Колко достоверни са данните за икономически растеж, идващи от Китай? Икономистите си задават този въпрос на всеки три месеца - времето, в което националният статистически орган обявява новите данни за тримесечието.

Според  резултатите за второто тримесечие на 2020 – от юли до септември, в разгара на глобалната криза от пандемията, втората най-голяма икономика в света е нараснала с 4,9%  в сравнение с предходното тримесечие. И, което е още по-впечатляващо, увеличение с 0,7% спрямо предходната година. Кумулативният износ също се очаква да бъде по-висок от този през 2019 г.

В първите три месеца от настоящата година икономиката на Китай се сви с 6,8% заради националната блокада и затварянето на фабрики и предприятия. Това бе първият случай, в който икономиката на страната не регистрира растеж, откакто през 1992 се поддържа статистика по тримесечията.

Въпросът е дали Китай оставя пандемията зад гърба си или числата просто са манипулирани? Съмненията не са без основание, защото националната статистика на Китай винаги е била добра в предоставянето на невероятни икономически данни.

В разгара на глобални финансови кризи, терористични вълни или войни, бюрократите в Пекин винаги обявяват растеж на всеки три месеца, който дори и да е в рамките на една десета, прекрасно се вписва в плана на ръководството на Комунистическата партия. Твърде хубаво, за да е истина, ще кажат някои. 

Този път eкспертите смятат, че последната информация от Пекин може и да е достоверна. „Цифрите изглеждат солидни“, казва Макс Ценглaйн, цитиран от "Шпигел" главен икономист в Берлинския институт за китайски изследвания Mercator (Merics). "Оптимист съм, че Китай ще се измъкне от кризата. Правителството досега владее добре ситуацията и ограничи икономическите последици, особено за средната класа."

„Не мисля, че този процент е лош“, е мнението и на Ирис Панг – главен икономист на ING в Хонконг, цитиран от BBC. „Създаването на нови работни места в Китай е доста стабилен процес, а това води до по-голямо потребление“.

Данните за септември също са обнадеждаващи за Пекин – износът е нараснал с 9,9%, а вносът – с 13,2 на сто, в сравнение със същия месец миналата година.

През последните две десетилетия икономиката на Китай расте средно с по 9%, макар напоследък да се наблюдава известен застой, подплатен не само от кризата с коронавируса, но и с търговската война със САЩ.

Сега властите в Пекин очакват икономиката да се възползва и от „Златната седмица“ – годишната ваканция в Китай през октомври, в която милиони граждани пътуват из страната. Вместо да харчат парите си в чужбина, тъй като повечето граници са затворени, китайците вложиха средствата си в собствената си страна. Осъществени са 637 милиона вътрешни пътувания, което е донесло около 70 млрд. долара, гласят данните на Министерството на културата и туризма.

Индустриалното производство нараства от месеци - не на последно място благодарение на програмите за държавна подкрепа. За първи път от началото на пандемията продажбите на дребно нарастват: Според статистиката китайците са купували с 3,3% повече през септември 2020, отколкото в същия период на миналата година.

Правителството въведе ред антикризисни мерки: намаляване на данъците, спешни заеми и ваучери за пазаруване в подкрепа на средни компании и частни домакинства. 

Други данни, които потвърждават истиността на възхода, обявен от Пекин, са например нарасналото национално потребление на електроенергия, както и броят на продадените автомобили

Ситуацията сега връща спомените за световната финансова криза от 2008/9, когато режимът в Пекин подхрани собствената си икономика с гигантска икономическа програма, от която се възползваха и страни като Германия заради бума в търсенето. 

В последните месеци Китай успя да изпревари Франция и се превърна във втория най-голям пазар за германската експортна индустрия. Азиатският гигант може да се окаже спасението за автомобилния сектор на Германия. През второто тримесечие на 2020 г., когато повечето западни държави бяха в блокада, Volkswagen дължи 53% от всички глобални продажби на Китай. За Daimler - делът на изнесените автомобили за Китай възлиза на 45% от всички продажби в същия период. При BMW този показател стои на 44%. 

Също както при кризата от 2008-2009, китайската икономика отново изтегля автомобилната индустрия от пропастта. 

Това се дължи и на бързите реакции на властите в Пекин - от началото на пандемията правителството обяви програма за стимулиране на покупката на нови автомобили. Ограничителните режими за издаване на регистрационни номера бяха отслабени; държавата удължи и програмата си за подпомагане на нови собственици на електромобили, която иначе щеше да приключи в края на годината. 

За шести пореден месец продажбите в автомобилния сектор бележат по-високи стойности от 2019. Въпреки кризата, икономистите очакват, че до края на годината Китай ще купи 20 млн. леки коли - значително повече от САЩ (около 16 млн.) или Западна и Централна Европа (12 млн.). Прогнозите са, че пазарът ще продължи да расте в следващите пет години и може да надмине 25 млн. нови продажби на автомобили в Китай към 2025 г.

Възможно ли е десетилетният растеж на китайската икономика да продължава със същите темпове и в следващите години?

Според Ценглайн (Mercator), структурните проблеми като високата задлъжнялост на компаниите и регионалните власти остават нерешени. Неяснота възниква и около въпроса какво ще се случи с работниците-мигранти, мнозина от които изгубиха работните си места по време на пандемията. Дори в краткосрочен план е възможно да се появят препятствия пред растежа заради повторното налагане на ограничения за икономическия живот в западните държави, на които Китай разчита за своя износ. 

Във всички случаи, Пекин стабилизира икономиката си в последните месеци. И това е необичаен резултат във време на пандемия. 


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Всички ученици ще могат да се върнат в клас от 6 декември

Стойчо Кацаров ще издаде нова заповед

Комисията на Цацаров проверява кмета на "Красно село" за лично облагодетелстване

КПКОНПИ чака Росина Станиславова да им предаде нужните документи

Алек Болдуин дава първо интервю след фаталния инцидент: "Не съм натискал спусъка"

Интервюто по ABC ще бъде излъчено в петък от 3 ч. наше време

Проверка откри дефекти при ремонта на мантинели на АМ "Струма"

Институтът за пътна безопасност засече серия от нарушения в поставянето на обезопасителните елементи

WTA спря всички тенис турнири в Китай заради режима: "Пен Шуай е по-важна от бизнеса"

Президентът на асоциацията Стив Саймън реши да наложи мярката с незабавен ефект

Как ще се разпределят министерствата в новата коалиция?

ИТН може да получи Енергетиката и МРРБ, ДБ - Правосъдие и Е-управление

Служебният проектобюджет 2022 изненада неприятно партиите в 47 НС

ДБ обвини финансовия министър Валери Белчев, че залага разходи, които не са одобрени от бъдещия кабинет