Времето, което е необходимо на човек да се адаптира към нова ситуация, може да се използва по различни начини. Най-често избираме да се фокусираме върху изграждането на нови навици, с които да сме отново адекватни в света. Понякога обаче промяната изисква да спрем да правим някои неща, за да остане място за новите.

В последната година всички минахме през различни етапи и модели на промяна. Ваня Манова и Владимир Люцканов не са изключение от това, като за тях тази промяна е драстична. Ваня е мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово, а Владимир е акаунт мениджър в Mastercard за България и Северна Македония. Работата и на двамата включва общуване и съгласуване с много хора, често в различни страни, което днес е коренно различно от преди.

В поредицата ни Masters of Online Shopping поканихме българския екип на глобалния технологичен лидер в решенията за онлайн пазаруване Mastercard да сподели лични и професионални тайни как се и как ще се живее занапред в дигиталния свят. В следващите седмици ще влезем в личното пространство на всеки един от тях, за да видим какви навици е развил за 21 дни. 

Ваня и Владимир са чудесен пример, че промяната не е задължително да се случва заради нови възможности. Всъщност ограниченията много често са източник на прогрес, задвижван от наложената нужда от креативност. Част от този прогрес е споделянето, затова и те споделят своя опит.

Какво представлява работата ви?

Ваня Манова: Като част от международна компания, работата ми преди пандемията беше свързана с адски много пътуване. Имала съм периоди, в които просто куфарът си седеше до вратата, само от време на време сменях нещо. Това много ми тежеше и категорично не е нещо, което ми липсва. Много хора казват “ти пътуваш, ходиш на интересни места”, но не си дават сметка, че моето пътуване е самолетът, летището, хотелът, офисът на Mastercard и обратно.

Работата ми е да управлявам дейността на Mastercard на четири пазара, да работя в тясно сътрудничество с колегите от екипа ми, с които сме и много добри приятели. Заедно изграждаме стратегията на компанията за конкретните пазари и познавайки хората, с които трябва да се свържем, да намерим най-вярното решение. Можем да бъдем партньор на всеки, който иска да има някакво дигитално и електронно присъствие. Не на последно място, в последните години за нас е много важно да търсим местния вкус и елемент. Искаме тук, в България, да ни приемат като българския екип и българския Mastercard.

Владимир Люцканов: Винаги е предизвикателство да обясня на хората в какво се изразява работата ми, защото тя е изключително разнообразна. Най-общо казано, аз съм връзката и поддържам добрите взаимоотношения между Mastercard и партньорите ѝ. Тук говорим за създаване на нови продукти, кампании за промотиране на различни продукти - както за банки и издатели, така и за институции и към крайни клиенти. В последната година тези продукти и услуги са все повече в посока дигитализация, улесняване на ежедневието, бързи и практични, отговарящи на реалността, в която започнахме да живеем. 

Новата реалност с новия контекст на онлайн пазаруването и електронните разплащания какво промени във вашите навици и хареса ли ви?

Владимир Люцканов: Честно казано, може да звучи странно, но мисля, че започнах да пазарувам по-малко, защото се оказа, че всъщност си имам всичко, а и липсата на социален живот и пътувания помогна да разбера, че няма нужда да трупам вещи, които не знам кога ще използвам. И все пак, постарах се спортът да остане част от живота ми, дори вкъщи. Купих си чифт маратонки и нещо интересно за дома – капучинатор – дълго време ми липсваше хубавата кафемашина в офиса. Това е специален уред, който прави пяна за капучино, което се оказа много важно за продуктивността ми.

Ваня Манова: Всички тези възможности не са нови за мен, винаги съм ги ползвала. Осъзнах, че преди съм пазарувала много излишно. Изненадах и себе си обаче с някои вещи, с които се сдобих в последната година! Една от първите ми онлайн покупки беше хидромасажен душ. Много обичам водата и тя много ме отпуска, оказа се много полезна вещ. 

По време на тази ситуация наистина осъзнах, че трябва да бъдем много по-отговорни към средата. Вещоманията и свръхконсумацията са вредни - не само за нас, защото си харчим парите и времето за ненужни неща, но на практика имат силно негативен ефект и върху околната среда.

И двете години - и миналата, и тази, си подадох онлайн данъчната декларация. Установих, че това е много по-готино, отколкото да я попълвам на ръка, на хартия, да ходя в пощенски клон. Попълних я онлайн, във форма, в която моите данни от НОИ и НАП бяха заредени, и за мен остана само да ги потвърдя.

Какво от нещата, които се случиха в последната година, мислите, че ще остане и в бъдеще?

Владимир Люцканов: В този период станах много по-адаптивен за неща, за които преди ми се налагаше да ползвам външни ресурси. Например фитнес зала и спортни съоръжения, ресторанти и заведения за хранене. Мисля, че ще ми остане това, че по-лесно намирам начини сам да спортувам, без да се налага да използвам специфична екипировка или да ходя на конкретно място, също така се храня много повече вкъщи. Мисля, че ставам все по-добър в приготвянето на храна. И определено свиренето на китара ще остане за цял живот. 

А за бизнеса? 

Ваня Манова: Електронните разплащания се утвърдиха, защото нямаше друг вариант. Със сигурност това ще остане, защото хората са такива, че се страхуват от нещата, които не разбират или са нови за тях. Но когато ги изпитат и видят, че няма нищо страшно, даже напротив - по-удобно и по-лесно е, в някои случаи дори и по-изгодно, се убеждават в ползите. След това няма връщане назад.

Как си представяте лайфстайла след 10 години?

Ваня Манова: Представям си царството на джаджите. Мобилният телефон ще е още по-широко понятие, което ще обхваща още повече неща. Както основната ни комуникация - социална, лична и служебна, така и всякакви други неща като парите ни. Това ще е новото нормално. Така мразените и забравяни пароли за приложения и сайтове ще отпаднат, защото биометрията е най-сигурният, в същото време лесен и интуитивен начин да докажеш, че това си ти.

Владимир Люцканов: Големите тенденции към момента са постоянната свързаност на всичко с интернет (Internet of things) и технологии като 5G. Свързаните към интернет уреди след 10 години ще са много повече. Някои прогнози казват, че ще стигнем до над 125 млрд. свързани уреда до 2030, което е страшно много. Допреди няколко години не можехме да си представим какво е умен телевизор, часовник или прахосмукачка, но сега всичко това е свързано към интернет и помежду си.

Представям си, че много от ежедневните ни задачи - чистене, гладене и други досадни занимания, които ни отнемат време, ще бъдат автоматизирани. Транспортът също ще преживее революция в начина, по който се придвижваме, с все по-голямото навлизане на електрическите автономни автомобили. Времето зад волана ще може да се използва вместо за шофиране, за нещо различно. 3D принтирането и биотехнологиите ще окажат голямо влияние. Например ритейл индустрията няма да работи с толкова поръчки, а директно с продаване на код, обем от информация, с който ще 3D принтираме директно вкъщи или в някой център близо до дома.

Има ли промени, които щеше да е хубаво да се случат по време на пандемията, но не се случиха? 

Владимир Люцканов: Иска ми се да бяхме станали по-солидарни един към друг. Големи катаклизми като Covid-19 понякога могат да сближат хората и обществото. Оказва се, че като индивидуални личности не можем да се справим с някои неща, колкото и силни да сме, физически здрави и финансови обезпечени. Нуждаем се един от друг. С такова препятствие можем да се справим само и единствено заедно.  

"Лайфстайл по време на пандемия": Пазарувам, следователно съществувам


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети