Комисиите по икономика и по енергетика одобриха с голямо мнозинство предложението на "Демократична България" за създаване на режим на оперативен контрол от страна на държавата върху "Лукойл Нефтохим" и пристанище "Росенец" при опасност от енергийна криза.
Проектозаконът беше гласуван на първо четене и предстои да бъде разгледан в пленарна зала, както и да се обсъди по същество - но партиите в 48 НС вече дават сигнал, че има политическа воля за мерки срещу ултиматумите на руския петролен гигант.
От 5 декември влезе в сила европейското ембарго върху руския петрол. Макар че България получи едногодишна отсрочка, тя ще трябва да забрани и търговията с петролни продукти от март догодина, а "Лукойл" заплаши със спиране на производството в Бургас, ако санкциите не бъдат смекчени.
По време на изслушването директорът на Агенция "Митници" Павел Геренски е съобщил, че през 2021 г. "Нефтохим" е работила с 50% неруски петрол - данни, които опровергават първоначалните твърдения, че има технологични проблеми пред смяната на доставките.
Делян Добрев (ГЕРБ) коментира, че причината за увеличения дял на руската суровина (до 88%) през 2022 г. е свързана преди всичко с факта, че цената ѝ е била до 40 на сто по-ниска от останалите сортове - т.е. единственото, което би се променило, е, че "Лукойл" няма да има толкова голяма свръхпечалба.
При това - по данни на Ивайло Мирчев (ДБ) "Лукойл" е получила 80 млн. лв. от държавата като компенсация за цените на тока, които скочиха заради руския натиск върху газовите пазари в Европа.
Какво се променя с проекта на ДБ:
- Министърът на икономиката може да осъществява надзор върху обектите от критична инфраструктура в сектор "Енергетика", предназначена за производство, преработка, обработка, съхраняване и пренос на нефт - вкл. тръбопроводи - и на енергийни продукти;
- Министърът на икономиката може да възлага проверки върху тези обекти и да назначава особен представител на държавата в дружества като "Лукойл" в България при няколко случая:
- при установяване на обстоятелства, които застрашават националната сигурност, обществения ред, доставката на критични ресурси,
- при нарушаване на конкуренцията в случай на монополно или господстващо положение
- при нарушаване на международни ограничителни мерки, които са задължителни за България.
- Особеният търговски управител може да ръководи дружеството за срок от 6 месеца, който може да се удължи еднократно за същия период.
- Той поема оперативното управление върху дружеството, което оперира критичната инфраструктура, като възлага и извършването на пълен одит на дейността му.
- За периода на оперативен контрол дружеството няма да има право да отчуждава свое имущество или да сключва предварителни договори за разпореждане с права по отоншение на обект на критичната инфраструктура.
Мотивите на вносителите правят пряка препратка към решенията на Германия и Италия по отношение на местните рафинерии, притежавани от руски компании.
"В никакъв случай не говорим за национализация, а за защита на националния ни интерес и достойнство", пише Ивайло Мирчев (ДБ) по повод предложението.
Той обръща внимание, че ако проектът бъде приет, ще може да се направи "пълна проверка и одит на дейността на Лукойл, включително по отношение на трансферно ценообразуване, за да стане ясен размерът на неплатените в годините данъци от рафинерията и ѝ се потърси отговорност".
"Важно е да се отбележи, че получихме подкрепа от почти всички партии в парламента. Крайно време е да отвоюваме една изконна българска територия, превърнала се в путински анклав", казва още той.
Петролните санкции срещу Русия влизат в сила. Какво се променя?
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: