„Метавселена“ е един от най-използваните термини напоследък, а причината, разбира се, е Facebook, който се ребрандира с новото име Meta. Само няколко дни по-късно Microsoft хвърли ръкавицата и обяви, че ще създаде корпоративна версия на метавселената - концепция, популяризирана от съоснователя на Facebook Марк Зукърбърг, която обещава да позволи на потребителите да живеят, работят и играят в рамките на взаимосвързани виртуални светове.
Microsoft поставят началото в Teams и то ще е по-скоро с корпоративна насоченост.
Метавселената на "Microsoft" ще опита да привлече милионите хора, ползващи "Teams" за работа, а "Meta", естествено се цели първо в милиардите потребители на Facebook. И макар двата проекта да започват от различна основа, изпълнителният директор на "Microsoft" Сатя Надела не се поколеба да използва термина "метавселена".
Mesh е платформа за съвместна комуникация, въведена от Microsoft за виртуални преживявания. Тя ще бъде интегрирана директно в "Teams" и ще създаде комбинация от виртуална и добавена реалност с видеоконферентни срещи, в които всеки може да участва с анимирани аватари. Системата ще работи с изкуствен интелект и ще може да променя двуизмерен аватар на базата на данните от гласа на потребителя, което създава усещане за присъствие. За специалните нови 3D аватари няма да са нужни очила или каски за виртуална реалност, нито камера, ако потребителят не желае да я включи.
Планът за интеграцията между смесената реалност и корпоративния инструмент е обявен за първата половина на 2022 година. Ще могат да се ползват устройства за виртуална и/или добавена - реалност както на Microsoft (Hololens), така и на Meta (Oculus).
„Не мога да скрия, че това е голям пробив. Вече не просто ще се включвате във видеоконферентна връзка с колеги, а можете да бъдете с тях в същата стая", заяви Сатя Надела, главен изпълнителен директор на Microsoft, по време на конференцията Microsoft Ignite на 2 ноември.
Концепцията Metaverse, популяризирана от съоснователя на Facebook Марк Зукърбърг, позволява на потребителите да живеят, работят и играят с взаимосвързани виртуални светове.
„Нека започнем с дефинирането на термина - не, това не е метавселената, която за първи път си е представил Нийл Стивънсън“, казват от Microsoft в публикация в блога си. (Терминът се появява за първи път в “Snow Crash”, научнофантастичен роман на американския писател Нийл Стивънсън, през 1992 година.)
„Тъй като компаниите ускоряват своята дигитална трансформация, метавселената може да помогне на хората да се срещат в дигитална среда, да направи срещите по-удобни с използването на аватари и да улесни творческото сътрудничество в цял свят“, се казва още в публикацията.
Най-големите модни компании в света също експериментират с изработването на виртуални дрехи, които аватарите на хората могат да носят в метавселената.
Американската компания Nike също направи първите си стъпки в метавселената. Гигантът за спортни стоки е подал общо 7 заявки до Службата за патенти и търговски марки в САЩ от 27 октомври до сега, за да защити марките си в категории като „виртуални стоки за изтегляне“ и свързани услуги за магазини и развлечения.
„Nike защитава своите търговски марки за тази нова ера“, казва Джош Гербен, адвокат по авторско и патентно право. "Документите много ясно показват намерението й да произвежда и продава виртуални маратонки и облекло с марка Nike.за метавселената“, допълва Гербен.
От компанията наскоро обявиха, че търсят дизайнер на виртуални материали за обувки и дизайнер на виртуални роли. В обявите за работа, публикувани от спортния гигант, се казва, че търсят „екип, фокусиран върху началото на дигиталната и виртуалната революция в Nike“.
Виртуалните стоки, включително облеклото, привличат все по-голям интерес, тъй като потребителите се интересуват все повече от дигитално изкуство и дрехи и аксесоари за виртуални герои за видеоигри за популярни заглавия като Fortnite и NBA 2K. Nike също вече има няколко колаборации с платформата за онлайн игри Roblox.
Засиленият интерес към метавселената може да се види донякъде и като резултат от пандемията от Covid-19. Тъй като все повече хора започнаха да работят и да учат дистанционно , нараства търсенето на начини да направят онлайн взаимодействието си реалистично.
Все повече играчи навлизат в този сегмент, а Meta инвестира по 10 млрд. годишно в метавселената и в момента набира най-малко 10 хиляди души в Европа за проекта. Това вероятно ще ускори и трансформацията на виртуалната среда - най-малкото на работното място, за чието преобразяване вече се борят две водещи компании в света.
Facebook спира спорната си система за разпознаване на лица
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: