Легендарният съосновател и сценарист на "Монти Пайтън" Тери Джоунс почина на 77-годишна възраст. Новината за смъртта му идва по-малко от четири години, след като Джоунс бе диагностициран с първична прогресивна афазия - тип неврологично разстойство, което води до бързо развиваща се загуба на речевите способности.
Джоунс е част от екипа, който създава "Монти Пайтън" през 1969 г. заедно с Майкъл Палин, Ерик Айдъл, Джон Клийз, Греъм Чапман и Тери Гилиъм. Комедийното шоу се превръща в световен феномен благодарение на брилянтния си черен хумор, усет към абсурда и ироничен подход към теми като политиката, религията, войната, семейството, секса и др.
Сред най-известните филмови проекти на Тери Джоунс като режисьор е религиозната сатира "Животът на Брайън" (1979), който представя последните дни на Исус Христос през историята на случайно еврейско момче, нарочено погрешка за Месия. Тери Джоунс, който участва във филма с няколко роли (включително - като майката на Брайън") описва историята като "сатира за онези, които вече 2000 години продължават да спорят какво е искал да каже Исус за мира и любовта".
Наричат Джоунс "ренесансов човек" заради всестранните му таланти в изкуството и науката - от драматургията, актьорското майсторство и кинорежисурата до писането на книги за деца и задълбочени изследвания върху литературни произведения.
"Основното нещо, по което всички сме съгласни - нашата главна цел - беше да сме тотално непредсказуеми и никога да не се повтаряме", казва той в интервю за Ню йорк таймс през 2009 г.
Терънс Джоунс е роден на 1 февруари 1942 г. в Северен Уелс, в разгара на Втората световна война. По това време баща му - банкер по професия - е мобилизиран в армията, като едва успява да види новородения си син, преди да бъде изпратен на 4-годишна мисия в Индия.
След войната семейството се мести в Лондон, където Тери Джоунс започва да развива интереса си към комедията благодарение на радиопредаването The Goon Show. По-късно той пише в биографична книга за "Монти Пайтън", че именно тогава се е влюбил в сюрреалистичните образи и бързата комедия, както и в способността на шоуто да разбива всички стереотипи на жанра.
Джоунс е приет едновременно в Оксфорд и Кеймбридж, но решението му да избере първия университет се оказва съдбоносно: "Иначе нямаше да се запозная нито с Майкъл Палин, нито с Джефри Чосър - а без тези две "срещи" остатъкът от живота ми щеше да е доста по-различен".
В Оксфорд Джоунс се записва в клуба по експериментален театър, който го провокира да започне да създава оригинални комедийни скечове и диалози. Джоунс и Палин започват да работят за телевизионното шоу на журналиста Дейвид Фрост през 1966 г. по BBC, където се запознават с Джон Клийз, Греъм Чапман и Ерик Айдъл. Работата им по съвместни проекти поставя началото на идеята за "Летящият цирк на Монти Пайтън", който започва излъчването си през 1969 г. Шоуто игнорира всички досегашни правила за комедията с интелигентен и провокативен хумор.
"Не знаехме какво правим, но настоявахме да го правим", пише Айдъл в книга за "Монти Пайтън" от 2018 г. Успехът на "Летящия цирк" се прехвърля и в киното. Критиците определят "Животът на Брайън" като "най-циничния, но и най-смешен библейски епос на всички времена". Църквата далеч не проявява чувство за хумор към оригиналния сценарий, а в някои градове се организират протести срещу излъчването му по кината.
Самият Тери Джоунс споделя, че успехът на "Монти Пайтън" е дошъл като истинска изненада за създателите му: "Ако тогава някой ми беше казал, че и след 40 години още ще се говори за телевизионното ни шоу, щях да го помисля за луд".
Тери Джоунс е гостувал в България няколко пъти по повод "София филм фест", като последното му посещение беше през 2015 г.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: