"Водородът е част от бъдещето на автомобилната система,” убеден е Томас Хофман, водещ инженер от развойния център на BMW в Мюнхен. Той отговаря за разработването на водородната серия автомобили на марката и ни представя един от първите прототипи на водороден автомобил на BMW.
Концептуалният iX5 Hydrogen се движи свободно по улиците на Германия, но не е достъпен за клиенти. Развойните отдели на BMW продължават да подобряват технологията, преди да я внедрят в автомобили за серийно производство. Планът е това да стане през 2028 г.
Екипът на “Булевард България” беше сред първите журналисти от Централна и Източна Европа, които имаха възможност да карат iX5 Hydrogen и да научат детайли за концепцията и плановете за автомобила - директно от хората, които отговарят за разработването му.
iX5 Hydrogen
Моделът е оборудван с най-мощната в света система с горивни клетки за пътнически автомобили, както и специално проектирана батерия. Мощността, която постига BMW с тази иновация е максимум 401 конски сили. iX5 Hydrogen може да ускори от 0 до 100 км/ч за под 6 секунди, което го прави толкова мощен и пъргав, колкото всяко друго BMW.
“За нас - инженерите, това е истинско BMW и ние се гордеем с него,” казва Хофман.
Водородната концепция на автомобила съдържа два резервоара за водород с общ капацитет от 6 кг., горивни клетки и електрически двигател от пето поколение. Водородът взаимодейства с кислорода от атмосферата в горивните клетки. Така се произвежда електричество, което захранва електромотора.
Компонентите на тази иновативна водородната система съдържат и високооборотен компресор и високоволтова охлаждаща помпа, както и мощна батерия в багажника - не за увеличаване на капацитета, а с цел да оптимизира ускорението и представянето на iX5 Hydrogen. Максималният пробег на машината е до 504 км, когато и двата резервоара са пълни.
iX5 Hydrogen е разработен с особено внимание към сигурността - взети са предвид и най-малките рискове, свързани със съхранението на водорода и функционирането на горивните клетки, така че дори при пътен инцидент безопасността да е гарантирана.
Мястото на водорода в бъдещето на е-мобилността
Бързото зареждане е едно от най-спряганите предимства на водородните автомобили в сравнение с другите им електрически конкуренти, които разчитат на външно зареждане на голяма батерия. Пълненето на резервоарите с водород отнема горе-долу колкото пълненето с гориво за автомобилите с вътрешно горене.
Другият безспорен плюс на iX5 Hydrogen е лекотата на автомобила, който няма нужда от голяма и тежка батерия за съхранение на тока, с който да задвижва двигателя.
Това е причината BMW да вижда бъдещето на водорода тясно обвързано с тежкотоварната индустрия на първо време. Големите товарни автомобили губят твърде много от своята ефективност, ако трябва да транспортират, наред с товара си, и огромна батерия, която да отговаря на капацитета им. Мотивацията да се освободят от това бреме ще бъде двигател за развиване на инфраструктура с водородни станции, смята BMW Group.
След като бизнесът постави такова начало, индивидуалните потребители ще могат да се възползват от достъпа до вече създадените станции и допълнително ще развият инфраструктурата.
BMW вярват, че единствено технологично неутралният подход ще доведе до значими резултати по отношение на емисиите. Какво означава това? Че нито една технология не е по-добра от своите алтернативи по принцип, а условията и потребителите ще определят кой метод ще получи по-широко приложение.
“Ние сме пионери.”
"Това е мястото на BMW Group в тези начални етапи на развиване на водородната иновация", според Томас Хофман. “Виждаме водорода като част от пъзела. Имаме нужда от хора - други пионери, които да повярват с нас и да развием тази технология. Ако тя е необходима за тежката индустрия, защо да не опитаме да я направим полезна и за нашите клиенти?”
Така BMW Group си представя следващите етапи на автомобилната икономика и затова планира старта на серийното производство на автомобили с водородна технология през 2028г. - когато очаква и светът ще бъде готов за нея.
Водородната технология няма да замести никоя друга технология на задвижването, смятат инженерите на BMW. Тя ще е решение за мобилност с нулеви емисии само там, където условията го позволяват, т. е. към двигателите с вътрешно горене, хибридите и електрическите автомобили, където е рентабилно, ще се предлага и водород.
Как изглежда водородната инфраструктура сега?
В България има една водородна станция, предоставена на Института по електрохимия и енергийни системи на БАН в съвместен проект с Центъра за компетентност “Хитмобил”. Звучи оскъдно, но нарежда страната ни сред едва 35 държави в света, които разполагат с такава.
До края на 2023 г. общо 1068 станции за зареждане с водород са били в експлоатация в целия свят, а водородният транспорт продължава да расте, по данни на Interact Analysis. Глобалното разширяване ще продължи да се ускорява, като се очаква до 2025 г. да работят 1562 станции, а до 2030 г. - до 6080 станции.
„Водородът е липсващото парче от пъзела за мобилност без емисии, тъй като една единствена технология няма да е достатъчна, за да позволи неутрална по отношение на климата мобилност в световен мащаб.“ Това казва Оливър Ципсе, Председател на Управителния съвет на BMW Group.
А философията зад амбициозната работа на BMW по развиване на водородната технология е, че енергията трябва да е на разположение на хората там и тогава, когато имат нужда от нея.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: