В последно време сякаш свикнахме да мислим за технологиите като за необходимо зло, което винаги е там за нас, когато имаме нужда от виновник.
Децата са разсеяни заради екраните, социалните мрежи ни заливат с фалшива информация, телефоните ни оплитат в зловещи зависимости и така нататък, и така нататък.
Истината обаче е, че технологиите ни служат така, както решим да ни служат. И имат целия потенциал на света да бъдат двигател за по-добър живот - ако му позволим да се реализира.
Тази посока на разсъждения следват от Lenovo, когато провеждат глобално, задълбочено проучване на тема "Как технологиите могат да се превърнат в основен двигател за позитивно мислене и да подобрят бъдещето на човечеството".
Проучването е по повод 30-ата годишнина от създаването на емблематичната продуктова серия ThinkPad и цели да проследи как днешните обществени предизвикателства влияят на производителността и поведението на хората в глобален мащаб.
Участници в проучването споделят, че губят приблизително около 2 часа на ден от максималната си производителност поради невъзможността да се фокусират и да мислят по-целенасочено. Вероятно сте забелязали и по себе си тенденцията за неспособност на задържане на вниманието на едно място за по-дълго време. Кога последно само гледахте филм? А кога последно само работихте? Или само четохте книга?
Разпиляването на фокуса на вниманието освен до по-ниска производителност, води до натрупване на стрес, умора и напрежение, което реално е по-големият проблем: в крайна сметка сме хора, а не фабрики за производство.
Think Report проследява поведението на близо 5700 души в САЩ, Обединеното кралство, Германия и Япония и идва точно за 30-ата годишнина на Lenovo ThinkPad.
Основните изводи от него са доста красноречиви по въпроса кои са основните фактори, които влияят на нашето поведение и мислене.
От всички респонденти само 34% казват, че прекарват "цялото" или "по-голямата част" от времето си за ясно, дълбоко и продуктивно мислене. 75% от лицата, вземащи решения в областта на IT сферата в световен мащаб, казват, че колегите им се затрудняват „много“ или „донякъде“ с ясното и продуктивно мислене.
Разбира се, числата потвърждават това, което вече сме забелязвали: концентрацията е все по-голямо предизвикателство, а продуктивното мислене се оказва състояние, към което трябва да се движим целенасочено, а не даденост, с която бяхме свикнали.
Цели 64% от анкетираните смятат, че разчитат повече на практично мислене или мислене за „оцеляване“, както и на мисленето под стрес и напрежение, което естествено води до липса на иновативно и прогресивно мислене, а това на практика има отношение към бъдещето и качеството на живота.
Прави впечатление, че 79% от анкетираните американци смятат критичното мислене за "много важно", което безспорно е интересно предвид все по-масовото разпространение на конспиративните теории.
Онова, което е важно да отбележим, е, че повечето анкетирани смятат, че ситуацията в световен мащаб не се подобрява и смятат, че животът им няма да стане по-лесен или по-малко стресиращ в идните няколко години.
Как обаче интелигентните технологии могат да ни помогнат да мислим по-положително?
66% от анкетираните бизнес крайни потребители търсят информация за това как технологията може да помогне за ясно, дълбоко и продуктивно мислене. Те са по-склонни да обмислят силата на връзката си с технологиите. Мнозина смятат, че опростяването на задачите може да помогне на хората да постигнат по-добро мислене.
В по-голямата си част анкетираните, вземащи решения в областта на IT индустрията, са оптимистично настроени относно технологията, до която имат достъп техните колеги и как тя позволява ясно мислене на служителите и организациите. Независимо дали става въпрос за спазване на крайни срокове, необходимост от обединяване на бизнес идеи – повече от 60% от анкетираните смятат, че технологията помага на хората да участват в критични, различни, съвместни, експанзивни/изследователски и/или нови видове мислене.
Това е новина и не е новина. Статистиката ни подсказва онова, което вече знаем, но може би забравяме: че екраните на устройвата ни са възможност да подобрим мисловния си процес и да вършим работата си по-лесно, по-бързо и с по-малко напрежение. Именно устройствата ни помогнаха донякъде да съхраним социалния и служебния си живот по време на COVID-пандемията. Също те позволиха на работата от вкъщи да навлезе като норма, а ходенето в офис от 9 до 6 да бъде избегнато, когато няма нужда от него.
В заключение респондентите смятат, че продуктивното мислене има потенциала да остави дълготрайно влияние. Мнозинството от анкетираните са съгласни, че по-целенасоченото мислене би увеличило нашето качество на живот и бихме били по-близо до решаването на предизвикателствата, пред които сме изправени като обществото.
Tук идва отговорната задача на технологичните компании да могат да предоставят на своите потребители технологии, които максимално да повишат качеството им на живот и мислене.
Разбира се, това не е лека задача, но някои технологични компани работят в тази посока и създават среда, която вместо да затлачва ясната мисъл, я провокира и разчиства пътя пред нея.
Lenovo създава своите продукти с идеята да бъде близо до хората и да прави живота им максимално лесен и практичен. И по всичко личи, че тази тенденция ще се запази и през следващите 30 години.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: