През 2009 Volvo е затънала в криза. Тогава председателят на борда на директорите се среща с „китайския Хенри Форд” и подписва необичайно споразумение, което спасява шведския автомобилен производител. Над десетилетие по-късно тази сделка отприщи разгорещен обществен дебат за националната сигурност и идентичността в скандинавската страна.
Президентът на китайската автомобилна компания Geely – Ли Шуфу, обещава, че когато стане собственик на Volvo Cars, ще позволи на шведския производител да запази името и независимостта си. Оттогава насам бизнесменът инвестира 10 милиарда долара, а стойността на придобитата от него фирма се покачва десетократно през изминалото десетилетие. Дори по време на пандемията от новия коронавирус продажбите на Volvo останаха високи в сравнение с тези на конкурентите.
„Получихме почти пълна свобода да изпъкнем”, казва години след това Магнус Сундемо, цитиран от The New York Times – именно той се среща с Шуфу в качеството си на член на борда на директорите. „Започнахме да вярваме, че можем да се борим с Audi, BMW и Mercedes. Възвърнахме си увереността”.
Границите на тази свобода обаче започват да се очертават все по-ясно. Швеция неочаквано се превърна в предводител на останалите страни от Европейския съюз в прекъсване на отношенията с Китай. Политическите и бизнес лидерите в скандинавската страна се питат дали държавата не е влязла прекалено бързо в икономическо сътрудничество с азиатската държава, след като сделката за Volvo Cars стана източник на противоречия.
Тази година Ли Шуфу обяви плановете си да слее Volvo със своето холдингово дружество Zhejiang Geely – компанията-майка на Geely Automotive. По този начин той би разширил фирмата до глобални мащаби и в същото време би погълнал бизнеса на шведския производител. На Скандинавския полуостров този ход отпуши национален дебат – отчасти базиран на спекулации.
Все още не е сигурно какви промени ще настъпят, ако Volvo вече не може да действа независимо в по-голямата компания. Но в Швеция има притеснения, че сливането може да значи преместване на централата на автомобилния производител в Китай и листването ѝ на фондовата борса в Хонконг.
Шведите са загрижени, че едни и същи автомобилни части може да се произвеждат за двете марки, което би означавало потенциална загуба на работни места във филиалите в скандинавската страна.
Освен това съществуват и спекулации, че Ли ще преименува компанията Volvo-Geely, използвайки името на дъщерното дружество, за да вдигне акциите на по-неизвестната в световен мащаб своя фирма.
„Искаме да запазим силата на иновацията, а също така и критичното мислене - това е типично за инженерството”, каза директорът на инженерния отдел във Volvo Анна Бломберг, която се готви за преговори с китайските собственици. Тя се безпокои, че „ще има хора на върха, които ще вземат решенията, а ние няма да бъдем част от тях”.
Шведските власти правят повторна оценка на връзките си с Китай и повдигат въпроси за националната сигурност. Китайските инвеститори закупиха различни компании в страната, някои от които разработват технологии с двойно предназначение – и за мирни, и за военни цели, а това означава, че са задължени да споделят всички данни с армията в азиатската страна.
Geely не е първият чуждестранен собственик на Volvo. Компанията преди е била притежавана от „Форд”, която лиши Volvo Cars от необходимите инвестиции.
И все пак – Volvo е туптящото сърце на икономиката в Западна Швеция, където за фирмата работят 19 хиляди души. Трудно е да се опише точно ролята, която компанията играе в изграждането на шведската идентичност – особено след изчезването на Saab през 2011 г. Издръжливи и сигурни, автомобилите на Volvo десетилетия наред отразяват една от отличителните национални черти – практичността.
Volvo наистина се превърна в нарицателно за Швеция, защото тази малка страна произведе кола, продавана по целия свят. Това беше и най-сигурният автомобил в света”, споделя Оле Вастберг, цитиран от The New York Times. Той е бивш дипломат и бивш генерален директор на правителствената агенция Swedish Institute.
Години наред Швеция се гордее, че изгражда връзки с китайските градове в опит да рекламира туризма и бизнеса си, но също така да прокарва темата за демокрацията и човешките права.
Въпреки това, през март Шведската служба за сигурност сложи етикет на Китай като най-голямата заплаха за националната сигурност след Русия. Това се случи след нарастване на броя на шведските технологични компании, придобити от китайски дружества. Сред тях са фирмата за полупроводници Silex и занимаващата се със сателитно позициониране Satlab Geosolutions.
През 2017 Geely стана вторият най-голям акционер в индустриалния гигант, произвеждащ камиони, Volvo Trucks. Филиалът на последната – Arquus, изгражда военни превозни средства.
„Знаем, че китайските компании са използвани от китайското правителство като източник на информация и му служат като основа за влияние над други държави”, смята бившият дипломат Оле Ватсберг.
Този май, повлияни от случая с Volvo, управляващите в Швеция предложиха нов закон за сливане и придобиване, който ще позволи на правителството да блокира сделки на чуждестранни инвеститори, опитващи да погълнат местните компании.
Разузнавателната служба съобщава, че заплахата излиза отвъд границите на икономиката. Тя предупреди за действията на Китай „да се намеси в основните права и свободи в Швеция, опитвайки да влияе на шведските политици и медии”.
Изказването бе свързано със скандала около ареста на живеещ в Хонконг издател, притежаващ шведско гражданство. След като Гуи Минай е екстрадиран в Тайланд през януари 2018 и после съден в Китай, Швеция му присъди награда за защита на човешките права. Това принуди китайския посланик в скандинавската страна Гуи Чонгю да предупреди: „Обгрижваме нашите приятели с качествено вино, а за враговете си пазим оръжията”.
Дори това изказване, направено пред местното национално радио, не разпали такъв обществен дебат, колкото сливането на Volvo Cars с Geely.
Geely е първият китайски автомобилен производител, който не е управляван от държавата. Ли Шуфу поставя основите на компанията през 1997. Когато се среща със Сундемо 12 години по-късно в Шанхай, той се държи повече от учтиво.
„Усмихва се много, но ако си швед, никога не би разбрал какво се крие зад тази усмивка”, казва представителят на Volvo, който вече не работи за нея.
Директорите на шведския автомобилен производител посрещат китайците с отворени обятия и с радост, че се разделят със собствениците от „Форд”. Имиджът на компанията е толкова наранен от американците, че ръководителите ѝ се доверяват напълно на Ли.
След продажбата през 2010 шведските власти са готови на отстъпки за китайските собственици. Когато от Geely искат да построят изследователски център във втория по големина град в скандинавската страна – Готенбург, общината продава парцел с щедро намаление на цената. Също така отменя построяването на училище в същия район.
„Готенбург е Volvo и Volvo е Готенбург” – така обяснява хода на властите членът на опозиционерите в ляво Даниел Бернмар.
Въпреки близките бизнес взаимоотношения на града с Китай, Бернмар е критик на азиатското правителство относно темата с човешките права. Миналия месец той опита да прекъсне връзките на Готенбург с Шанхай, критикувайки режима на президента Си Дзинпин.
Тази кампания се провали във втория най-голям град в Швеция, но през последните години 11 града в страната прекъснаха бизнес взаимоотношенията с Китай именно заради режима на управляващите най-многолюдната държава.
Говорител на Geely Holding отказа да коментира темата пред The New York Times, като спомена само, че дружеството и Volvo Cars „продължават да обсъждат въпросите за съвместна работа и правят обща оценка, която може да доведе до пълно сливане на компаниите”.
От шведския автомобилен производител отказаха да говорят за евентуалното сливане, посочвайки, че детайлите все още се уточняват. Много граждани на скандинавската страна обаче се притесняват, че пълното придобиване на Volvo от Geely може да подрине невероятните успехи, които китайците постигнаха, спасявайки Volvo Cars.
Сундемо вече не работи за компанията, но според него евентуално сливане би било „бедствие” и пример, че Швеция отдава на други своята собствена индустрия. Това важи и за Анна Бломберг.
„Ние сме любители на Швеция, а Volvo значи много неща за нас”, каза тя. „Искаме да ги запазим”.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: