Кенечи Белушевич е вицепрезидент по бизнес развитие и разпространение на Warner Bros. Discovery. Тя отговаря за бизнеса на компанията на Балканите, в Средиземноморието, Прибалтийските републики и Израел, поради което е и много интересен събеседник. През миналата седмица Белушевич бе в България като специален гост на „френското парти“ на „Тенискафе“, което включваше гледане на голям екран на финала на „Ролан Гарос“.
Кенечи Белушевич остана впечатлена от ангажираността и знанията на българските привърженици на тениса. Пред нас тя говори обширно за бизнеса на Warner Bros. Discovery в България, позицията на HBO Max и Eurosport на местния пазар, както и за тенденциите, които тя вижда в развитието на телевизионния бизнес и стрийминг услугите.
Кажете ми какви са сходствата и разликите между регионите на бивша Югославия, България, Прибалтийските републики и Израел по отношение на създаването на съдържание за телевизия?
Имаме едно и също съдържание, но виждаме, че то резонира сред пазарите. Забелязваме силна потребителска ангажираност по отношение на лайфстайла и документалистиката. Един от каналите ни, Investigation Discovery, се гледа от много жени. Това се наблюдава в целия регион и е много интересно.
Говорейки за спорт – има състезания, които се радват на голям интерес. Някои от основните ни спортове са много силни - на места като Чехия, Словения това е колоезденето, тенисът е популярен в целия регион.
В спорта е налице по-силна гледаемост, когато има национални състезатели. Не искам да правя сравнения, но освен към съдържанието, при Eurosport има очаквания и към качеството на продукцията - заради постигнатото досега. Това е очакване от потребителите към канала на всички наши пазари.
Ако говорим за HBO, едни и същи предавания се представят много добре във всички държави, на едно и също ниво. Така че бих говорила повече за сходства. Това обаче не означава, че ако нещо работи, решаваме, че то ще работи навсякъде. Следим нивото на консумация, реакцията, която получаваме от потребителите. Имаме щастието да видим, че съдържанието се приема по един и същи начин на различни пазари.
Доколко балканските държави следват тенденциите по отношение на каналите за стрийминг услуги?
Следват ги много. По отношение на нашето съдържание - важно е, че партньорите ни са много критични и те - телекомуникационните оператори например, "говорят" със своите собствени потребители. Виждаме какво се търси на техните платформи.
HBO има завидна позиция, защото започна като обикновена телевизия, после пуснахме стрийминг услугата HBO GО. Вярвам, че HBO има заслуга за образоването на хората, защото първото стрийминг преживяване на повечето зрители бе именно с този бранд. После станаха достъпни други международни компании, но HBO постави началото.
На Балканите хората знаят кога започват новите сезони, кои сериали да очакват. В социалните медии има много смешки, хората реагират на различно съдържание. Нека погледнем The Last of Us - мисля, че получихме уважението на геймърите. Не се хваля, използвам го за пример. Видяхме еднакви положителни реакции от тях във всички държави. Общото за региона, е, че когато нещо е силно и има стойност, получаваме много добра обратна връзка.
Какво е бъдещето на телевизионното съдържание? Доколко дигиталната ера променя този традиционен канал?
Традиционната телевизия се промени и продължава да се развива, защото има нови възможности, TikTok, социални медии. Никога не сме имали такова ниво на консумация на съдържание като сега. Едва ли много индустрии могат да се похвалят с такова нещо. Независимо какви са платформите, нивото на консумация, което наблюдаваме, е невероятно. По отношение на телевизията мисля, че две неща ще определят тази еволюция. Това са страхотното съдържание и технологията.
Традиционната платена телевизия е много напред с технологията, има платформи, навигация, удобен за потребителя интерфейс, виждаме начина, по който показва съдържанието си. Вярвам, че ще наблюдаваме хибридна среда, обединяване, което вече се случва, защото потребителите всичко на едно място, една дестинация.
Телекомуникационните оператори предлагат различни услуги и се радват на уникална позиция, защото се ползват с доверие. Ако предлагат всичко удобно за потребителите, този хибриден модел ще съществува. Ще има напредък по начина, по който управляват съдържанието. Потребителите ще искат простота.
Рекламите са критерий, по който може да се определи накъде вървят нещата. Много рекламодатели все още дават 90% от бюджета си за обикновена телевизия и 10% за дигитална. Не казваме, че нашият бизнес по отношение на линейна телевизия ще изчезне. Хората използват много стрийминг услуги, но не са много тези, които се отказват от обикновената телевизия. Това са фактите и те важат за повечето пазари.
Как виждате съотношението между регулярна телевизия и стрийминг платформите след 5 години? Към какво съдържание ще се насочат различните канали?
Ще намерят своята екосистема. Спортът е едно от нещата, зад които все още има общност - никой не иска да гледа състезания сам. В Eurosport сме привилегировани да работим с различни спортове. Това ще продължи да поддържа търсенето на права. Новините също са много важни. Хората искат да знаят какво става. Новините са важна причина защо телевизията на живо продължава да работи. Всички останало е свързано с навици. Ако искаш библиотека със съдържание, което не е свързано с нещо, което трябва да гледаш на момента и искаш да имаш избор, това става приоритет. Като цяло очаквам да видим хибридна версия и всичко ще е свързано с технологията. С начина, по който можеш да се движиш през платформите.
Наблюдаваме, че все още много хора гледат обикновена телевизия в региона, за който говорим. Затова и двата бизнес модела са много важни, защото целта ни е да стигнем до всеки потребител - там, където той иска да бъде.
Колко пари ще са готови хората да плащат за стрийминг услуги?
Тук мога да отговоря и професионално, и като потребител, каквато съм – не за конкретна сума, но за нуждата от тези услуги. На базовото ниво за потребителя са телекомуникационните оператори, които дават достъп до телевизионно съдържание и до интернет в пакет. Това е част от месечните сметки на домакинството. След това идват променливите – услуги, за които мога да платя или да си ги спестя. Тук е мястото на стрийминг услугите.
От гледна точка на обема на съдържание и избор на момента за гледане нашата сфера е новаторска и Netflix първи дадоха възможност за гледане по различен начин. След стрийминг услугите идват местните доставчици - понякога са силни, понякога не. Хората искат местно съдържание, което не получават на международната сцена. В световен мащаб на стрийминг сцената Warner Bros. Discovery можем да сме № 3, можем да сме № 2. HBO Max даде основата с HBO GO, сега гледаме към Max. В САЩ вече обединихме съдържанието на двете медийни компании (бел. ред Warner Media и Discovery) под една шапка и е много вълнуващо. Получаваш съдържание на едно място - не са само сериалите, реалити формати, а и филми, и спорт.
Смятам, че четири услуги са оптималната бройка за едно семейство.
Ако човек може да получи достъп до своите услуги без да има различни пароли – това би дало много. Ние искаме да бъдем навсякъде, където искате да гледате, искаме да бъдем лесни за достъп.
Кога да очакваме същото това да се случи и в България?
След като стартирахме с Max в САЩ, целта ни е това да се случи и в Европа. Новата услуга има детски профил, съвсем различен от наличния в момента такъв под родителски контрол. Това е уникално. С новата платформа сме повече ориентирани към семейството. Всеки да може да намери по нещо за себе си, а платформата е много технологична.
Какво иновации можем да очакваме от брандовете на Warner Bros.?
С Max в САЩ ще бъде страхотно. Новата услуга има детски профил. Това е уникално. Ориентирани сме към семейството. Всеки да може да намери по нещо за себе си. Платформата е много технологична.
Тя е юзър-френдли, достъпът е лесен, позволява до 100 сваляния. Радвам се, че преходът от HBO Max към Max върви добре. Искаме да е лесно за потребителите. Ако имаш добро съдържание на лоша платформа, никой няма да дойде на нея. Смятам, че се справихме добре с това.
Да отидем към спортната тема - можем ли да направим сравнение между интереса към спортовете, които Eurosport излъчва в отделните държави?
В България продаваме рекламно време в Eurosport, което ни позволява да измерваме гледаемостта. Това е много силен бранд. Нямаме местни права за състезания, но това, с което сме известни, е високото ниво на продукция - независимо какъв спорт излъчваме.
В България сме много доволни от позицията на Eurosport, виждаме силна ангажираност, силна марка, силно присъствие в социалните медии. Има ни във всички платформи, всеки получава достъп до Eurosport чрез операторите, от което сме много доволни.
България като цяло показва силна телевизионна гледаемост за каналите ни. Отлични са показателите и за присъствието на HBO. Да навлезем по този начин на пазара, да сме известни със сериалите, с филмите, това е позиция за завиждане. Аз съм оптимист за бизнеса ни на този пазар. Смятам, че ще продължим да се справяме добре, а партньорите ни са чудесни.
Доколко зрителите на Eurosport в България използват Eurosport App? Има ли нужда да плащат за приложението, ако получават телевизията?
Телевизията е достъпна, много хора нямат необходимост да плащат за приложението. И отново говорим за това колко допълнителни услуги човек е склонен да има. Ако иска още - може да отиде на приложението и да получи повече. Да задоволим всички е голямата ни цел, но понякога е трудно.
Кои са спортовете, които са най-гледани и най-важни за Евроспорт?
В Eurosport имаме три главни стълба. Тенис с турнирите от Големия шлем, колоездене и зимни спортове. Имаме и снукър, който също се радва на своите фенове.
Догодина идват Олимпийските игри, а ние имаме правата за всеки един момент от тях. Хората гледат Eurosport по време на олимпиада и дигитално, защото там излъчваме всичко.
Тези три основни стълба водят до гледаемост. Има разлика в зависимост от националния интерес и зрителската ангажираност към различни спортове в отделните държави – например в Естония баскетболът е на почит. Eurosport е многонационален бранд.
Аз бих искала да видя много различни спортове по Eurosport. Трите стълба обаче са това, с което сме известни. Правим най-доброто с тях. Те са и най-гледаемите. Стремим се към възможно най-добрата продукция и достъп. Когато говорим за зимни спортове, за колоездене, човек веднага се сеща за Eurosport. Това е голямо признание, което стимулира бизнес модела ни.
Виждам нови спортове в ефира на Eurosport – като брейк денсинг и скейтбординг, които са насочени към младите. Това ли ще е подходът в бъдеще?
Имаме младо поколение, което не разбира половината олимпийски спортове, а това са хората, които в бъдеще ще плащат сметките. Eurosport е в позиция, в която може да изпробва неизвестното. Има нишови спортове, които може да са значими за цяло поколение.
Никога не знаеш какво ще бъде. Не мисля, че стандартна телевизия ще експериментира, тя знае какво работи и какво плаща сметките. Тук идва ролята на хибридния модел и стрийминга и ние сме готови да експериментираме. Идват много нови олимпийски спортове и това е добра възможност за нас. Не губим нищо, а ще можем да видим каква е гледаемостта. Служим на настоящите си потребители, но оставяме вратата отворена за нещо ново.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: