Завърши 70-ото издание на най-престижния рекламен фестивал Cannes Lions. В него кампаниите са оценени по критериите творчество, ефективност и иновация в глобалната рекламна, маркетингова и комуникационна индустрия.
Ето и тазгодишните победители от последния ден на фестивала в съответните категории:
Промяна, Стъклен Лъв (Glass: The Lion for Change)
Категория, оценяващата кампаниите, които имплицитно или експлицитно засягат проблемите на неравенството или предразсъдъците между половете.
162 кандидати, 14 в шортлиста, 3 кампании, отличени с "Бронзов лъв", 2 със "Сребърен лъв", 1 със "Златен лъв" и голямата награда (Grand Prix).
Големият победител е "Knock Knock“ на Националната полицейска агенция в Корея. Агенцията е Cheil Worldwide Сеул.
През последните осем години домашното насилие в Южна Корея се е увеличило със 718%.. Междувременно само 2% от случаите са докладвани на полицията. Това се дължи на много фактори, но най-критичният е, че хората, които се чувстват несигурни да съобщят на някого, са принудени да споделят пространството на дома си с насилника. Прозрението в кампанията е, че жените са уплашени да не бъдат по-жестоко нападнати от насилниците си, ако те разберат, че се подава подобен сигнал.
Корейската полиция и Cheil Worldwide Сеул ряботят заедно, за да създадат нова система, даваща на жените възможност да изпратят тихо съобщение с морзов код, което известява властите и им позволява достъп до камерата на телефона. Така обаждащият се е изложен на най-малък възможен риск.
Фантастична технологична идея, която може да се интегрира в световен мащаб.
Титаниев Лъв (Titanium Lions)
157 кандидати, 13 в шортлиста, 3 титаниеви "Лъва", от които 1 голям победител.
"The First Digital Nation" на Правителството на Тувалу и агенция The Monkeys.
С нарастващото ниво на световния океан държавата Тувалу е изложена не само на риск да загуби земята си, но и целия си статут на държава. The Monkeys работят с националното правителство на страната, за да обявят бъдещия ѝ статут на дигитална нация пред ООН, успешно изменяйки закона, който посочва че една държава се нуждае от земна територия. Така Тувалу подсигури суверенитета си и осигури среда, в която бъдещите поколения да могат да опознават историята и корените си.
„Това е много повече от творческа или технологична идея. Не става въпрос дори за изпълнение за еднократно решение. Тук виждаме признание, политика и запазване на БВП. Това е и шанс за създаване на нови прецеденти за десетки други страни, изправени пред подобно положение.", каза президентът на журито на категорията, Дейвид Дрога.
Филм (Film)
1689 кандидати, 118 в шортлистата, 25 с бронз, 16 със сребро, 10 със злато и 2 големи награди.
В тази категория има и българска кампания в шортлистата. Това е рекламата "Нямам какво да избера" на Fashion Days и агенцията Human.
До момента единственият "Лъв" за българска кампания принадлежи на McCann София за "Fly with a Book".
Единият голям победител в категория "Филм" тази година е "R.I.P. Leon" на Apple.
Изпращали ли сте някога съобщение, за което моментално след изпращането сте съжалявали? Това чувство на съжаление и неудобство вдъхновява вътрешномаркетинговия екип на Apple за, "R.I.P Leon“. Виждаме гущера Леон, привидно мъртъв. Лошите новини трябва да бъдат съобщени на собственика му. Много горчиво съобщение за изпращане. Секунда след изпращането му обаче Леон се съживява.
Ако не сте видели особено смисъл в горепосочената кампания, тази със сигурност ще ви спечели- другият голям победител е "The Last Photo" на ITV и Calm.
"The Last Photo" не се забравя, ако веднъж изгледате клипа. Темата за самоубийството често се представя чрез опасни стереотипи, които не носят решения.
Кампаниите за осведомяване, свързани с проблемите на психичното здраве, винаги са предизвикателство. Разговорът за самоубийството е обвит в табута и стигми. "The Last Photo" е проект, който ни напомня, че можем да променим не само начина, по който виждаме и говорим за самоубийството, но ако го направим - може и да помогнем за предотвратяването му. Кампанията хвърля нова светлина върху това колко малко разбираме предупредителните знаци, че някой около нас може би има нужда от помощ.
Голяма награда за доброта (Grand Prix for Good)
Победителят е "Anne de Gaulle" на Фондация Ан дьо Гол и агенция Havas Париж.
Фондация Ан дьо Гол не е широко позната на обществото, въпреки грижата и подкрепата за хора с проблеми с неврологичното развитие. Havas Париж се намесва, за да помогне. Шестото най-натоварено международно летище Шарл дьо Гол в Париж е кръстено на бащата на Ан. Рекламната агенция и фондацията работят заедно, за да преименуват временно мястото на "Летище Париж-Ан дьо Гол“, като привличат вниманието към факта, че един на всеки шестима души живее с увреждане и има необходимост от подходяща подкрепа и информираност.
Устойчиво развитие (Sustainable Development Goals Lions)
615 кандидати, 52 в шортлиста, 10 кампании, отличени с "Бронзов лъв", 8 със "Сребърен лъв", 2 със "Златен лъв" и голямата награда (Grand Prix).
Големият победител е "Where to Settle" на Mastercard. Агенцията е McCann Полша.
Руската инвазия в Украйна принуди една четвърт от хората да напуснат страната си през първия месец, Mastercard и McCann Полша се намесват, за да помогнат на хуманитарната криза. Компаниите стигат до прозрението, че малките полски градове предлагат по-големи възможности за разселените хора. Така бива проектирано приложението Where to Settle, което предоставя на всяко семейство информация за това какво предлага всяко място, помагайки им да започнат отново възможно най-лесно.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: