Зелените политики на Европа за новите коли се отлагат още малко Снимка: © Getty Images

Европейският парламент одобри с голямо мнозинство промяна, която ще облекчи лимитите за вредни емисии на автомобилните производители в ЕС.

С 458 гласа „за“, 101 „против” и 14 „въздържал се“, членовете на ЕП подкрепиха предложението на ЕК за подкрепа на индустрията.

Предложеното изменение дава възможност на производителите да изпълнят задълженията си за 2025, 2026 и 2027 г., като изчисляват средните си емисии за тригодишен период, а не за всяка година поотделно.

Този подход ще им позволи да компенсират евентуалните годишни превишения на емисиите, като надхвърлят целта през следващите години.

Действащите правила определят годишни цели за намаляване на средните емисии на въглероден диоксид от новите леки автомобили и лекотоварни автомобили в автомобилния парк на ЕС за петгодишни периоди.

От 2025 г. за периода 2025—2029 г. ще се прилага цел за намаляване на емисиите на CO2 с 15% спрямо стойностите от 2021 г.

Решението беше взето след призиви от някои от най-големите автомобилни компании в ЕС и държавите, които най-много разчитат на тази индеустрия.

Те твърдят, че бизнесът не е готов и ще пострада на фона на и без това трудната конкурентна среда.

През 2020 г. автопроизводителите вече бяха принудени да платят над половин милиард евро, защото не успяха да покрият целта.

Renault оценяваха евентуалната си загуба на няколкостотин милиона евро, а главният изпълнителен директор Лука де Мео коментира пред изданието, че "Политически не можем да си позволим Renault да бъде натоварен с глоби или да се принуди да купува CO2-квоти от китайски конкуренти".

Други групи като Stellantis, която притежава брандовете Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Opel, Citroen, имаха резерви към отлагането, защото производителите вече са инвестирали големи средства в изпълнение на плана.

Затова ЕК задейства нов план, който трябва да намери баланс между климатичните цели на ЕС и текущите проблеми на автомобилните компании.

За да ускори приемането му, ЕП реши във вторник да разгледа досието по неотложната процедура. За да влезе в сила, законопроектът трябва да бъде официално одобрен от Съвета, който прие същия текст на 7 май 2025 г.

Защо 2025 г. идва с риск от солени глоби за производителите на коли в ЕС (обяснено)

Инфографика: Автоиндустрията е гордостта на Европа. Защо сега навлиза в криза?


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

ЦСКА се развихри срещу “Ботев” (Пловдив)

Футболистите на Александър Томаш загатнаха, че в края на сезона се намират в най-добрата си форма

00:25 - 10.05.2025
Важно днес

Росен Желязков призова народните представители да отхвърлят искането на Радев за референдум за еврото

Неприемливо е Радев да си прави партийния проект с Величие, казва премиерът

22:09 - 09.05.2025
Важно днес

И Атанас Пеканов се разграничи от референдума на Радев

Още един бивш министър на Радев след Крум Зарков отхвърли искането му

21:52 - 09.05.2025
Важно днес

Слави Трифонов и "Възраждане" подкрепиха Радев от противоположни посоки

Костадинов намеква, че щял да предложи "нестандартно решение", ако парламентът отхвърли референдума

20:48 - 09.05.2025
Важно днес

ПП и ДБ осъдиха референдума на Радев: "Ядрената опция за взривяване на пътя към еврозоната"

Кирил Петков определи искането на Радев като противоконституционно

20:16 - 09.05.2025
Важно днес

Крум Зарков напуска екипа на Радев в знак на протест срещу искането за референдум за еврото

Първи знак за сериозно напрежение в Президентството

19:37 - 09.05.2025
Важно днес

Румен Радев атакува приемането на еврото с внезапно искане за референдум

Само месец преди доклада, който ще одобри готовността на България за еврозоната

18:00 - 09.05.2025