Какво е общото между Христо Стоичков и Азис? А между Криско и Димитър Рачков? Отговорът е много лесен.
Всеки от тях се появява в натрапчивите реклами на хазартни игри по телевизията и онлайн платформите.
Но не само.
Това са и част от 20-те най-често споменавани имена от млади хора на 16-25-годишна възраст при отговор на въпроса "Ако трябва да посочите един жив българин на когото се възхищавате, без значение от коя обществена сфера, кой ще бъде той".
Това показва анализът на данните в национално представителното изследване "Млада България 2", проведено от агенция "Насока" за "Булевард България".
Защо това е проблем?
"Най-новият тренд, който ще се появи съвсем скоро в големи мащаби, ще са хазартните зависимости сред младите хора в България", казва Росица Рачева, клиничен психолог и специалист по превенция, лечения и рехабилитация на зависимости в Института за изследване на населението и човека при БАН.
Непълнолетните нямат право да влизат в казината, но могат да се регистрират с фалшиви профили в онлайн платформите.
"Това им позволява да започнат да залагат още в юношеска възраст, когато изграждат своята идентичност, а след това да интегрират този поведенчески модел като начин за подобряване на благосъстоянието, индуциран от желанието да разполагат с повече пари. Не е достатъчно по рекламите да се казва, че трябва да играем отговорно, защото това може да доведе до зависимост", казва Рачева.
Христо Стоичков е на второ място в списъка на уважаваните личности, които българите в юношеска и младежка възраст разпознават. Изпреварва го само Григор Димитров, който все още е в активната си спортна кариера.
Това поколение няма собствен спомен за великото футболно лято от 1994 г. и за най-успешните години, в които Стоичков играеше в дрийм тийма на "Барселона".
За младите българи той е пример за човек, който успя да запази наследството си и да го развие в бизнес. Но не футболният терен или коментарните студиа са мястото, в което младите най-често виждат образа му. Това са рекламите на Winbet, в които той се снима от 2021 г.
Баскетболната звезда Александър Везенков е осми по популярност сред младите хора в България благодарение на страхотната си кариера в "Олимпиакос", която му отвори пътя към NBA. Два месеца преди да подпише със "Сакраменто Кингс", Везенков стана посланик на Betano - хазартен оператор за онлайн залагания.
Betano e и компанията, която активно се рекламира от певицата Галена (No.12 в класацията на инфлуенсърите за младите българи) заедно с Красимир Балъков.
До преди няколко години Галена беше лице на Efbet на братята Цветомир и Боян Найденови.
През 2021 г. тя и Криско (който също е в топ 20 на най-уважаваните личности сред младите българи) бяха записали цяло парче с прикрита реклама на хазартната компания, вдъхновено от слогана ѝ "Тръпката е навсякъде".
Клипът на песента, в която се пее "нося пакета с големия бет" и е заснет в казино, е гледан над 15 милиона пъти в YouTube. Има и около 1,8 млн. слушания в Spotify.
Междувременно Азис участва в рекламите на inbet - още един хазартен оператор, който беше успял да събере и две поколения успешни спортисти. Мария Гроздева, Станка Златева и Биляна Дудова, Армен Назарян, Таня Богомилова и др. бяха използвани за клипове, в които обещават "сто процента кешбек" в сайта на онлайн казиното.
Почти няма голям български футболен клуб, който да не носи емблемата на хазартен оператор върху екипите си.
"Стратегия на хазартния бизнес е да въвлича известни лица с цел популяризиране на хазарта и респективно генериране на по-големи печалби от него. Но в същото време тези хора стават ролеви модели за младите хора. Те си казват - щом известни хора рекламират хазарта, това значи, че е нещо хубаво, искам и аз да го правя. Тук идва въпросът за отговорността на цялото общество към младото поколение", казва Росица Рачева.
Пряката реклама на хазарт е забранена в България, но това ограничение се заобикаля с бомбастични обещания на потенциалните печалби през натрупания джакпот - билбордове, телевизионни клипове, онлайн клипове. И това не е нищо ново. Преди прокуратурата да атакува империята на Васил Божков, "Националната лотария" пробиваше дори в информационните емисии на Нова ТВ с "новини" за раздадените премии от търкането на билети.
Хазартът е само част от преживяванията, с които младите хора може да поискат да експериментират в юношеска възраст, след като са "заливани" отвсякъде със стимули и очаквания за лесна печалба.
Това не означава, че всички биха станали зависими от хазарт. Но колкото по-млад е един човек, толкова по-уязвим е, защото все още няма изградена стабилна ценноста "основа", която да му помогне да се противопостави на изкушението за лесна печалба.
"Много важно е освен децата да придобиват знания в тази възраст, да придобиват и умения - да противодействат на натиска, който идва от средата и от връстниците. Когато развием тези умения при децата си успоредно със знанията, които придобиват в училище, те се изграждат като емоционално зрели хора и придобиват умения за справяне в различни кризисни ситуации", казва още клиничният психолог Росица Рачева.
До момента правителството не е предложило мерки за ограничаване на рекламата на хазарт.
Преди месеци Министерството на финансите съобщи, че работна група анализира "всички европейски и световни практики" в тази област и ще търси "най-подходящия модел за регулиране на рекламата, който да удовлетвори както гражданите, така и спортните и културните дейци, за които рекламирането на хазартни оператори е основно перо в бюджета, и без което на практика не могат да продължат да осъществяват своята дейност нормално".
Последният коментар е недвусмислен. Хазартът ще продължава да се разраства, докато има кой да се "храни" от рекламите му.
Рискът от създаване на ново поколение от зависимости сред младите българи още не се осмисля като сериозен политически проблем.
Подкрепата за проекта "Млада България" е осигурена от Фондация „Америка за България“. Изявленията и мненията, изразени тук, принадлежат единствено на "Булевард България" и авторите на медията, и не отразяват непременно вижданията на Фондация Америка за България или нейните партньори.