Марин Петков, смисълът на оживелите фасади и изкуството с кауза Снимка: © Дориян Тодоров

Ако в началото на май тази година сте били в София, няма как да сте пропуснали, че в продължение на няколко дни след залез слънце движението не се успокояваше, а центърът на столицата буквално се наводняваше от нетърпеливи и ентусиазирани хора.

Причината беше вълнуваща: първото за България издание на един от най-известните фестивали за светлинно изкуство в света: Festival of Lights, в рамките на който видяхме зашеметяващите творби на шведско-израелското дуо FlipZurd, на талантливия графити артист JahOne, на един от водещите австралийски автори в сферата на 3D мапинга – Ник Азидис, и на Тиери Ноар – първият графити художник, рисувал на Берлинската стена.

Всички тези творби интерпретираха каузи на различни организации и компании, които "осиновиха" ключовите фасади на София и ги превърнаха в платна на ангажираното визуално изкуство.

Двигателят на събитието, което предизвика огромен интерес, се казва Марин Петков: основател на компанията MP-Studio. Това е човекът, отговорен за арт дирекцията на LUNAR Festival of Lights.

Професионалната биография на Марин е впечатляваща: с екипа му имат реализирани над 450 проекта в Европа и Азия, някои от които са първите по рода си в световен мащаб – първата проекция в катедрала (Лиеж, 2013 г.), първият 3D мапинг в пещера в света (пещерата Хан, Белгия, 2015 г.), първата интерактивна лазерна и видео система за синхронизирано проектиране върху въртящ се триизмерен обект и др.

LUNAR Festival Of Lights не беше само красив и иновативен, той успя да отиде далеч отвъд визуалната наслада. През светлинното изкуство бяха адресирани темите за солидарността, свободата на изразяване, опазването на биоразнообразието, донорството и мира.

Една от най-впечатляващите творби в рамките на фестивала в София беше 3D мапинг шоуто върху фасадата на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, носещо името „Дивата природа зависи от нашите навици“.

Марин разказва, че прожекцията е провокирана от глобалните усилия на Mastercard за спасяването на над 2000 критично застрашени животински вида, част от които видяхме и на външните стени на библиотеката.

По неговите думи всички усилия за повишаване на информираността и предприемане на реални действия - както индивидуални, така и от страна на компании и организации, са критично важни за спиране на процесите, които скоро могат да навредят необратимо на планетата.

Последният тигър на Земята, полегнал в центъра на изсечена джунгла. Изпосталяла от глад бяла мечка. Умиращо бебе слон. През тревожната 2020 г. в Netflix излезе документалният филм на британския специалист по естествени науки Дейвид Атънбъро „Животът на нашата планета“. Гледките на застрашени от изчезване животински видове потресоха милиони зрители.

Ако действаме сега, все още можем да поправим ситуацията, в която се намираме, е посланието на Атънбъро. И Марин действа - чрез нещата, в които е най-добър.

„Всеки от нас може да има своя принос. Имам късмета работата ми да ме среща със страхотни организации и хора, които полагат огромни усилия в тази насока и са истинско доказателство, че промяната е възможна“, допълва той.

„Докато тази карта изтече, много застрашени видове може да изчезнат“. Това е посланието, което виждаме на първата дебитна карта, съвместна инициатива на Mastercard и банка ДСК - Mastercard Wildife Impact Card, произведена от 85,5% рециклирани и рециклируеми материали IDEMIA*.

За всяка издадена пластика двете компании даряват един долар на международната организация Conservation International**.

Според скорошно проучване на Mastercard, 85% от потребителите в световен мащаб са готови да предприемат лични действия за борба с предизвикателствата, свързани с околната среда и устойчивото развитие на икономиката през 2022. Но много често не знаят откъде да започнат и кои са малките крачки, които правят голямата промяна.

„Смятам, че преосмислянето на всяко наше малко ежедневно действие би могло да има положителен резултат“, казва Марин.

„От това как стигаш до работното си място, през това какво и в какво количество консумираш, как се грижиш за вещите, които вече притежаваш и, разбира се, по какъв начин изхвърляш ненужните опаковки и предмети. Важно е да възпитаме това отношение към всичко, което правим, защото само по този начин можем да дадем своя принос към съхраняването на околната среда“, добавя той.

С Mastercard Wildlife Impact България става първият европейски пазар, който се включва в Програмата за опазване на биоразнообразието на планетата. Дебитната карта е част от ново поколение екосъобразни банкови продукти, разработени и сертифицирани по глобални стандарти в лабораторията на Mastercard за устойчиви решения.

До 2030 г. проектът ще обхване приоритетни територии, равняващи се на 40 милиона хектара земя и 4,5 милиона квадратни километра водни площи в целия свят. А освен с материала, от който е изработена, картата дава възможност на клиентите, които я избират, да се включат в опазването на 2 000 критично застрашени видове, в това число - африкански горски слон, черно-бял гривест лемур, жълтоопашата вълнеста маймуна и панголин (сещате ли се за онова симпатично животно, което прилича на шишарка?).

Ключовите посланици на инициативата са две от най-застрашените от изчезване животни: чернобелият гривест лемур и африканският горски слон. Лемурът е ендемичен вид за остров Мадагаскар. Той е един от най-големите опрашители на света, но популацията му е намаляла с 80% през последните 20 години. Африканският горски слон живее в най-гъстите части на джунглите и е изгубил 86% от популацията си през последните 31 години заради бракониерство и обезлесяване.

Мрачните статистики обаче не трябва да ни обезсърчават. Можем да променим бъдещите тенденции с помощта на изкуството, на хората като Марин, които го превръщат в кауза, на компании като Mastercard и ДСК, които ни вдъхновяват да излезем от комфортната си зона и да действаме, и…на самите нас.

Така гривестият лемур и горският слон имат шанс.


Амалия Аббас: Трябва да сме загрижени за дивата природа така, както за тротоара пред блока


*IDEMIA e един от иновативните доставчици на материали, покрили изискванията на Mastercard за доказано намаляване на въглеродния отпечатък.

**Conservation International Conservation International е световна организация, която с помощта на науката и работата на терен се бори да съхрани богатствата на природата, с които човечеството живее от хилядолетия. Екипите на организацията и техните партньори търсят иновативни решения и инвестиции за преодоляване на климатичните промени и подпомагане на хабитати в риск в над 30 държави по света.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Хърватският президент скочи в собствения си капан. Получи забрана да е премиер

Зоран Миланович отказа да напусне поста си, за да участва в кампанията

16:47 - 19.04.2024