крана "Антей" не е пригоден за пренос на подобни материали.
Пробата е взета на 28 септември след дейностите по претоварване. Резулатите са показали превишаване по показателя азот амониев 4 пъти над съответната норма.
Резултатът от 27 септември, преди претоварването, е показал превишаване 2,5 пъти над нормата. Разсипването на тора е довело до допълнително замърсяване с 1,5 пъти.
Въпреки това директорът на ИА "Околна среда" Росица Карамфилова обяви на брифинг, че показателите са в "рамките на обичайния мониторинг" на Института по океанология и не е установена токсичност.
Азотен тор от заседналия кораб Vera SU е разсипан при разтоварването
Проверките на Басейнова дирекция продължават и в момента, като експерти отново ще вземат проби от морските води в близост до авариралия кораб.
"БДЧР продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в района на кораба и има готовност за съдействие с цел при последващи действия да не се допусне увеличаване на съдържанието на азотосъдържащи съединения в морската среда", се казва в съобщението.
Основният риск за замърсяване - разливане на горивото на кораба - е преодолян. Долните му резервоари вече са източени.
Междувременно служебният министър на околната среда Асен Личев обяви, че ще сезира прокуратурата за престъпление, извършено от служители на "Морска администрация" заради допускането на кризата с кораба Vera Su.
"Преломните моменти бяха два: на 26 септември, когато ми изтече търпението за бездействието на компетентните органи, и на 27 септември през нощта, когато видях, че "Морска администрация" действа по един нелеп начин. Затова забраних по-нататък провеждането на операцията", казва Личев.
Директорът на агенцията Живко Петров, който отговаряше за действията по разтоварването на кораба, беше уволнен с решение на министъра на транспорта Христо Алексиев в сряда.
Според Личев - пренасянето на азотен тор в насипно състояние с кораби не се допуска в ЕС, поради тази причина ще иска прокуратурата да се намеси с разследване.
Директорът на "Морска администрация" е уволнен след обвинения в "неадекватност" и "саботаж"
Анализът на Михаил Заимов, който се занимава професионално с гмуркане, обаче показва, че причините за допуснатата криза не са административни, а политически.
Преди ден Заимов посочи, че заплахата от екологична катастрофа заради кризата с кораба Vera Su край резервата Яйлата е следствие от липсата на какъвто и да е ресурс за провеждане на операции за морско спасяване в България.
"Големият гаф е, че не мислим за кого гласуваме": Михаил Заимов за екокризата край Яйлата
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: