Оливия Родриго е една от най-големите изгряващи звезди в музикалния бизнес, а славата ѝ започва да расте още преди да е навършила 20 години. Младата изпълнителка вече има зад гърба си редица отличия, включително един от най-успешните дебютни албуми и цели три награди "Грами", но историята за успеха ѝ не е от лесните.
Светът се докосна до творчеството на Оливия Родриго през януари 2021 г., когато тийн иконата - тогава 17-годишна, издава първата си авторска песен "Drivers License“, посветена на първата ѝ раздяла. И почти моментално парчето става хит - чупи рекордите на Spotify и Amazon Music за най-голям дебют и застава начело на престижната американска класация Billboard Hot 100. Бележи успех включително и в България, където се задържа сравнително дълго на топ позициите в класациите и плейлистите за най-слушани хитове.
"Всичко се преобърна", казва тя за песента, която е слушана близо 80 млн. пъти на седмица в продължение на няколко месеца.
И просто ей така...Родриго става глобална знаменитост. Подробностите от личния ѝ живот внезапно стават въпрос на неистов обществен интерес заради новопридобитата ѝ слава. Дебютният ѝ албум "Sour" е стриймван повече от 40 млрд. пъти в световен мащаб, което относително означава, че всеки човек на планетата може да е чул припева на "Drivers License" поне пет пъти.
Родриго поставя рекорд като първият изпълнител, който попада с първите си три сингъла в топ 10 на класацията Billboard Hot 100, а впоследствие става и третата най-млада певица носителка на награда "Грами".
Но пътуването, на което тя потегля след тези успехи, не е промяната, над която тя размишлява в момента.
"Някак всичко това напълно бледнее в сравнение с навършването на 20 г. Останалото се усеща нищожно в сравнение с това“, казва Родриго в интервю пред Vogue, чиято корица за месец юли е в нейна чест.
От скоро Родриго се е преместила в Ню Йорк, където животът на мнозина млади хора се превръща в нещо като "Сексът и градът" - малко хаос, повече забавление.
Тя е родена през 2003 г. в окръг Ривърсайд, Южна Калифорния. По случайност, това е годината, в която Тейлър Суифт - една от нейните любими изпълнителки и вдъхновение за някои от песните ѝ - се мести в Нашвил и се превръща в кънтри звезда. Тогава Родриго обаче едва ли подозира, че един ден ще поеме по стъпките на нейния идол.
Майката на Оливия е учителка, а баща ѝ терапевт. Семейството обаче обича да слуша музика, като вкусът му клони към гръндж, рок, алтернативни стилове и метъл от 80-те. В Youtube дори има видео на 8-годишната Родриго, която пее "Home Sweet Home“ от Mötley Crüe в местен конкурс за таланти.
Семейството ѝ по бащина линия е с филипински корени, а тя се шегува с един от стереотипите за филипинците: "Всички знаем как да пеем". Днес бащата на Родриго продължава да поддържа музикалния интерес на семейството, като води дъщеря си на концерти на любими си групи от своите младежки години. Следващият концерт в графика им е този на Depeche Mode.
Музиката винаги е била в кръвта на Оливия.
"Взимах микрофона в супермаркета и измислях песни за това как си изгубен в магазина. Винаги пеех. Винаги съм била супер мотивирана да правя неща", сеща се тя.
Известно време Оливия настоява, че ще стане олимпийска гимнастичка. Имала е плакат на олимпийската шампионка Габи Дъглас на стената си. Но впоследствие пътят ѝ я отвежда в Лос Анджелис. Тя моли родителите си да я водят на прослушвания в града - за реклами, концерти, за каквото и да е. Това обаче не е особено лесна задача, тъй като градът се намира на пет часа път с кола от дома на Родриго, а кастингите се провеждат често след учебно време.
Майка ѝ разказва, че като малка дъщеря ѝ винаги е имала силно чувство за постоянство, особено що се отнася до актьорството. От 50 прослушвания, тя почти винаги е получавала поне по една малка роля. В крайна сметка семейството ѝ налага краен срок. Казват ѝ, че до Коледа, годината, в която Родриго е на път да навърши 12 г., прослушванията спират.
Малко преди въпросната Коледа обаче, Оливия получава главната роля във филма за кукли "American Girl". Там тя играе момиче, което печели MasterChef Junior. А малко след това успява да влезе и в "машината за таланти" на Disney.
Родриго и нейната добра приятелка Мадисън Ху са избрани за главните роли в сериала "Бизаардварк, който бележи голям успех сред огромната зрителска аудитория на телевизионния канал Disney Channel. "Бизаардварк" става хит и в България, като продължава да се излъчва за три сезона.
Когато снимките приключват, родителите на Оливия я съветват, че не не е нужно да продължава с кариерата си в Холивуд, като ѝ обясняват, че гимназията е веднъж и преживяванията от там няма как да се повторят. Тийнейджърката обаче не е примамена от казаното и решава да продължи с кариерата си паралелно със самостоятелна форма на обучение от вкъщи.
През 2019 г. тя е избрана за главната роля в "High School Musical: The Musical: The Series" - проект толкова мащабен, почти колкото кариерата на Родриго днес. В него тя играе Нини - гимназистка, която обича да пее и да пише любовни песни. Технически, първият сингъл на Оливия Родриго, който тя пише сама, е баладата "All I Want“, част от въпросната продукция.
Песента избухва в TikTok, а музикалните лейбъли започват да търсят Родриго. Изпълнителката обаче подхожда предпазливо.
Пътят на момичетата от Disney до поп изпълнителки е един от най-коварните в индустрията - осеян с капани и клопки, контрол, невъзможни очаквания, груба монетизация на момичешката им принадлежност и сексуалност. Светът е ставал свидетел на всяко микро-поколение от момичета, "смазани" от индустрията. Пример за такива са Бритни Спиърс, Хилари Дъф, Селена Гомез, Деми Ловато, Майли Сайръс; и Ариана Гранде.
Когато Оливия Родриго подписа със звукозаписната компания Geffen Records, тя включва в договора си клауза, която ѝ дава контрол върху собствените ѝ записи. Тя настоява първо да издаде цял звукозаписен албум, за да изложи на показ музикалните си възможности. Така се раждат песните в "Sour". Те са разработени с помощта на Дан Нигро, с неговото съдействие Родриго успява да направи цял албум, докато все още работи като актриса за Disney. Впоследстие Родриго напуска "High School Musical: The Musical: The Series" през 2022 г., за да се фокусира върху музикалната си кариера.
Sour утвърди Оливия Родриго като окончателна поп звезда и Gen Z икона.
„Тя е пример за je ne sais quoi - или го имаш, или го нямаш.“, убеден е продуцентът ѝ Дан Нигро.
Преди 10 дни певицата пусна и новия си сингъл "vampire", който веднага се превърна в хит и превзе социалните мрежи като TikTok и Instagram. Той е част от втория ѝ студиен албум, който предстои да излезе на 8 септември. Изпълнителката споделя, че новият ѝ проект е като капсула на времето и с него отбелязва момента, който тя определя като "време за измисляне на неща, за провали и успехи и правене на грешки“.
Музиката обаче не е единственото нещо, което вълнува Родриго. Поп звездата често размишлява над забраната на абортите в САЩ, която влезе сила през миналата година.
,,Това са репродуктивните ни права, този закон е лудост – мисля, че е отвратително. Представете си колко момичета от моето поколение ще бъдат принудени да раждат, ако забременеят. Това е ужасяваща реалност", споделя тя.
На свой концерт в Гластънбъри през 2022 г. Родриго пее песента на Лили Алън "Fuck You“, която посвещава на петимата съдии от Върховния съд, взели противоречивото решение по делото Роу срещу Уейд.
„Толкова много жени и момичета ще умрат заради това“, крещи тя на сцената по време на концерта.
Родриго е политически ангажирана и по темата за здравеопазването. През 2021 г. Родриго тя се срещна с президента Джо Байдън и участва в събитие на Белия дом за насърчаване на младите хора да се ваксинират срещу COVID-19.
За предстоящите президентски избори в САЩ през 2024 г. тя вероятно отново ще използва платформата си, за да насърчи младите да гласуват - желание, което много напомня на вече свършеното от други звезди като Тейлър Суифт и Дуа Липа, която се утвърджава като социално ангажиран магнат.
„Спомням си, когато бях на 13 години и ходих по работни срещи, ме питаха какъв искам да бъде моя бранд, а аз просто казвах: ,,Дори не знам какво искам да облека утре“, спомня си Оливия.
По това време тя смята, че това е проблем. Сега е разбрала, че да си объркан е не само нормално, но и "необходимо".
Когато не пее и не пише нови хитове, тийн иконата обича да чете, като сред списъка ѝ с прочетени четива е култовата психологическа книга на Мег Джей "The Defining Decade", в която пише за това как бурната промяна в 20-те години на човек може да го насочи към стабилно бъдеще.
А сутрините ѝ приличат като тези на почти всяка 20-годишна жена: Оливия обича да си прави мача за пиене, яде бекон за закуска, а след това се залавя със задачите, които най-често включват свирене на пиано.
Преди две години, Родриго проповядва идеята, че младите жени в музиката имат нещо като срок на годност, а той изтича, когато те навършат 30 години. Остава с впечатлението, че колкото по-млад си, толкова по-успешен ще бъдеш в музикалната индустрия. Твърди, че винаги е знаела, че парадигмата е несправедлива, но сега напълно отхвърля идеята, че стойността е външно дефинирана.
„Мисля, че за известно време вярвах в тези фалшиви идеи. Най-болезненият момент от живота ми се превърна в най-успешния.“
За момент Оливия си представя, че колкото повече я боли, толкова повече хора ще я харесват и толкова повече пари ще изкарва. Сега тя е убедена, добрите албуми са резултат на личностно израстване и че това е процес, който продължава през целия ти живот.
Младата певица все пак споделя, че не иска непременно да бъде поп звезда завинаги. Това, което я интересува, е да може да продължи да пише песни, независимо дали за себе си или за други хора.
Една от не особено приятните части, засега, са автобиографичните сюжети в песните ѝ. След всяко ново парче, феновете ѝ незабавно се втурват да анализират нейните текстове с цел да намерят улики за личния ѝ живот. Тя внимава да не навлиза в подробности относно връзките си, описани в творчеството ѝ. Например в най-новата ѝ песен тя пее за авантюра с по-възрастен човек, но така и не е ясно кой е той: "Преди си мислех, че си умен, но ти ме накара да изглеждам толкова наивна".
Подобно на мнозина изпълнители, Родриго пише всяка песен, за да разбере по-ясно емоциите си. Но тя признава, че щом те бъдат споделени със света, емоциите ѝ вече не ѝ принадлежат - те са за слушателите, за да им помогнат да обработят случващото се в техния собствен живот.
Днес поп звездата понякога се замисля за по-младата си версия - онази преди излизането на първата ѝ песен и албум. Оливия преди славата.
"Чувствам това момиче като различен човек. Поглеждам към нея и си казвам: „Е, добре се справи“, казва Родриго.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: